31 743 läst · 726 svar
32k läst
726 svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Jo för Hybrit spricker det när den tyska bilplåten blir "skitig" av rosa vätgas eller pink hydrogen som är det engelska namnet för kärnkraftsgenererad vätgas.B bollen skrev:Fick ju kolla upp vad Mankala var nu då... Verkar ju smart! Påminner ju lite om vindkraftskooperativ för privatpersoner.
Över huvud taget verkar det rimligt kan man tycka, att (blivande) stora elkonsumenter själva är inblandade i att bygga den kraftförsörjning de behöver. Jag förmodade från början att Hybrit/LKAB/Vattenfall etc själva hade planer på att bygga, eller iaf hade säkrat upp bygget av, den nya vindkraft som skulle behövas (70 TWh, +50% av landets elproduktion!), men det verkar de väl vad jag förstår glatt överlämnat till den berömda "marknaden" 😜
Fortum och Outokompo funderade på samma sak på den finska sidan med ett stort stålverk
https://yle.fi/a/7-10031172
Polen verkar anamma Mankala-modellen där det är industrisammanslutningar som ska bygga SMR.
https://www.world-nuclear-news.org/Articles/Six-SMR-power-plants-approved-in-Poland
Ska vi inte basera kraftförsörjningen på kol och gas så är det så det blir. Det är en naturlig följd inte vansinne. Snittpriset tycker jag definitivt inte att är högt.
Jo men uppenbarligen så räcker det inte till när Dunkelflaute (när det inte blåser) slår till.D Daniel 109 skrev:
Ett elpris ska vara stabilt och förutsägbart och det balanserar man enkelt med att antal smart utplacerade SMR reaktorer i Europa. (det är ju inga stora mängder el som behövs)
SMR för att jämna ut elpriset är inte i närheten av realistiskt.
En del föredrar ett högre elpris om det är stabilt och en del föredrar ett lägre elpris till priset av stora fluktuationer.P paralun skrev:
Det finns företag som konverterar det sistnämnda till det förstnämnda, dvs dom köper in el till lågt, men varierande pris och säljer det till stabilt, men högt pris.
Men det finns ingen som kan konvertera åt andra hållet. Så om "råvaran" är lågt och rörligt pris så finns det både Lågt&Rörligt och Stabilt&Högt att köpa, men om vi lyckas ändra "råvaran" till Stabilt&Högt, då är det ju bara det som finns.
Ja, att elpriset trycks ner under en rimlig nivå är en stor del av problemet. Det gör planerbar kraft som vatten, gas och kärnkraft olönsam. Katastrofscenariot för Sverige är egentligen är att vi får 2-3 år i rad med mycket vind.O Ossian K Olsson skrev:
Det kommer leda till nedläggning av den sista planerbara kraften.
Men då är du väl en sån hjälte som skaffar ett fastprisavtal med 1 kr/kWh konstant?C cotillion skrev:
Nej, jag bor inte där energibrist någonsin kommer bli ett problem. Om jag bott i ett sådant område hade jag istället förberett mig för förbrukningsfrånkoppling.O Ossian K Olsson skrev:
Att jag betalar mer för elen gagnar inte heller producenterna, det gagnar elhandelsbolagen.
Var gärna lite mer seriös.
Vi blev väl beordrade av EU för att vi tidigare just haft denna politik.B bollen skrev:Sverige har ingen rådighet över Tysklands energipolitik, och att då ha ett system som så tätt kopplar våra priser till deras är helt sjukt korkat imnsho. Sveriges politikers uppgift måste i någon mån vara att ta tillvara intressena för Sverige AB och dess elkonsumenter.
Vad mer som vi verkligen kunde göra bättre, är att fixa utbyggnaden av stamnätets kapacitet.
Eftersom Tyskland vägrar införa elprisområden inom deras land för det skulle bli "för dyrt" för deras industri i södra delarna, får vi väl kontra med något motsvarande.
Kan man inte inför elprisområde 5? Som enbart gäller vid anslutningspunkter från elområde 4. Finns 4st tror jag, skapa små områden för vardera punkt, kalla de elprisområde 5. Så kan man kontrollera exporten med att begränsa kapaciteten mellan 4 och 5.
Hur tror du att elmarknaden fungerar? Varför skulle det gynna elhandelsbolagen? Gör de stora vinster?
Elbolagen har påslag på både spot å fastpris. Att de skulle tjäna så mycket MER på fastpris stämmer inte. De har alltid en volym risk. Att kunden med fastpris konsumerar mer eller mindre än volymen de hedgat.C cotillion skrev:
Precis, nu var förslaget från Ossian att jag medvetet skulle betala ett onormalt högt fastpris för att hålla planerbar kraft vid liv, och så fungerar det inte.Z Zodde skrev: