35 950 läst · 906 svar
36k läst
906 svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Låga gaspriser var den i särklass stora orsaken. Vår närmaste granne Danmark har ingen kärnkraft men mycket gaskraft. Tysklands kärnkraft förstoras upp nåt enormt här på forumet men som alltid är det produktionen på marginalen som styr och det har länge varit gaskraft. .D Dilato skrev:
Jo men om dikterat av ett hycklarland så är det nog bättre att man avbryter samarbetet och lierar sig med liktänkade. Eller får hycklaren ändra sig och bli mer kompromissvillig.Z Zodde skrev:
Svår tid för germanerna!
Vi diskuterar väl EFTER avregleringen?J jawen skrev:
Å då var det rekordbilligt 2012-2020, beroende på billig el via gas på kontinenten.
Men i reala termer är det rekordbilligt sista hundra åren också!!!👍👍
Ok, så tillgång till stor andel kärnkraft har väldigt liten påverkan på elpriset så länge någon i nordpool producerar stor mängd el med gas om jag förstår dig rätt?Z Zodde skrev:
Du hittar inga länder som tänker som dig. Så du lär stå ensam. Det blir ditt problem.P paralun skrev:
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 887 inlägg
Nästan. Behöver inte vara stor mängd gas men så länge gaskraft är på marginalen är det den som sätter priset. Tyskland hade aldrig så mycket Kk så gas kraften blev överflödig. Och först då, om el öht inte produceras med gas, blir gaspriset frånkopplat elprisetD Dilato skrev:
Jo det finns flera som är urless på Tyskland inkl allerade vs Frankrikes kärnkraftsallians.Z Zodde skrev:
Sen var det ju vår energiminister Ebba Busch som i officiella sammanhang i Bryssel kallade Tyskland för hycklare!
Bra jobbat Ebba, första gången jag ser att en hög politiker ger sig på Tyskland.
https://www.svd.se/a/Vze6oV/ingen-tysk-traff-for-busch-i-bryssel
Utlandet har väl fortfarande gott om fossildrivna kraftverk. ?Boilerplate4U skrev:
Å sverige är stor nettoexportör. Vilket land syftar du på som ej är självförsörjande idag.
Tyskland har gaskraft men om 0,6% av behovet e billigare i Sverige, ja då är man dum om man inte köper av oss.
Det finns ingen som är i närheten å vilja bryta ett samarbete, det trodde jag förstod åsyftades.P paralun skrev:
Vapenskrammel har vi haft i alla tider