36 009 läst · 906 svar
36k läst
906 svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Även om vi lämnar EU måste vi ha frihandel med EU för att klara oss.
Vad menar du nu?
va då frihandel?D Daniel 109 skrev:
vi lämnar ju frihandelsområdet!
vi kan om vi behöver handla precis som alla andra utanför EU med länder innanför
världen är ju bra mycket större utanför EU och ingen som tala om hur raka gurkor skall vara
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 887 inlägg
Okej, du vill som vanligt inte förklara dig. Tråkigt.
Jag anser att kärnkraft på rätt ställe är viktigt för att kunna producera el i närheten av där den konsumeras så att vi får en stabil och balanserad produktion som gör oss så oberoende som möjligt av våra grannländer. Detta till skillnad från Merkel, som satte sig i knät på Putin och i kombination med totalfiaskot ”Energiewende” nu håller på att sänka Tysklands basindustri.
El är en grundläggande tillgång för det svenska samhället och ska prissättas efter marginalkostnaden och inte efter andra medlemsländers misslyckade energipolitik!
Jag anser att kärnkraft på rätt ställe är viktigt för att kunna producera el i närheten av där den konsumeras så att vi får en stabil och balanserad produktion som gör oss så oberoende som möjligt av våra grannländer. Detta till skillnad från Merkel, som satte sig i knät på Putin och i kombination med totalfiaskot ”Energiewende” nu håller på att sänka Tysklands basindustri.
El är en grundläggande tillgång för det svenska samhället och ska prissättas efter marginalkostnaden och inte efter andra medlemsländers misslyckade energipolitik!
Redigerat:
Du får sälja krokiga gurkor i EU också. Lämnar vi Europas frihandel kommer vi att drabbas hårt.
Norge är utanför EU men då det gäller el är det NOLL skillnad.returen skrev:
Vi kan lämna EU (illa nog) men inte elsamarbete (kablar till utlandet har funnits i över 100år å garanterat systemets säkerhet)
Å bygga ut en stor(reserv) produktion som bara går in de dagar vi annars måste importera skulle ge elpriser som får dagens nivå å se gratis ut.
vi har ju redan den upphandlade effektreserven i Karlshamn och ja den är ju dyr mycket mycket dyrare än kkZ Zodde skrev:Norge är utanför EU men då det gäller el är det NOLL skillnad.
Vi kan lämna EU (illa nog) men inte elsamarbete (kablar till utlandet har funnits i över 100år å garanterat systemets säkerhet)
Å bygga ut en stor(reserv) produktion som bara går in de dagar vi annars måste importera skulle ge elpriser som får dagens nivå å se gratis ut.
KK är ju ingen man stänger av och sätter på för att det plötsligt behövs utan det är baskraften som skall täcka det vardagliga behovet tillsammans med ballanskraften vatten
det övriga skiten kan ju de som finner det roligt fortsätta med för i detta scenariot påverkar det nada
Men precis som du skriver har detta inget med swexit att göra
nettovinsten för sverige-handelsbalansen och medlemsavgiften för att stanna kvar i EU täcker inte uppofringarna för svensken som inte kan handla de de vill utan det EU vill uppvägs inte
Å den räcker menar du? Själv tror jag det är en liten droppe i havet om vi hade haft noll kablar till utlandet.returen skrev:
Hade behövt måååånga Karlshamn. Finns säkert nån som har räknat på max importbehov om alla negativa faktorer inträffar samtidigt.
Typ vindstilla, minus 20 i hela landet. Låg nivå i vattenkraftverken. Flera KK har stoppats eller kör begränsat.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 887 inlägg
Motivera gärna hur du kom fram till att jag vill lämna Europas frihandel.D Daniel 109 skrev:
Skriver jag för långa och otydliga meningar som är svåra att förstå eller finns det något annat jag kan göra för att det ska bli tydligare för dig?
JAA och ryssen tagit hela norrland och nato vet inte vad det skall göraZ Zodde skrev:Å den räcker menar du? Själv tror jag det är en liten droppe i havet om vi hade haft noll kablar till utlandet.
Hade behövt måååånga Karlshamn. Finns säkert nån som har räknat på max importbehov om alla negativa faktorer inträffar samtidigt.
Typ vindstilla, minus 20 i hela landet. Låg nivå i vattenkraftverken. Flera KK har stoppats eller kör begränsat.
EUs ledare stuckit till maui
stockholm är atombobat och självlysande
du kan nog komma på mycket mer som heller inte är relevant
Daniel citerar inte, han svarar senaste inlägget. Olämpligt då det ibland hinner smyga sig in ett nytt inlägg (ditt)Boilerplate4U skrev: