P
M Mr. Gullberg skrev:
Du får kolla med din nätoperatör, men Ellevio som vi har, kommer plussa ihop våra tre högsta timeffekttoppar per månad, dela på 3 och sen x 81,25kr🤔

Glasklart😅

Så skippa effekt en timme och ta dubbelt en annan är ingen bra ide😞

3x81,25=243,75kr
6x81,25=487,50kr
Det låter som ett lite knepigt (men inte omöjligt!) optimeringsproblem. Min nätoperatör har inte sagt flasklock om effektavgifter så jag vet inte när det blir av eller hur den tänker räkna. Jag gissar att den håller ut till 2027 när tydligen alla elnätägare ska tvingas att ta ut effektavgifter. (Snacka om statlig styrning och planekonomi!).

• Ledsen
Mr. Gullberg
  • Laddar…
P
M Mr. Gullberg skrev:
Ja, och för några år sen bad regeringen oss att skippa dammsugningen😅
Det var väl SVT som tipsade om det?

• Haha
Mr. Gullberg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag vet förstås inte men kan inte nedläggning av kärnkraft och begränsning av import av rysk gas ha spelat roll för att Tysklands många år som nettoexportör tog slut?
Jag vet inte heller. Men att kalla tyskarna för parasiter när de varit nettoexportörer i 20 år fram till i fjol visar nog bara att man inte har hela bilden…

Och 0.6% från Sverige i 2023 hade jag inte lagt min energi på å dissa.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Men om dom inte varit det överhuvudtaget då?
Om dom varit nettoexportör ALLA år mellan 2002-2022…
Spelar inte ”tyskhatarna” falskt då…??🤔
Nu håller jag inte med om Paraluns slutsats, men ditt totalfokus på producerade terawattimmar känns också missvisande.

Ja, de är exportör i snitt igen, men det räcker inte att elen finns tillgänglig "för det mesta" om man ska ha det till industrier etc. Och när de har ett underskott i storlek med hela Sveriges elkonsumtion, så behöver någon annan täcka upp.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det där är också en missvisande siffra, eftersom el via Danmark och Polen förstås rubriceras som import därifrån, men i praktiken är det oftast el från Norge och Sverige.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det låter som ett lite knepigt (men inte omöjligt!) optimeringsproblem. Min nätoperatör har inte sagt flasklock om effektavgifter så jag vet inte när det blir av eller hur den tänker räkna. Jag gissar att den håller ut till 2027 när tydligen alla elnätägare ska tvingas att ta ut effektavgifter. (Snacka om statlig styrning och planekonomi!).
Nej, det är inte planekonomi. Efter som det är ett monopol så måste det finnas reglering. Kravet är att nätet ska debiteras efter hur kunder använder det. Inte bara att smeta ut kostnaden jämt över kunderna.

Ett fullt rimligt krav. Det är dessutom öppet för hur det genomföras för nätägarna.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M
P pmd skrev:
Det var väl SVT som tipsade om det?
De var dom som rapporterade iaf😏

• Tidig sida från SVT Nyheter. Rubrik: "Därför kan det vara smart att inte dammsuga de närmaste dagarna" med information om elförbrukning och kylan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyhetsartikel från SVT om att regeringen ber svenska hushåll spara el för att minska risken för frånkoppling, med citat av statsminister Ulf Kristersson.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Nu håller jag inte med om Paraluns slutsats, men ditt totalfokus på producerade terawattimmar känns också missvisande.

Ja, de är exportör i snitt igen, men det räcker inte att elen finns tillgänglig "för det mesta" om man ska ha det till industrier etc. Och när de har ett underskott i storlek med hela Sveriges elkonsumtion, så behöver någon annan täcka upp.
Självklart. Å det är ju därför kablar finns och behövs.

Min poäng är att det inte är ett enkelriktat flöde i dessa kablar vilket man lätt får tron av när man läser vissa kommentarer.

E de så sen att de importerar från Sverige för att sälja vidare dyrare söderut, ja då beter de som vilken snart affärsman som helst. Vem vill inte köpa billigt å sälja dyrt.
Men klart, det sker väl inte då det var den nedlagda KK som var orsaken till importen från Sverige…🤔

returen returen skrev:
batteri i källaren vad säger MSB OCH RÄDNINGSTJÄNSTEN OM DET?
Jag vet inte. De har inte hört av sig. Jag lovar att uppdatera tråden om de gör det. 🙃

Z Zodde skrev:
Hur mycket MER el kör du in i batteriet än du får ut?
Jag var tvungen att kolla upp detta. Batteriet (LiFePo4) påstås ha verkningsgrad på 96%, och växelriktaren på 97%, så säg att det ligger på kanske 90% totalt sett. Det borde betyda att så länge elpriset är minst 10% högre när jag använder batteriet, än när jag laddar det, så borde det bli en liten besparing.

P pmd skrev:
Vad var motivet till att köpa ett batteri?
Det var två anledningar. Det ena var en allmän irritation på att inte kunna påverka elnätsavgifter särskilt mycket, och då blev solceller + batteri ett steg bort från elnätet. Jag har en fantasi om att på lång sikt köra off-grid, men det är många delar som antingen inte finns än, eller som är orimligt dyra, för att det ska bli verklighet under överskådlig tid. Men batteriet är iaf ett litet steg åt det hållet. Den andra anledningen är prepper-tankar. I princip kan batteriet driva cirkulationspump, kyl/frys, m.m. i rätt många timmar vid strömavbrott. Jag måste dock först ordna jordtag och nödströmsomkopplare innan det blir verklighet. Så tillsvidare använder jag det vintertid huvudsakligen till att inte köpa el de timmar som brukar vara dyrast.

