P pmd skrev:
Ja?

Varuhandel är inte som elhandel.
Självklart inte men staten har begränsad bestämmanderätt över privata företag på en konkurrensutsatt marknad.

Så att ett land tvingas öppna upp för export är en onödig reglering?
Jag ser det tvärtom. Slopande av handelshinder 👍

K
P pmd skrev:
Vad är det vissa kunder har svårt att förstå när det gäller sina räkningar?

Att bara för att energiskatten står på fakturan, så har det inte med nätavgifter att göra! Finns det t ex en avgift för din fibernät också på fakturan så har den heller inget med dina elnätskostnader att göra....

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L
Skulle de svenska elpriserna bli mycket lägre o jämnare över tid om vi gjorde Sverige till ett elområde? Ja det skulle bli dyrare för SE1 o SE2 än idag, men skulle det bli någon större skillnad jmf före indelningen i 4 områden?

M
P pmd skrev:
Varför? Jag är inte helt insatt när det gäller effektavgifter men har tills nu lutat åt att ett batteri skulle ge mig möjlighet att kompensera för sådana. Stämmer det dåligt, alltså?
För att få så låg effektavgift som möjligt ska man försöka "smeta" ut sin förbrukning jämnt över dagen (månaden egentligen) för att slippa betala en högre avgift.

Tar man ut sin förbrukning koncentrerat vid lågpris, så blir effektuttaget högre dom timmarna, vilket i sin tur leder till högre effekttoppar = dyrare avgift😒

Så när effektavgiften börjar tas ut (i mitt fall 1:e januari) blir det inte lika fördelaktigt att skjuta på sin förbrukning då det kan resultera i högre effektavgift😏

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har ställt frågan tidigare:
Vem tjänar på att priset ligger upp till 11 kr per kWh?
Svenska Kraftnät eller producenten?

O olotor skrev:
Är producenten i samma elområde är det han som tjänar på högt pris.

Kommer elen från annat el område med lägre pris tar SvK mellanskillnaden. Sk Flaskhalsinkomst

M
O olotor skrev:
Förutom staten, alla som producerar kWh/el till en lägre kostnad än säljpriset😏

Förlorarna torde väl vara de som köper produkten☹️

M
Z Zodde skrev:
Om du nu inte förstod frågan kanske man skall låta bli å svara.
Tur att han fick ett korrekt svar från dig👍

ClasseClas
D Dilato skrev:
Det blir en datapunkt i frågan om timpris är lönsamt och vilken magnitud lönsamheten är.
Det kostar dig noll och kan tillföra mycket.
Den som värmer sin bostad med ved/fjärrvärme eller liknande köper el i huvudsak för hushållsändamål. Den relativa "lönsamheten" gentemot rörligt, dvs fast månadspris, är densamma men den absoluta besparingen blir inte så stor. Snittförbrukningen för hushållsel brukar anges till 4-5000 kWh per år för småhus.

M Mr. Gullberg skrev:
Vet inte om vi känner oss så stressade över att logga in en gång om dagen och kolla dagens och ev, morgondagens elpris, för att se vilket tidsspann man ska undvika förbruka som mest 😊
Ett problem är att det kräver samsyn av alla i hushållet. Ifall inte alla är med på tåget så riskerar det att bli pannkaka av allting som i värsta fall slutar med skilsmässa ifall inte någon ger med sig och accepterar läget. Om jag ska vara lite fördomsfull så är det oftast män som är intresserad av att ha koll på timpriser. Om det beror på att män är småsnålare eller bara gillar projekt som hemautomation och liknande eller något annat är ju frågan.
Så det riskera att bli någon form av Ove/hustyrann som skäller på ungarna ifall de duschar fel tid, eller på frun om hon startade dammsugningen/spisen fel tid.

• Haha
Mr. Gullberg
  • Laddar…
M
L lbgu skrev:
Ett problem är att det kräver samsyn av alla i hushållet. Ifall inte alla är med på tåget så riskerar det att bli pannkaka av allting som i värsta fall slutar med skilsmässa ifall inte någon ger med sig och accepterar läget. Om jag ska vara lite fördomsfull så är det oftast män som är intresserad av att ha koll på timpriser. Om det beror på att män är småsnålare eller bara gillar projekt som hemautomation och liknande eller något annat är ju frågan.
Så det riskera att bli någon form av Ove/hustyrann som skäller på ungarna ifall de duschar fel tid, eller på frun om hon startade dammsugningen/spisen fel tid.
Kan tänka mig att det kan bli lite friktion 😅

Här hemma var det faktiskt frugan som föreslog timpris, Nja sa jag😏 men sen vid en närmare titt så hade vi haft rörligt timpris sen April 2019😂

P pmd skrev:
Utom kärnkraftverken.
Ett rätt obehagligt lotteri att hoppas på att samma sak alltid gäller, imho, särskilt i ett hypotetiskt läge när ryzzen bombar en smula längre bort från Moskva och andra för dem intressanta områden 😢

• Ledsen
Mr. Gullberg
  • Laddar…
M
A AndersS skrev:
En artikel idag på SVT och nu ändras det i närtid.
[länk]
Fasiken ingen dålig kristallkula dom har, kan förutspå elpriset för hela 2025😅

Själv har jag letat febrilt efter morgondagens tidning, utan framgång😏

De som har kunskap inom området kan säkert göra vissa hyfsat säkra prognoser, t.ex. utifrån fyllnadsgrad av vattenmagasin sent på året men även hur väder generellt är utifrån vilken månad, osv.
Minst lika rätt, troligtvis betydligt bättre, jämfört med spelulationer i tråden utifrån veckan som varit.😉

• Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.