P
B bakterie skrev:
Jag har ingen aning om när batteriet går break-even (det var inte en faktor när vi köpte det), men jag gissar att det dröjer länge.
Vad var motivet till att köpa ett batteri?

Utsättaren Utsättaren skrev:
Jag röstade ja till EU för 30 år sedan för att få billig tysk öl. Istället pungslår tyskarna oss för vi ska betala dyrt när de har elbrist.
Det är inte så det fungerar utan det är en fri marknad och de som äger t.ex. kärnkraften i Sverige säljer till de som betalar mest inom lämpligt överföringsavstånd. Det är för övrigt ett tyskt bolag som äger flera kärnreaktorer i Sverige. Det sjuka är att de lägger ner några av de som hade kunnat användas längre och i Tyskland har kärnkraften lagts ner helt. Om de hade haft kvar kärnkraften hade de inte behövt köpa av oss.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nja, riktigt så fungerar det inte.

B Bengt Numelin skrev:
et är för övrigt ett tyskt bolag som äger flera kärnreaktorer i Sverige.
Flera?
De äger 10% av Forsmark =0.3
De äger 55% av OKG =0.55
De äger 33% av Ringhals=0.66
Blir 1,5 reaktor om jag inte räknar helfel
B Bengt Numelin skrev:
Om de hade haft kvar kärnkraften hade de inte behövt köpa av oss.
De köper 0,6% av sin konsumtion av oss.

Så det är nedlagd KK som gör att de måste importera 0,6% av oss?

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vi kan lämna EU (illa nog) men inte elsamarbete (kablar till utlandet har funnits i över 100år å garanterat systemets säkerhet)
Källa på det?

H Hullefar skrev:
Det är också fri rörlighet, men så fort det kommer lite "för mycket" flyktingar så woops, begränsades den.

Som jag skrev, Sverige hade kunnat begränsa elexporten eller lägga på en tariff på export, EU hade gnällt, men vi hade kunnat förhala det i decennier.
Det är fri rörlighet för EU-medborgare men inte för flyktingar som kommer från andra länder.

Z Zodde skrev:
Gäller det bara el eller andra produkter också?
Vilken idiotfråga, då elen helt enkelt skapat Svenska välfärden !
& utan elen kommer vi inte behålla den långsiktigt.

J jawen skrev:
Källa på det?
Specificera?
Källa på systemsäkerhet?
Största strömavbrottet i Sverige nånsin berodde inte på systemsvikt utan på en brand i en transformator (1983)
Källa på strömkabel? Första till Norge kom 1920

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Vilken idiotfråga, då elen helt enkelt skapat Svenska välfärden !
& utan elen kommer vi inte behålla den långsiktigt.
Vem har sagt vi inte ska ha el? Vi har överskott av el så vi kan exportera 9 dagar av 10

P
Z Zodde skrev:
Elpriset drog iväg pga krig i Europa.
Kriget startade 2014, men enligt #731 hade vi rekordlåga elpriser i Sverige mellan 2012 och 2020.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vem har sagt vi inte ska ha el? Vi har överskott av el så vi kan exportera 9 dagar av 10
Ja men samtidigt som vi exporterar vår el, importerar vi svindyra priser som känns som en straffavgift och en extra börda på våra redan skattade pengar. Det är inte rimligt.

• Gilla
bollen
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kriget startade 2014, men enligt #731 hade vi rekordlåga elpriser i Sverige mellan 2012 och 2020.
Med kriget menade jag invasionen februari 2022 och eskaleringen 9 månader innan dess. Sorry om det kunde misstolkas men de som följer marknaderna vet att annekteringen av Krim hade ingen avgörande effekt på gaspriset då

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ja men samtidigt som vi exporterar vår el, importerar vi svindyra priser som känns som en straffavgift och en extra börda på våra redan skattade pengar. Det är inte rimligt.
Vi importerade svinbilliga priser 2012-2020.
Cherrypicking funkar inte på gemensamma marknader

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Då må vi vara helförsäkrade upp över öronen för att inte riskera blackouts
Men snälla du, du bor ju i Norge så du borde väl "kunna bättre"

Norges vattenkraft står för ca 95% av elproduktionen som är dubbelt så stor som Sveriges, trotts dess låga befolkningsmängd.
Ända kablarna gick före 2008 var till Sverige och Danmark, ( & en fjuttkabel som gick till norra Finland och Kolahalvön
Det har aldrig någonsin tidigare varit en risk för "blackouts", då Norden HADE en genomtänkt stabil prisvärd elproduktion som kunde stötta varandra i ett FUNGERANDE samarbete.

Det är ju detta grundläggande fakta som inte du & Danil109 vill ta till er, i hela diskussionen om "el-priser"

• Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
P
returen returen skrev:
Ja Ukraina går inte att lita på
Jodå, Ukraina har hållit fast vid gastransitavtalet trots att avtalspartnern har startat ett krig mot Ukraina.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.