D Dilato skrev:
Jag minns att det rök ur skorstenarna när jag var barn
[länk]
E du från Stenungsund?
Känner mååånga som jobbade just där!

Z Zodde skrev:
På den tiden hade vi flera oljekraftverk så visst fanns det ett samband. Särskilt om du hade torra vintrar med lite nederbörd

• Graf över installerad effekt i GW för olika kraftslag 1960-2018: vattenkraft, vindkraft, kärnkraft, solkraft, kraftvärme, kondenskraft/gasturbiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
E du från Stenungsund?
Känner mååånga som jobbade just där!
Flyttade dit som 11:åring 1967 från Biskopsgården GBG när morsan köpte hus där.
Sen flyttade jag tillbaka till Göteborg som 18:åring.

D Dilato skrev:
Flyttade dit som 11:åring 1967 från Biskopsgården GBG när morsan köpte hus där.
Sen flyttade jag tillbaka till Göteborg som 18:åring.
Wow. Vi kanske känner varandra…??

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vad i h-e!!! Hallå Aftonbladet, priset i elområde 1 och 2 är nu 300% högre än i 3 och 4!!!!

P
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte planekonomi. Efter som det är ett monopol så måste det finnas reglering. Kravet är att nätet ska debiteras efter hur kunder använder det. Inte bara att smeta ut kostnaden jämt över kunderna.
Statens krav på hur kommersiella bolag ska ta betalt är inte planekonomi? Nej, kanske inte för en planekonomisk purist, men om du läser vad jag skrev i det sammanhanget i text #886 så ser du att det andra jag skrev var "statlig styrning".
D Daniel 109 skrev:
Ett fullt rimligt krav.
Hur är kravet formulerat?
D Daniel 109 skrev:
Det är dessutom öppet för hur det genomföras för nätägarna.
Vad spelar det för roll? Jag tror inte att Ryssland mörkade om att landet ställdes om till planekonomi när Sovjetunionen bildades.

Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Min poäng är att det inte är ett enkelriktat flöde i dessa kablar vilket man lätt får tron av när man läser vissa kommentarer.
Klart att det inte är. Elektriska kretsar är slutna för att strömmen ska gå runt, runt, runt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.