D Dilato skrev:
Men var inte dom priserna i vart fall till en del beroende på att Tyskland då hade i vart fall en hel del kärnkraft igång?
Låga gaspriser var den i särklass stora orsaken. Vår närmaste granne Danmark har ingen kärnkraft men mycket gaskraft. Tysklands kärnkraft förstoras upp nåt enormt här på forumet men som alltid är det produktionen på marginalen som styr och det har länge varit gaskraft. .

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Att man ska dra nytta av fördelarna men avsäga sig nackdelarna med gemensam elmarknad klingar falskt i mina öron.
Jo men om dikterat av ett hycklarland så är det nog bättre att man avbryter samarbetet och lierar sig med liktänkade. Eller får hycklaren ändra sig och bli mer kompromissvillig.

Svår tid för germanerna!

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Vi har haft (som du kallar det) rekordlåga priser sedan 1930-talet!
Du behöver inte försöka styra det till 2012-2020, när snittpriset legat på ca 35 öre i 80 år före tiden du nämner.
Vi diskuterar väl EFTER avregleringen?
Å då var det rekordbilligt 2012-2020, beroende på billig el via gas på kontinenten.
Men i reala termer är det rekordbilligt sista hundra åren också!!!👍👍

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Men då var de flesta länder självförsörjande. Jag har redan förklarat detta för dig.
När var länder självförsörjande?

Z Zodde skrev:
Låga gaspriser var den i särklass stora orsaken. Vår närmaste granne Danmark har ingen kärnkraft men mycket gaskraft. Tysklands kärnkraft förstoras upp nåt enormt här på forumet men som alltid är det produktionen på marginalen som styr och det har länge varit gaskraft. .
Ok, så tillgång till stor andel kärnkraft har väldigt liten påverkan på elpriset så länge någon i nordpool producerar stor mängd el med gas om jag förstår dig rätt?

P pmd skrev:
Om nackdelarna är större än fördelarna så kan man antingen klaga, eller gå ur samarbetet.
Men om för nackdelar svänger över tiden.

Ska man då gå ut-in-ut-in
eller klaga varje gång kurvan vänder nedåt?

P paralun skrev:
Jo men om dikterat av ett hycklarland så är det nog bättre att man avbryter samarbetet och lierar sig med liktänkade. Eller får hycklaren ändra sig och bli mer kompromissvillig.

Svår tid för germanerna!
Du hittar inga länder som tänker som dig. Så du lär stå ensam. Det blir ditt problem.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Att man ska dra nytta av fördelarna men avsäga sig nackdelarna med gemensam elmarknad klingar falskt i mina öron.
Det är ju så det går till, helt uppenbart.

Z Zodde skrev:
När var länder självförsörjande?
Det var innan de Röd-Gröna började montera ner all kärnkraft och det fanns gott om fossildrivna kraftverk (kol, olja, gas). Men det var kanske före din tid. 😉

D Dilato skrev:
Ok, så tillgång till stor andel kärnkraft har väldigt liten påverkan på elpriset så länge någon i nordpool producerar stor mängd el med gas om jag förstår dig rätt?
Nästan. Behöver inte vara stor mängd gas men så länge gaskraft är på marginalen är det den som sätter priset. Tyskland hade aldrig så mycket Kk så gas kraften blev överflödig. Och först då, om el öht inte produceras med gas, blir gaspriset frånkopplat elpriset

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Viktigaste frågan just nu för EU, konkurrenskraft
Viktigare än kärnkraft?

Z Zodde skrev:
Du hittar inga länder som tänker som dig. Så du lär stå ensam. Det blir ditt problem.
Jo det finns flera som är urless på Tyskland inkl allerade vs Frankrikes kärnkraftsallians.

Sen var det ju vår energiminister Ebba Busch som i officiella sammanhang i Bryssel kallade Tyskland för hycklare!

Bra jobbat Ebba, första gången jag ser att en hög politiker ger sig på Tyskland.

https://www.svd.se/a/Vze6oV/ingen-tysk-traff-for-busch-i-bryssel

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Gäller det bara el eller andra produkter också?
Jag skulle kunna säga att den svenska produkten surströmming har andra länder mer rätt till, men det säger jag inte …

• Haha
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det var innan de Röd-Gröna började montera ner all kärnkraft och det fanns gott om fossildrivna kraftverk (kol, olja, gas). Men det var kanske före din tid. 😉
Utlandet har väl fortfarande gott om fossildrivna kraftverk. ?

Å sverige är stor nettoexportör. Vilket land syftar du på som ej är självförsörjande idag.

Tyskland har gaskraft men om 0,6% av behovet e billigare i Sverige, ja då är man dum om man inte köper av oss.

P paralun skrev:
Jo det finns flera som är urless på Tyskland inkl allerade vs Frankrikes kärnkraftsallians.

Sen var det ju vår energiminister Ebba Busch som i officiella sammanhang i Bryssel kallade Tyskland för hycklare!

Bra jobbat Ebba, första gången jag ser att en hög politiker ger sig på Tyskland.

[länk]
Det finns ingen som är i närheten å vilja bryta ett samarbete, det trodde jag förstod åsyftades.

Vapenskrammel har vi haft i alla tider

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.