39 642 läst · 922 svar
40k läst
922 svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 992 inlägg
Medlem
· 1 992 inlägg
Vid den tidpunkten skulle man kunna kalla det för "andra vågen" eftersom det redan från start pågick livliga diskussioner. Här är en intressant utvärdering av avreglering (punkt 3) som beställdes av Statskontoret: https://www.statskontoret.se/siteassets/publikationer/2012/201210.pdfZ Zodde skrev:
Det är ju sällan man känner sig motiverad att klaga på något som fungerar (eller åtminstone verkar fungera), eller hur menar du?Z Zodde skrev:
Man kan ju också se det som att så länge som gaspriset var lågt så fungerade handelsmodellen, och med nuvarande förutsättningar verkar den inte vara ändamålsenlig för Sverige längre. Alltså är det dags att klaga så vi kan få en förändring.
batteri i källaren vad säger MSB OCH RÄDNINGSTJÄNSTEN OM DET?B bakterie skrev:Typ så här ser min dagliga elförbrukning ut under första vintern med batteri i källaren. Jag har ingen aning om när batteriet går break-even (det var inte en faktor när vi köpte det), men jag gissar att det dröjer länge. Trots det känns det skönt att utan ansträngning kunna ducka de högsta priserna.
Jag har ingen smart automation än, då orken och lusten tryter, utan detta går endast på tidsschema. Mitt dum-schema skyddade mig trots det från topparna i slutet av förra veckan.
[bild]
Hur mycket MER el kör du in i batteriet än du får ut?B bakterie skrev:Typ så här ser min dagliga elförbrukning ut under första vintern med batteri i källaren. Jag har ingen aning om när batteriet går break-even (det var inte en faktor när vi köpte det), men jag gissar att det dröjer länge. Trots det känns det skönt att utan ansträngning kunna ducka de högsta priserna.
Jag har ingen smart automation än, då orken och lusten tryter, utan detta går endast på tidsschema. Mitt dum-schema skyddade mig trots det från topparna i slutet av förra veckan.
[bild]
Medlem
· 1 992 inlägg
Ja, så var det nog i största allmänhet.Z Zodde skrev:
I grund och botten rådde samma mentalitet vid avregleringen av elmarknaden därav orsaken till varför man inte "brydde sig" om att utföra någon som helst konsekvensanalys. Inte ens när de Röd-Gröna här hemma och i Tyskland drog igång den el-ändiga(!) nedmonteringen av kärnkraften och samtidigt gav sig ut på en vild fantasiresa om att vindkraften skulle lösa all världens energiproblem.
Det enda logik man tog hänsyn till då var den politiska ideologi som spriddes av MP:s Lorentz Tovatt och hans forna kollegor av typen "två hål i väggen". Hur elen kom dit och produceras var ju fullständigt ointressant så länge den var fossilfri och inte kom från kärnkraften.
Redigerat:
Medlem
· 1 992 inlägg
Det är snarare ni som vill använda kärnkraft för att få ett jämnare elpris som behöver förklara hur ni tänkt.
så du menar att så länge vi drar nytta av utlandets låga priser, ja då fungerar modellen?B bollen skrev:Det är ju sällan man känner sig motiverad att klaga på något som fungerar (eller åtminstone verkar fungera), eller hur menar du?
Man kan ju också se det som att så länge som gaspriset var lågt så fungerade handelsmodellen, och med nuvarande förutsättningar verkar den inte vara ändamålsenlig för Sverige längre. Alltså är det dags att klaga så vi kan få en förändring.
Men när vi får krig i Europa å gaspriser skenar, ja då är modellen fel?
Jag håller inte med.