Och ja, jag är fullt medveten om att jag sannolikt inte kommer kunna räkna hem detta rent ekonomiskt under rimlig tid. Detta gick inte på hushållsekonomi-kontot, utan på hobby/lek-kontot.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Från våren 2021 ökade osäkerheten.

Osäkerhet är det värsta marknader vet.
Inte sällan (dock ej här) är bekräftade dåliga nyheter BÄTTRE än osäkerhet.

Därför började gaspriserna vandra norrut
Om jag inte missminner mig så var det även så att Putin faktiskt började fippla med gaskranen redan före den fullskaliga invasionen av Ukraina 2022. Från sensommaren 2021 var det diverse synbarligen omotiverade "servicestopp" i leveranserna, "reducerad pumpkapacitet" i pipelines, etc.
Särskilt i kombination med övrig osäkerhet som rådde, så var det ju inte konstigt att priserna stack iväg redan då.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Sen minns jag i min ungdom hur nära elransonering vi var, första halvan av 70-talet. Vartannat gatljus släcktes, kampanjer för å duscha mindre. SVT slutade sända innan 10 på kvällen Offentliga julgranar fick inte lysa etc. Allt för å spara ström.
Ska försöka korta av historien om "elransoneringen", den handlade om energi & inte el.

6 oktober 1973 inledde en koalition av länder i mellanöstern fientligheter mot grannlandet Israel som misslyckade. Då vände sig istället koalitionen emot alla länder som stöttat & hjälp Israel.

Koalitionen dvs dom oljeproducerande länder (OPEC) svarade nu med att medvetet strypa oljetillförseln för de länder som på olika sätt stöttat Israel i det korta kriget, & därmed fördubblades oljepriset samma dag.

Någon vecka senare hade oljepriset per fat fördubblats igen upp till över 11$, & därmed skapades en energikris. (var strax under 3$ per fat innan)

Sverige hade vid denna tidpunkt enbart sitt första lille putte kärnkraftverk (Ågestaverken) igång, samt den första reaktorn i Oskarshamn, & väldigt många hushåll & även stora industrier hade ju under sista 20 åren 1950-1973 av staten styrts att just använda oljeeldning som värmekälla.

Med oro för Sveriges relativt små oljereserver, skulle ju alla dessa oljeuppvärmda hushåll & industrier behöva "ren" el som ersättning för oljan därav oron & utskickade foldrar om att försöka spara.

1975 togs de första reaktorerna i bruk i både Ringhals och Barsebäck & "faran" var över.

Så elkris i ordets bemärkelse var det inte, utan det var hur Sveriges "värmesystem" hade utvecklats & att inte producerad el i så stora mängder kunde nå överallt & omställning tar tid.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Om det är så lite så borde ju ingen export alls behöva ske (0,6% borde vara enkelt att steppa upp internt i Tyskland) och då skulle inga "tyskpriser" heller hända.
Men jag ska inte klaga, så fort det blåser ordentligt blir ju priserna "låga" även här i SE4..även om dom fortfarande är dubbelt så höga som i SE1/2.

J jawen skrev:
Ska försöka korta av historien om "elransoneringen", den handlade om energi & inte el.

6 oktober 1973 inledde en koalition av länder i mellanöstern fientligheter mot grannlandet Israel som misslyckade. Då vände sig istället koalitionen emot alla länder som stöttat & hjälp Israel.

Koalitionen dvs dom oljeproducerande länder (OPEC) svarade nu med att medvetet strypa oljetillförseln för de länder som på olika sätt stöttat Israel i det korta kriget, & därmed fördubblades oljepriset samma dag.

Någon vecka senare hade oljepriset per fat fördubblats igen upp till över 11$, & därmed skapades en energikris. (var strax under 3$ per fat innan)

Sverige hade vid denna tidpunkt enbart sitt första lille putte kärnkraftverk (Ågestaverken) igång, samt den första reaktorn i Oskarshamn, & väldigt många hushåll & även stora industrier hade ju under sista 20 åren 1950-1973 av staten styrts att just använda oljeeldning som värmekälla.

Med oro för Sveriges relativt små oljereserver, skulle ju alla dessa oljeuppvärmda hushåll & industrier behöva "ren" el som ersättning för oljan därav oron & utskickade foldrar om att försöka spara.

1975 togs de första reaktorerna i bruk i både Ringhals och Barsebäck & "faran" var över.

Så elkris i ordets bemärkelse var det inte, utan det var hur Sveriges "värmesystem" hade utvecklats & att inte producerad el i så stora mängder kunde nå överallt & omställning tar tid.
På den tiden hade vi flera oljekraftverk så visst fanns det ett samband. Särskilt om du hade torra vintrar med lite nederbörd

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om det är så lite så borde ju ingen export alls behöva ske (0,6% borde vara enkelt att steppa upp internt i Tyskland) och då skulle inga "tyskpriser" heller hända.
Men jag ska inte klaga, så fort det blåser ordentligt blir ju priserna "låga" även här i SE4..även om dom fortfarande är dubbelt så höga som i SE1/2.
Det är fritt flöde å man köper där det är billigast

Om det visar sig (motbevisa mig gärna) att Tyskland köper billig el från Norden å exporterar samma volym söderut (vilket verkar vara fallet)

Ja, då har tysk nedläggning av KK noll med saken p göra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.