C cotillion skrev:
Precis, nu var förslaget från Ossian att jag medvetet skulle betala ett onormalt högt fastpris för att hålla planerbar kraft vid liv, och så fungerar det inte.
Det val väl ironi…
Läste lite fel när jag svarade, sorry.

Mycket gnissel och gnäll från Elområde 3 och 4 och visst är det sjuka prisvariationer. Men de som det verkligen är synd om är invånarna i Dorotea. Kommunalskatt på över 35 kr, landets högsta VA-taxa, bland de högsta elnätsvgifterna i kombination med en låg lönenivå. Och allt detta 365 dagar per år istället för ett 20-tal dagar per år.😬

• Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
Typ så här ser min dagliga elförbrukning ut under första vintern med batteri i källaren. Jag har ingen aning om när batteriet går break-even (det var inte en faktor när vi köpte det), men jag gissar att det dröjer länge. Trots det känns det skönt att utan ansträngning kunna ducka de högsta priserna.

Jag har ingen smart automation än, då orken och lusten tryter, utan detta går endast på tidsschema. Mitt dum-schema skyddade mig trots det från topparna i slutet av förra veckan.

Stapeldiagram som visar elförbrukning över dygnet 12 december 2024, med batteriladdning natt och kväll samt husdrift dagtid. Högsta timvärde 10,81 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Purpendicular Purpendicular skrev:
Fanns det någon rättvisa här i världen skulle de som röstat på S, V, MP eller C få betala höga priser, och övriga säg 40 öre per kWh vid hög belastning.

De som förespråkar förekomsten av vindkraft borde få ett elavtal som ger mellan 1 och 25 ampere, 110 till 300 volt och 28 till 73 hertz. Det är på ett ungefär vad vindkraft gör i kraftnätet.
Enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Energiöverenskommelsen_2016 så var det SD och L som motsatte sig avvecklingen av en välfungerande elförsörjning.
M och KD ändrade sig först tre år senare, men det var så dags då.

https://www.mynewsdesk.com/se/sveri...-svek-mot-industrin-och-naeringslivet-1424548

https://www.di.se/artiklar/2016/6/1/l-hoppar-av-energiuppgorelsen/

• Gilla
bollen och 3 till
  • Laddar…
R romerome skrev:
Enligt [länk] så var det SD och L som motsatte sig avvecklingen av en välfungerande elförsörjning.
M och KD ändrade sig först tre år senare, men det var så dags då.

[länk]

[länk]
Alla Mythbusters e välkomna!👍

engs engs skrev:
Vi blev väl beordrade av EU för att vi tidigare just haft denna politik.

Eftersom Tyskland vägrar införa elprisområden inom deras land för det skulle bli "för dyrt" för deras industri i södra delarna, får vi väl kontra med något motsvarande.

Kan man inte inför elprisområde 5? Som enbart gäller vid anslutningspunkter från elområde 4. Finns 4st tror jag, skapa små områden för vardera punkt, kalla de elprisområde 5. Så kan man kontrollera exporten med att begränsa kapaciteten mellan 4 och 5.
Intressant! Tänkte först att ett eget elprisområde för förbindelsepunkterna inte skulle lösa något - men - om det funkar att göra som du säger, att reglera den "maximala" överföringskapaciteten mellan resten av Sverige och område 5 (helst dynamiskt! 😊), så kan det kanske vara en lösning.
Kanske är kapaciteten mellan område 5 och område 1-4 en helt intern svensk angelägenhet som ingen annan kan ha synpunkter på? Låter nästan för bra för att vara sant om det stämmer, men i så fall är det ju onekligen en väldigt intressant idé! Borde väl då innebära att om man sätter kapaciteten till område 5 till precis under skillnaden mellan producerad och konsumerad effekt i Sverige, så kommer man effektivt att isolera de höga priserna från marknaderna i SE1-4. Som en bonus kommer man väl då dessutom att få "rätt pris" i SE1-4 automatiskt? 🤔

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Nej, sådan marknadsmanipulation är naturligtvis inte tillåten. Man går begränsa effekten 30% men knappast baserat på elpris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.