P
Z Zodde skrev:
Så länge el produceras på olika sätt kommer pris fluktuationer på det som krävs för produktionen att påverka.
Det är därför marknaden är dysfunktionell. Gaspriserna styrs till ganska stor del av politik.

P pmd skrev:
Det är därför marknaden är dysfunktionell. Gaspriserna styrs till ganska stor del av politik.
Geopolitik yes. Partipolitik no.

Många marknader kommer ta stryk närmaste tiden om Trump inför alla strafftullar han varslat.
Politisk risk e en del av verkligheten

P
Z Zodde skrev:
2018-2020 på Byggahus?
Jag kverulerade långt innan dess. 1980, skrev jag ju, men 1981 kanske stämmer bättre.

M
Z Zodde skrev:
Allmänheten hade brytt sig nada om strömpriser pre- 2021
Vad tror du det beror på🤔

P
P paralun skrev:
Njau under "Betongsosse" åren blev vi ju självförsörjande.... industrin var viktig på den tiden.
Är du säker på att det inte var under "Stenblocksosse" …?

• Gilla
paralun
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag kverulerade långt innan dess. 1980, skrev jag ju, men 1981 kanske stämmer bättre.
Men skrev du nåt på Byggahus de 2-3 första åren du var medlem på forumet?
Fanns EL forum redan då…

M Mr. Gullberg skrev:
Vad tror du det beror på🤔
De var nöjda med importerade låga strömpriser självklart.

P
Z Zodde skrev:
Hur länge har Tyskland varit nettoimportör av el?
Om man står med ena foten i isvatten och den andra i 60-gradigt vatten så är nettotemperaturen ganska behaglig.

P pmd skrev:
Om man står med ena foten i isvatten och den andra i 60-gradigt vatten så är nettotemperaturen ganska behaglig.
Inget bra svar.
Har du en susning?

Tänkte Paralun visste, han som hävdar svensk el håller tysk industri under armarna.

P
Z Zodde skrev:
Men skrev du nåt på Byggahus de 2-3 första åren du var medlem på forumet?
Fanns EL forum redan då…
Det minns jag inte. På den tiden höll jag mig nog mest till forumtrådar som handlade om att bygga hus.

Jag kverulerade dock till alla som ville, och inte ville, höra på i det s.k. verkliga livet. Fråga min fru så får du höra.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Inget bra svar.
Mitt svar är föranlett av att det inte spelar så stor roll under vilka perioder som Tyskland har varit nettoimportör av el.

P pmd skrev:
Mitt svar är föranlett av att det inte spelar så stor roll under vilka perioder som Tyskland har varit nettoimportör av el.
Men om dom inte varit det överhuvudtaget då?
Om dom varit nettoexportör ALLA år mellan 2002-2022…
Spelar inte ”tyskhatarna” falskt då…??🤔

”In 2023, for the first time since 2002, Germany turned into a net importer of electricity (9.2 TWh or 2% of the country’s electricity consumption (i.e., generation + imports – exports)).”

Har inte brytt mig om å kolla statt förrän idag.
Men här får Paralun gå å kamma sig.
Påstå att utan Sveriges export kunde Tyskland inte avveckla KK…???

Redigerat:
M
P pmd skrev:
Hur beräknas effektavgiften? Om den är baserad på den högsta effekt man har använt under dygnet så borde man kunna kompensera för det genom att flytta förbrukning, på ett liknande (men inte samma) sätt som man flyttar förbrukning från hög- till lågpristid.
Du får kolla med din nätoperatör, men Ellevio som vi har, kommer plussa ihop våra tre högsta timeffekttoppar per månad, dela på 3 och sen x 81,25kr🤔

Glasklart😅

Så skippa effekt en timme och ta dubbelt en annan är ingen bra ide😞

3x81,25=243,75kr
6x81,25=487,50kr

M
Z Zodde skrev:
Så du vill behålla Norden som en enhet men hålla resten utanför?

Sen minns jag i min ungdom hur nära elransonering vi var, första halvan av 70-talet. Vartannat gatljus släcktes, kampanjer för å duscha mindre. SVT slutade sända innan 10 på kvällen Offentliga julgranar fick inte lysa etc. Allt för å spara ström.
Ja, och för några år sen bad regeringen oss att skippa dammsugningen😅

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Men om dom inte varit det överhuvudtaget då?
Om dom varit nettoexportör ALLA år mellan 2002-2022…
Jag vet förstås inte men kan inte nedläggning av kärnkraft och begränsning av import av rysk gas ha spelat roll för att Tysklands många år som nettoexportör tog slut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.