P
Hur fungerar det då?

P
Z Zodde skrev:
Blir 1,5 reaktor om jag inte räknar helfel
Om man använder flyttal blir det flera.

P paralun skrev:
Jo det finns flera som är urless på Tyskland inkl allerade vs Frankrikes kärnkraftsallians.

Sen var det ju vår energiminister Ebba Busch som i officiella sammanhang i Bryssel kallade Tyskland för hycklare!

Bra jobbat Ebba, första gången jag ser att en hög politiker ger sig på Tyskland.

[länk]
Är det så att Tyskland skulle öppna för att införa ett prisområde i norra Tyskland, då är det möjligt för oss att sätta oss ner och diskutera Hansa Power Bridge igen, säger Ebba Busch.

• Gilla
bollen och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Viktigare än kärnkraft?
Ja faktiskt men kärnkraft är ju viktigt för att ge en industri billig el så det hänger ihop.

Sen är ju planen klart roande hur man ska balansera alla mål.

Det som fick fart på det här är då Draghi-rapporten och fick ledande EU politiker att tänka till om konkurrenskraft som vi verkar ha glömt bort i den gröna yran.

Sen blir det ju Trump 2.0 så Europa är i ett mycket pressat läge.

DN har en rätt undergållande artikel om Busch "vansinne på Tyskarna":

Ebba Buschs ”vansinne” en snackis på kontinenten​

https://www.dn.se/varlden/ebba-buschs-vansinne-en-snackis-pa-kontinenten -- DN 2024-12-17 14:58

– Jag är vansinnig på tyskarna, sade Busch i förra veckan och hänvisade till den tyska regeringens beslut att lägga ner kärnkraften.
. . .
Hennes tyska kollega smet in bakvägen utan att svara på frågor från journalister. På plattformen X skriver det tyska näringsdepartementet att Sverige under delar av året profiterar på billig vindkraft från Tyskland.
. . .
Ebba Buschs ordkrig med grannlandet har blivit en följetong runt om i Europa, där elpriserna är en viktig fråga. Den brittiska tidningen Financial Times skriver på tisdagen om Ebba Buschs nya krav på Tyskland.
. . .
Den svenska kritiken letade sig även in i debatten inför misstroendeomröstningen mot Tysklands socialdemokratiske förbundskansler Olaf Scholz på måndagen. Oppositionen anklagade Olaf Scholz, som leder en röd-grön minoritetsregering, för att ha ödelagt det tyska energisystemet – och för att ha hamnat i onåd med grannländerna.

– Man kan läsa att den svenska energiministern är sur på Tyskland, dundrade Alexander Dobrindt från Kristdemokraterna CSU och fortsatte:

– Ni uppträder arrogant mot våra grannländer!

I likhet med de svenska Kristdemokraterna förespråkar Dobrindts CSU bygget av ny kärnkraft. Det väntas bli en valfråga när Tyskland nu går till nyval.
--

• Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Med kriget menade jag invasionen februari 2022 och eskaleringen 9 månader innan dess. Sorry om det kunde misstolkas men de som följer marknaderna vet att annekteringen av Krim hade ingen avgörande effekt på gaspriset då
Hur såg orsakssambandet ut? Det är uppenbarligen en förenkling att säga att fortsättningen av kriget 2022 var orsak till att elpriset drog iväg (ref. #734).

Infördes stopp, eller begränsningar gasimport från Ryssland redan i slutet av februari 2022? Om inte borde det ha tagit ett tag innan elpriset drog iväg. (Jag minns inte alls hur det var).

P
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är rimligt. Tullar för att skydda inhemska marknader har används på många ställen sedan handens barndom. Det ger inte bättre förutsättningar än frihandel.
Ta då bort handelshindren som finns för elhandel!

P
Z Zodde skrev:
Modellen funkade nog bra för alla tills gaspriserna skenade
För att elhandeln ska fungera bra för alla bör rimligen inte andra varor få påverka den i särskilt stor utsträckning.
Eller har vi en gemensam energimarknad istället för bara en gemensam elmarknad?

P pmd skrev:
Ta då bort handelshindren som finns för elhandel!
Vilka handelshinder?

P pmd skrev:
Hur såg orsakssambandet ut? Det är uppenbarligen en förenkling att säga att fortsättningen av kriget 2022 var orsak till att elpriset drog iväg (ref. #734).

Infördes stopp, eller begränsningar gasimport från Ryssland redan i slutet av februari 2022? Om inte borde det ha tagit ett tag innan elpriset drog iväg. (Jag minns inte alls hur det var).
Marknaden diskonterar långt i förväg.
Oron för eskalerad konflikt tog fart senvåren 2021, gaspriserna rusade å med dessa elpriset. Dessa går hand i hand.
Hade INTE kriget kommit å vi hade sett en normalisering hade vi aldrig sett spikarna hösten 2022

P
Z Zodde skrev:
Sen minns jag i min ungdom hur nära elransonering vi var, första halvan av 70-talet. Vartannat gatljus släcktes, kampanjer för å duscha mindre. SVT slutade sända innan 10 på kvällen Offentliga julgranar fick inte lysa etc. Allt för å spara ström.
Då var det ganska långt kvar till full utbyggnad av kärnkraften.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
DN har en rätt undergållande artikel om Busch "vansinne på Tyskarna":

Ebba Buschs ”vansinne” en snackis på kontinenten​

[länk] -- DN 2024-12-17 14:58

– Jag är vansinnig på tyskarna, sade Busch i förra veckan och hänvisade till den tyska regeringens beslut att lägga ner kärnkraften.
. . .
Hennes tyska kollega smet in bakvägen utan att svara på frågor från journalister. På plattformen X skriver det tyska näringsdepartementet att Sverige under delar av året profiterar på billig vindkraft från Tyskland.
. . .
Ebba Buschs ordkrig med grannlandet har blivit en följetong runt om i Europa, där elpriserna är en viktig fråga. Den brittiska tidningen Financial Times skriver på tisdagen om Ebba Buschs nya krav på Tyskland.
. . .
Den svenska kritiken letade sig även in i debatten inför misstroendeomröstningen mot Tysklands socialdemokratiske förbundskansler Olaf Scholz på måndagen. Oppositionen anklagade Olaf Scholz, som leder en röd-grön minoritetsregering, för att ha ödelagt det tyska energisystemet – och för att ha hamnat i onåd med grannländerna.

– Man kan läsa att den svenska energiministern är sur på Tyskland, dundrade Alexander Dobrindt från Kristdemokraterna CSU och fortsatte:

– Ni uppträder arrogant mot våra grannländer!

I likhet med de svenska Kristdemokraterna förespråkar Dobrindts CSU bygget av ny kärnkraft. Det väntas bli en valfråga när Tyskland nu går till nyval.
--
Jo och "vansinnet" var alltså före hon åkte till Bryssel på energiministermöte och där kallade Tyskland för "hycklare". Jag trodde ingen vågade ge sig på Tyskland men det gjorde Ebba med bravur.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
P pmd skrev:
För att elhandeln ska fungera bra för alla bör rimligen inte andra varor få påverka den i särskilt stor utsträckning.
Eller har vi en gemensam energimarknad istället för bara en gemensam elmarknad?
Så länge el produceras på olika sätt kommer pris fluktuationer på det som krävs för produktionen att påverka.

Hade vi öht inte haft kablar utomlands hade vi inte blivit påverkade av gaspriset men haft många andra problem istället

P
Z Zodde skrev:
Poängen är att alla dessa frågor fanns många år innan Putin invaderade men då var alla kverulanter tysta…
Nejdå, jag har kverulerat ända sen 1980.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.