M Mr. Gullberg skrev:
Har man bara någon som står för notan när det fallerar🧐

[länk]
Vad e meningen med denna länk/artikel ?

Alla som kan ett uns av portföljteori och förstår sig på riskhantering vet att det görs bra och dåliga affärer.

Som allt annat är det the bottom line som räknas.

Att plocka ut en förvaltares sämsta affärer å göra en sensations artikel av dessa visar antingen
a) Att man har dålig koll själv
b) Man vet att ens läsare har dålig koll.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Uppenbarligen fungerar det ju. Mr Gullberg är nog inte en unik läsare.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så marknadsekonomin ska avskaffas för att folk inte förstår hur den fungerar?
Vi har redan kommit fram till att vi har olika perspektiv på detta, menmen...
Alla marknader har olika former av uppsatta regler att förhålla sig till.
El är en väldigt speciell produkt på flera sätt - kanske framförallt eftersom den inte enkelt kan lagras och måste köpas i samma ögonblick som den behövs, och pris-elasticiteten är dessutom relativt låg. Samtidigt är dessutom möjligheterna att transportera el begränsade.
Detta ställer extra höga krav på utformningen av reglerna för att få till en marknad som fungerar på ett sätt som är önskvärt. Och där kan man ju såklart ha olika uppfattningar om vad som är "önskvärt" - men min personliga uppfattning är att i det beskrivna fallet där Sverige har överskott och exporterar el, är det inte ett önskvärt beteende hos marknaden att svenska konsumenter får betala ett skyhögt pris som baserar sig på spets-produktionskostnad i ett annat land - vars energipolitik vi dessutom inte har något inflytande över. Det är, återigen enligt min uppfattning, ett problem med dagens marknad som jag tycker att vi bör lösa.
Om du är nöjd med dagens beteende hos marknaden så står det dig fritt att tycka det. Jag tror inte att någon av oss lyckas övertyga den andre.

M
Z Zodde skrev:
Vad e meningen med denna länk/artikel ?
Information, innehåller artikeln felaktigheter🤔

Z Zodde skrev:
Alla som kan ett uns av portföljteori och förstår sig på riskhantering vet att det görs bra och dåliga affärer.
Det får vi hoppas👍
Z Zodde skrev:
Som allt annat är det the bottom line som räknas.
Väl inte fel om folk får tänka lite själva😏
Den möjligheten har vi ju i Sverige👍
Z Zodde skrev:
Att plocka ut en förvaltares sämsta affärer å göra en sensations artikel av dessa visar antingen
a) Att man har dålig koll själv
b) Man vet att ens läsare har dålig koll.
Finns nog artiklar som plockar ut AMF, Folksam, Svenska Pensionsmyndigheten etc bästa affärer också om du googlar👍

M
D Daniel 109 skrev:
Uppenbarligen fungerar det ju. Mr Gullberg är nog inte en unik läsare.
Som sagt, har jag aldrig utgett mig för att vara annat än ett pucko😊

Med ditt mått mätt Daniel, så finns nog bara en handfull "unika" läsare😅

M Mr. Gullberg skrev:
Information, innehåller artikeln felaktigheter🤔

Det får vi hoppas👍

Väl inte fel om folk får tänka lite själva😏
Den möjligheten har vi ju i Sverige👍

Finns nog artiklar som plockar ut AMF, Folksam, Svenska Pensionsmyndigheten etc bästa affärer också om du googlar👍
Jag frågade vad poängen med å länka in det du gjorde.

Sensations information kan vi lämna därhän så folk som är sensationskåta kan googla upp det själva, särskilt då det har noll relevans för trådens ämne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.