46 147 läst · 1 020 svar
46k läst
1,0k svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Priset för en kWh varierar rätt mycket, har du inte förstått det än?J jawen skrev:
Vi diskuterade om privatpersoner i Sydkorea får köpa DRAM under marknadspris om marknadspriset drar iväg. Får de det?
Du gillar inte marknadspris på el, det vet vi, men det innebär inte att det inte går att jämföra med andra varor eller tjänster som sätter marknadspris. En sådan jämförelse går alldeles utmärkt att göra även om man inte tycker att elpriset ska sättas av marknaden.
Fast jämförelsen blir ju inte så meningsfull om du jämför med en "vanlig" vara vilkensomhelst, som både kan lagras och transporteras utan begränsningar.Fairlane skrev:
Priset för en kWh varierar rätt mycket, har du inte förstått det än?
Vi diskuterade om privatpersoner i Sydkorea får köpa DRAM under marknadspris om marknadspriset drar iväg. Får de det?
Du gillar inte marknadspris på el, det vet vi, men det innebär inte att det inte går att jämföra med andra varor eller tjänster som sätter marknadspris. En sådan jämförelse går alldeles utmärkt att göra även om man inte tycker att elpriset ska sättas av marknaden.
Jo för att förklara mekanismen blir det en möjlig och helt ok jämförelse.B bollen skrev:
Men vi kan jämföra med slaktaren som kan har möjlighet att sälja sitt kött för 100 kr/kg i grannbyn, medan folk i den egna byn bara vill betala 30 kr/kg. I en marknadsekonomi så får slaktaren göra det. I en protektionistisk ekonomi så måste slaktaren sälja till byns invånare först och när de köpt vad de vill ha för det lägre priset så får grannbyn köpa.
Det kan verka lockande, ungefär som feta strafftullar. Problemet är att man då får vara beredd på att andra lägger motsvarande restriktioner så andra varor blir dyrare och svåra att få tag på.
Marknadsekonomi är inte perfekt, men det är som demokrati, alternativen är sämre
Javisst! Åtminstone jag förstår det resonemanget alldeles utmärkt. Men du bortser fortfarande från att el inte är som vilken vara som helst.Fairlane skrev:
Jo för att förklara mekanismen blir det en möjlig och helt ok jämförelse.
Men vi kan jämföra med slaktaren som kan har möjlighet att sälja sitt kött för 100 kr/kg i grannbyn, medan folk i den egna byn bara vill betala 30 kr/kg. I en marknadsekonomi så får slaktaren göra det. I en protektionistisk ekonomi så måste slaktaren sälja till byns invånare först och när de köpt vad de vill ha för det lägre priset så får grannbyn köpa.
Det kan verka lockande, ungefär som feta strafftullar. Problemet är att man då får vara beredd på att andra lägger motsvarande restriktioner så andra varor blir dyrare och svåra att få tag på.
Marknadsekonomi är inte perfekt, men det är som demokrati, alternativen är sämre
Om man nu ändå vill jämföra med slaktar-exemplet, så får man kanske också införa förutsättningarna att grannbyn har infört förbud mot egen djurhållning men konsumerar ändå mycket kött. Strategin har varit att importera billigt ryskt kött, men nu är det nästan-krig så det går inte längre. Man har trots detta drivit igenom nedläggning av sina sista egna gårdar. Dessutom har den egna byns invånare i över 100 års tid både fattat kloka beslut kring hur djurhållningen ska bedrivas och gemensamt tagit av sina besparingar för att göra stora investeringar i den. Så nu kan byborna åtnjuta det finaste kött till mycket bra priser - om det inte vore för att grannbyn, som avskyr lukten av djurfarmar, behöver enorma mängder och köper upp allt de kan få.
Jämförelsen haltar fortfarande betänkligt dock, så jag tror egentligen inte att vi tjänar någon förståelse hos någon på att dra den vidare.
En underbar parallell bollen 👍B bollen skrev:Javisst! Åtminstone jag förstår det resonemanget alldeles utmärkt. Men du bortser fortfarande från att el inte är som vilken vara som helst.
Om man nu ändå vill jämföra med slaktar-exemplet, så får man kanske också införa förutsättningarna att grannbyn har infört förbud mot egen djurhållning men konsumerar ändå mycket kött. Strategin har varit att importera billigt ryskt kött, men nu är det nästan-krig så det går inte längre. Man har trots detta drivit igenom nedläggning av sina sista egna gårdar. Dessutom har den egna byns invånare i över 100 års tid både fattat kloka beslut kring hur djurhållningen ska bedrivas och gemensamt tagit av sina besparingar för att göra stora investeringar i den. Så nu kan byborna åtnjuta det finaste kött till mycket bra priser - om det inte vore för att grannbyn, som avskyr lukten av djurfarmar, behöver enorma mängder och köper upp allt de kan få.
Jämförelsen haltar fortfarande betänkligt dock, så jag tror egentligen inte att vi tjänar någon förståelse hos någon på att dra den vidare.
Precis detta har nu konstigt nog hänt med svensk elmarknad 😉
Ett opartisk sunt logiskt svar Zodde, Tack för det 👍🥳Z Zodde skrev:
Sedan kanske plus minus 25% på tidigare års pris, måste beräknas på en 5 års period.
Finns nog stor risk annars att branschen "smygökar" med 10-15% per år annars.
För mig är tanken på "normalpris" på el som din, men lägger dessutom till det prisspannet jag anser är "normalpris", & det är mellan 20-70 öre/kWh.
& skulle det vara så, ja då är det största problemet med elmarknaden borta!
Gamla/fattiga/sjuka människor skulle då våga ha varmare hemma vintertid mm, för elräkningen kan dom då till stor del planera ekonomisk ☺️
Det kan nog alla ställa upp på. Jag skulle t.o.m. snäva ner det till 30-60 men det spelar mindre roll. Normal är ett subjektivt begrepp.J jawen skrev:
INGEN nykter människa tycker elpriserna vi haft sen mid 2021 varit normala. Snittpriserna är väl precis tillbaka in i rangen mens volatiliteten timme för timme är enorm.
Ett stort steg framåt att du inser att en instabil-volatil elmarknad inte är bra.Z Zodde skrev:
Sen måste du du komma till orsaken utan att dra in Putin....
Aha, var det någon som tog bort 10000MW kärnkraftsel från Sverige samt Tyskland. Knepig grön-röd ekvation🤔
Ingen tycker onormalt hög volla är bra. Sluta ljug (eller citera den som sagt det)P paralun skrev:
Nu är alla marknadsbedömare å players eniga om att gaspriset är huvudorsaken.P paralun skrev:
(Där har jag citerat flera tunga)
Varför menar du alla proffs har fel å du rätt? Med alla dina fel å lögner har du ett nog BHs sämsta track-record.
Klarar du av å svara på min A/B fråga som du duckar på (sist var du för upptagen sa du)
Eller varför du ljög om vattenfall å sa de inte redovisade sina hedgar när de tvärtemot är det mest transparenta bolaget av alla…
Man behöver inte skriva precis överallt, påstå saker man inte har koll på å sen hoppas inte bli synad.
Populärt i forumet
-
Test trall till altan och trädäck – så klarade sig materialen efter 11 år
Artikelkommentarer -
Vindkraft gick om kärnkraft i vinter
Artikelkommentarer -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Veganism - allmän diskussion
Artikelkommentarer -
Minst 15 fall av felaktiga bygglovsavgifter
Artikelkommentarer