returen returen skrev:
JAA och ryssen tagit hela norrland och nato vet inte vad det skall göra
EUs ledare stuckit till maui
stockholm är atombobat och självlysande

du kan nog komma på mycket mer som heller inte är relevant
Det handlar om elförsörjning å då blir detta relevant fråga om vi kapar alla kablar till utlandet. Då må vi vara helförsäkrade upp över öronen för att inte riskera blackouts.

D Daniel 109 skrev:
Varför skulle du annars nämna SWEXIT i det här sammanhanget?
Jag är ledsen Daniel, men nu är du helt ute och cyklar! Var har jag nämnt SWEXIT?

Z Zodde skrev:
så du menar att så länge vi drar nytta av utlandets låga priser, ja då fungerar modellen?

Men när vi får krig i Europa å gaspriser skenar, ja då är modellen fel?

Jag håller inte med.
Nja, snarare så att så länge utlandets priser inte inverkade på de svenska så fungerade modellen nöjaktigt i praktiken och det fanns ingen anledning för en vanlig konsument att klaga. Men nu är vi i en annan situation, randvillkoren har ändrats och modellen är inte längre ändamålsenlig för konsumenterna. Alltså finns nu anledning att klaga.
Sen, det är klart, för en som är expert eller har nördat ner sig i modellen sen tidigare av något eget intresse, så kanske det har framstått sedan länge att den inte skulle hålla över förutsebara omständigheter och att dessa då skulle klagat tidigare, det är möjligt.
Men för gemene el-konsument, som en annan, så är det ju nu problemet blivit synligt och det är därmed rimligt att stämma in i klagokören nu. Inget konstigt med det imho.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag är ledsen Daniel, men nu är du helt ute och cyklar! Var har jag nämnt SWEXIT?
Inte vad jag kan se och en SWEXIT är ju det dummaste vi kan göra.

Europa måste hålla ihop men inte med Tysklands stollevillkor som stöds av tex Danmark.

• Gilla
bollen och 1 till
  • Laddar…
B bollen skrev:
Nja, snarare så att så länge utlandets priser inte inverkade på de svenska så fungerade modellen nöjaktigt i praktiken
Våra priser var lägre 2012-20 än 2000-2012 just pga att utlandet drog ned nivån.

Inga villkor har ändrats i ”modellen”
Vilka skulle dessa vara?

Vi har en högst extrem situation med krig i Europa. DET är vad som gjort elpriset volatilt.

Z Zodde skrev:
Daniel citerar inte, han svarar senaste inlägget. Olämpligt då det ibland hinner smyga sig in ett nytt inlägg (ditt)
Ursäkta men jag frågade inte dig! Låt Daniel svara för sig själv.

Jag frågade inte dig, Daniel kan nog svara för sig själv. Dessutom är Daniel knappast en nykomling på detta forum.
Så svaret duger inte om det kommer från fel person…?? Konstigt resonerat på ett debattforum…

Vi som debatterat mot Daniel känner till att han låter bli å citera å då uppstår dessa missförstånd ibland.

Konstigt att du inte träffat på det tidigare.

Eftersom skribenten INNAN dig skrev SWEXIT behöver man inte vara raketforskare för att förstå VEM Daniel svarade…

Men i all välmening svarade jag då Daniel verkar tatt rast

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Våra priser var lägre 2012-20 än 2000-2012 just pga att utlandet drog ned nivån.

Vilka skulle dessa vara?

Vi har en högst extrem situation med krig i Europa. DET är vad som gjort elpriset volatilt.
Det var praktiskt taget gratis att elda gas ett tag. Klart det inte spelar någon roll om man importerar från kontinenten då.

Nu är det både högre gaspriser, men framför allt är utsläppsrätter massivt mycket dyrare vilket drar upp kostnaderna för både gas- och kolkraftverk. Utsläppsrätterna är EUs eget bevåg.

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Zodde, nu är det tyvärr du som är ute och cyklar!

SWEXIT står inte ens i närheten av det jag skrev, så försök komma med en bättre förklaring – eller ännu bättre, låt Daniel själv förklara!

Jag anser att man bör avstå från att skriva vad man tror andra menar i sådana här fall.

• Gilla
  • Älska
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Nu är det du som är ute och cyklar!

SWEXIT står inte ens i närheten av det jag skrev som så försök komma med en bättre förklaring eller låt Daniel själv förklara!
Har jag påstått du skrivit SWEXIT?
Skribenten INNAN dig gjorde det. Daniel svarade denna mens du trodde Daniel svarade dig.

Tag ett djupt andetag, läs tråden igen och sen förstår du vad som skett, nåt vi andra gjorde omgående.

Och jag försvarar INTE Daniels vägran att citera

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:

Vilka skulle dessa vara?

Varför priserna var lägre 2012-20 än 2000-2012 har jag ingen aning om... Eller jo förresten, det skulle ju också i någon mån kunna ha något att göra med att vindkraften började bli en stor kraftkälla i Sverige från ungefär 2012 också - fast det kan ju förstås också vara ett sammanträffande.

Men priserna var låga, det är ju det som spelar roll för oss som konsumenter. Ingen anledning till missnöje då alltså.

Själva "modellen" har säkert inte ändrats, som du poängterar, men med randvillkoren så avsåg jag datat som går in i modellen - som nu ju i högsta grad har ändrats (dvs priserna i våra grannländer).

Poängen är att nuvarande modell inte fungerar på ett adekvat sätt för oss elkonsumenter i Sverige med nuvarande randvillkor. Och med att "fungera på ett adekvat sätt" så menar jag att den trots att Sverige producerar mer billig el än vi gör av med så är (var, nyss) priserna höga här. Alltså är det läge att protestera och verka för att modellen förändras så att vi får en fortsatt adekvat funktion i Sverige, trots förändringarna i omvärlden. Detta känns väldigt rimligt för åtminstone mig. Om du inte tycker det så får det stå för dig, det känns som att vi inte kommer längre här tycker jag.

K krfsm skrev:
Det var praktiskt taget gratis att elda gas ett tag. Klart det inte spelar någon roll om man importerar från kontinenten då.

Nu är det både högre gaspriser, men framför allt är utsläppsrätter massivt mycket dyrare vilket drar upp kostnaderna för både gas- och kolkraftverk. Utsläppsrätterna är EUs eget bevåg.
Ja. Olika produktionssätt har olika kostnader/förutsättningar.

Att man ska dra nytta av fördelarna men avsäga sig nackdelarna med gemensam elmarknad klingar falskt i mina öron.

K krfsm skrev:

Jo vi är ju självdestruktiva genom gröna dogmer.

Trump 2.0 är på väg och även Green Deal 2.0, undra vem som vinner?

https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/european-green-deal_sv

B bollen skrev:
Varför priserna var lägre 2012-20 än 2000-2012 har jag ingen aning om...
Vi fick bättre anslutning till kontinenten och drog nytta av deras billiga produktion

Z Zodde skrev:
Har jag påstått du skrivit SWEXIT?
Zodde: "Daniel citerar inte, han svarar senaste inlägget. Olämpligt då det ibland hinner smyga sig in ett nytt inlägg (ditt)"

Boilerplate4U: "SWEXIT står inte ens i närheten av det jag skrev, så försök komma med en bättre förklaring – eller ännu bättre, låt Daniel själv förklara!"

Nu orkar jag inte tjafsa längre men jag ber dig, Zodde, det vore himla snällt om du slutar svara på vad du "tror" hänt så slipper vi sådana här totalt onödiga diskussioner som bara är OT.

• Älska
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.