36 009 läst · 906 svar
36k läst
906 svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Sverige är nu inte ett företag som producerar el…B bollen skrev:
El produceras på en konkurrensutsatt marknad.
Av både statliga å privata företag.
Känner du att du har mer rätt till el producerad i Sverige än tex en norrman eller en dansk?
Läs det första i ditt citat. Han svarade inte dig, du bara trodde det. (Jag tror inte, jag vet eftersom denna situation uppstått emellanåt ganska många gånger)Boilerplate4U skrev:Zodde: "Daniel citerar inte, han svarar senaste inlägget. Olämpligt då det ibland hinner smyga sig in ett nytt inlägg (ditt)"
Boilerplate4U: "SWEXIT står inte ens i närheten av det jag skrev, så försök komma med en bättre förklaring – eller ännu bättre, låt Daniel själv förklara!"
Nu orkar jag inte tjafsa längre men jag ber dig, Zodde, det vore himla snällt om du slutar svara på vad du "tror" hänt så slipper vi sådana här totalt onödiga diskussioner som bara är OT.
Jo men Swexit är ganska intressant ändå och jag tar hellre en Swexit ihop med flera andra länder om inte de grön-röda länderna med Tyskland i spetsen viker ner sig.Boilerplate4U skrev:Zodde: "Daniel citerar inte, han svarar senaste inlägget. Olämpligt då det ibland hinner smyga sig in ett nytt inlägg (ditt)"
Boilerplate4U: "SWEXIT står inte ens i närheten av det jag skrev, så försök komma med en bättre förklaring – eller ännu bättre, låt Daniel själv förklara!"
Nu orkar jag inte tjafsa längre men jag ber dig, Zodde, det vore himla snällt om du slutar svara på vad du "tror" hänt så slipper vi sådana här totalt onödiga diskussioner som bara är OT.
Så låt Europa rasa ihop....
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 110 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 110 inlägg
Jag tycker det är för lite fascism i Europa i allmänhet, och i norra Europa i synnerhet. En brunskjorteswexit är min dröm!P paralun skrev:
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 887 inlägg
Jo vem vet.... Nyvalet i Tyskland och Afd är en stor fråga. I Frankrike gick man kraftigt framåt och har redan haft en regeringskrisD Den ofrivillige klåparen skrev:
Sen är det då missnöje som bäddar för framgångarna.....
Viktigaste frågan just nu för EU, konkurrenskraft
https://commission.europa.eu/topics...veness-looking-ahead_en?prefLang=sv&etrans=sv
B bollen skrev:
Japp det känner jag! Av flera skäl.Z Zodde skrev:
Det kanske förklarar våra åsiktsskillnader då, om du tycker att elkonsumenter i alla länder har helt lika "rätt till" el producerad i Sverige.
Hur beräknas effektavgiften? Om den är baserad på den högsta effekt man har använt under dygnet så borde man kunna kompensera för det genom att flytta förbrukning, på ett liknande (men inte samma) sätt som man flyttar förbrukning från hög- till lågpristid.M Mr. Gullberg skrev:
När SJ ville elektrifiera malmbanan för drygt hundra år sen, ville man bygga egna vattenkraftverk i Torne älv.B bollen skrev:
Kungliga Vattenfallstyrelsen (sedermera Statens vattenfallsverk) tyckte att det var bättre att bygga ett jättekraftverk i Porjus som skulle kunna förse mer än bara malmbanan med el.
Vattenfall vann, men det visar ändå att avnämare av elektricitet kan vara intresserade av att bygga kraftverk. Åtminstone för hundra år sen. 🙂
Avtalet mellan Ukraina och Rysslan om rysk gastransit genom Ukraina går ut vid årsskiftet. Vill Ukraina bryta avtalet tidigare?Boilerplate4U skrev: