Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vilket krig syftar du på som påverkade elhandeln på den tiden?
Gissar att han syftar på Ryzzlands "Speciella Militära Operation" i Ukraina 😉

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Gissar att han syftar på Ryzzlands "Speciella Militära Operation" i Ukraina 😉
I så fall skiljer det ju flera decennier från när själva avregleringen påbörjades…

• Gilla
returen
  • Laddar…
I så fall skiljer det ju flera decennier från när själva avregleringen påbörjades…
Ja, det är först från 2021 folk har blivit varse om marginalprissättning och klagokörerna satte igång.

Z Zodde skrev:
Ja, det är först från 2021 folk har blivit varse om marginalprissättning och klagokörerna satte igång.
Vid den tidpunkten skulle man kunna kalla det för "andra vågen" eftersom det redan från start pågick livliga diskussioner. Här är en intressant utvärdering av avreglering (punkt 3) som beställdes av Statskontoret: https://www.statskontoret.se/siteassets/publikationer/2012/201210.pdf

• Gilla
returen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vi har haft gemensam marknad ganska länge.
2012-2020 var denna den direkta orsaken till rekordlåga priser i Sverige. Varför klagade ingen då?

Först när vi får krig i Europa och vi också blir smittade av gaspriser, ja då kör klagokören igång.
Det är ju sällan man känner sig motiverad att klaga på något som fungerar (eller åtminstone verkar fungera), eller hur menar du?

Man kan ju också se det som att så länge som gaspriset var lågt så fungerade handelsmodellen, och med nuvarande förutsättningar verkar den inte vara ändamålsenlig för Sverige längre. Alltså är det dags att klaga så vi kan få en förändring.

returen
Ja, vi kan nog pusta ut för tillfället men det kan tyvärr bli värre om Ukraina menar allvar med att stoppa rysk gastransit via Ukraina till EU i förtid.
Ja Ukraina går inte att lita på

Vid den tidpunkten skulle man kunna kalla det för "andra vågen" eftersom det redan från start pågick livliga diskussioner. Här är en intressant utvärdering av avreglering (punkt 3) som beställdes av Statskontoret: [länk]
Allmänheten hade brytt sig nada om strömpriser pre- 2021

returen
D Daniel 109 skrev:
SMR för att jämna ut elpriset är inte i närheten av realistiskt.
jo om det är flera utspridda där förbrukningen är

returen
B bakterie skrev:
Typ så här ser min dagliga elförbrukning ut under första vintern med batteri i källaren. Jag har ingen aning om när batteriet går break-even (det var inte en faktor när vi köpte det), men jag gissar att det dröjer länge. Trots det känns det skönt att utan ansträngning kunna ducka de högsta priserna.

Jag har ingen smart automation än, då orken och lusten tryter, utan detta går endast på tidsschema. Mitt dum-schema skyddade mig trots det från topparna i slutet av förra veckan.

[bild]
batteri i källaren vad säger MSB OCH RÄDNINGSTJÄNSTEN OM DET?

B bakterie skrev:
Typ så här ser min dagliga elförbrukning ut under första vintern med batteri i källaren. Jag har ingen aning om när batteriet går break-even (det var inte en faktor när vi köpte det), men jag gissar att det dröjer länge. Trots det känns det skönt att utan ansträngning kunna ducka de högsta priserna.

Jag har ingen smart automation än, då orken och lusten tryter, utan detta går endast på tidsschema. Mitt dum-schema skyddade mig trots det från topparna i slutet av förra veckan.

[bild]
Hur mycket MER el kör du in i batteriet än du får ut?

• Haha
pmd
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Allmänheten hade brytt sig nada om strömpriser pre- 2021
Ja, så var det nog i största allmänhet.

I grund och botten rådde samma mentalitet vid avregleringen av elmarknaden därav orsaken till varför man inte "brydde sig" om att utföra någon som helst konsekvensanalys. Inte ens när de Röd-Gröna här hemma och i Tyskland drog igång den el-ändiga(!) nedmonteringen av kärnkraften och samtidigt gav sig ut på en vild fantasiresa om att vindkraften skulle lösa all världens energiproblem.

Det enda logik man tog hänsyn till då var den politiska ideologi som spriddes av MP:s Lorentz Tovatt och hans forna kollegor av typen "två hål i väggen". Hur elen kom dit och produceras var ju fullständigt ointressant så länge den var fossilfri och inte kom från kärnkraften.

Redigerat:
  • Gilla
Mr. Gullberg och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
jo om det är flera utspridda där förbrukningen är
Nej, definitivt inte. Att använda kärnkraft för att kapa topparna är extremt dyrt.

• Gilla
  • Haha
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, definitivt inte. Att använda kärnkraft för att kapa topparna är extremt dyrt.
Det är väldigt naivt att tro att man skulle bygga kärnkraft enbart för att kapa topparna. Eller kan du förklara vad du egentligen menar?

• Gilla
returen
  • Laddar…
Det är snarare ni som vill använda kärnkraft för att få ett jämnare elpris som behöver förklara hur ni tänkt.

• Gilla
  • Haha
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
B bollen skrev:
Det är ju sällan man känner sig motiverad att klaga på något som fungerar (eller åtminstone verkar fungera), eller hur menar du?

Man kan ju också se det som att så länge som gaspriset var lågt så fungerade handelsmodellen, och med nuvarande förutsättningar verkar den inte vara ändamålsenlig för Sverige längre. Alltså är det dags att klaga så vi kan få en förändring.
så du menar att så länge vi drar nytta av utlandets låga priser, ja då fungerar modellen?

Men när vi får krig i Europa å gaspriser skenar, ja då är modellen fel?

Jag håller inte med.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.