46 583 läst · 1 020 svar
47k läst
1,0k svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Skojar du?J jawen skrev:
Hur tänker du?
Priset i elområde två kan hållas lågt även om efterfrågan i andra områden är hög för att det inte går att leverera, annars hade priset givetvis dragit iväg.
En jämförelse som åtminstone inte jag begrep.J jawen skrev:
Men tydligen kunde inte Fairlane dra parallelen.D Dilato skrev:
Slaktaren hinner inte få iväg köttet innan det blir härsket, så han måste sälja snabbast möjligt där han bor men han får sälja för 10% av normalpris.
Elproducenter i område 2 har ett liknande scenario, & allt man får betalt för elen just då är lågt, men fortfarande med vinst.
Nja, frågan är om det är med vinst. Men precis som för slaktaren är det bättre att sälja billigare än inte alls. Även om priset är så lågt att det är en förlust affär.J jawen skrev:Men tydligen kunde inte Fairlane dra parallelen.
Slaktaren hinner inte få iväg köttet innan det blir härsket, så han måste sälja snabbast möjligt där han bor men han får sälja för 10% av normalpris.
Elproducenter i område 2 har ett liknande scenario, & allt man får betalt för elen just då är lågt, men fortfarande med vinst.
Kanske för att den var dålig?J jawen skrev:
Slaktaren kommer givetvis sälja till grannstaden om han får dubbelt betalt där och kan transportera dit köttet. Du vill ju förbjuda slaktaren att sälja i grannstaden innan alla i staden köpt så mycket de önskat.
Slaktaren hinner sälja till normalpris, men jawen gillar det inte och vill förbjuda det...J jawen skrev:
Det behöver absolut inte vara vinst. Hur mycket vinst tror du det är med minuspriser?J jawen skrev:
Hissen får nog inte hela vägen upp som sagt.
Det varierar.
Då ska du få svar från mig. Mitt svar om med "normalpris" byggde på en mycket tveksam jämförelse med en slaktare som sålde till 10% av normalpris, dvs jag använde ditt ord...J jawen skrev:
OkeyFairlane skrev:
Slaktaren sålde grisen/grisköttet för 100 kr istället för 1000 kr, som är normalpriset.
Igen, vad är nu normalpriset på el säger du?