drbodyjr drbodyjr skrev:
Jarlsgård, hur ska du sätta klinkers? Med vanlig limm eller med fug? Ska du måla plywood skivan innan att klinker plattorna fästas?
Har en del 4,5x4,5 virke, klinkers och större plywood hemma efter renoveringen. Har nästan köpt en (plast/metal) utekök förra helgen, vore mycket kul att göra det själv med sonen under helgen istället... :)
Det är 70*70 reglar till benen och 45*70 stomme :)

Gällande skiva så gjöt jag i betong istället, så det blev aldrig något med klinker
 
  • Gilla
drbodyjr
  • Laddar…
Får ni inte problem med att eldloppor hamnar på trallen från grillarna i era utekök?

jag testade ta upp Weber-grillen på ben upp på altan, men när jag hällde över den varma kolen från grillstartaren till grillen flög eldloppor överallt och gjorde brännmärken på altanen. Sedan dess har grillen fått stå på stenläggningen.

Får inte ni samma problem med era utekök, eller hur löser ni det?
 
M M_H skrev:
Får ni inte problem med att eldloppor hamnar på trallen från grillarna i era utekök?

jag testade ta upp Weber-grillen på ben upp på altan, men när jag hällde över den varma kolen från grillstartaren till grillen flög eldloppor överallt och gjorde brännmärken på altanen. Sedan dess har grillen fått stå på stenläggningen.

Får inte ni samma problem med era utekök, eller hur löser ni det?
Tips i stället för "tändrör": https://www.biltema.se/fritid/tradgard/grillar/grilltillbehor/grilltandare-2000023261

M M_H skrev:
Får ni inte problem med att eldloppor hamnar på trallen från grillarna i era utekök?

jag testade ta upp Weber-grillen på ben upp på altan, men när jag hällde över den varma kolen från grillstartaren till grillen flög eldloppor överallt och gjorde brännmärken på altanen. Sedan dess har grillen fått stå på stenläggningen.

Får inte ni samma problem med era utekök, eller hur löser ni det?
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
M M_H skrev:
Får ni inte problem med att eldloppor hamnar på trallen från grillarna i era utekök?

jag testade ta upp Weber-grillen på ben upp på altan, men när jag hällde över den varma kolen från grillstartaren till grillen flög eldloppor överallt och gjorde brännmärken på altanen. Sedan dess har grillen fått stå på stenläggningen.

Får inte ni samma problem med era utekök, eller hur löser ni det?
Skulie tro det är därför weber kommit med denna https://www.weber.com/SE/sv/tillbehör/18280.html?cgid=4587#start=1
 
M M_H skrev:
Får ni inte problem med att eldloppor hamnar på trallen från grillarna i era utekök?

jag testade ta upp Weber-grillen på ben upp på altan, men när jag hällde över den varma kolen från grillstartaren till grillen flög eldloppor överallt och gjorde brännmärken på altanen. Sedan dess har grillen fått stå på stenläggningen.

Får inte ni samma problem med era utekök, eller hur löser ni det?
Jag har inte haft problem när jag haft grillvagn utan något under grillen men på uteköket blir det hängslen och livrem med murad sten under grillen. På landet kör jag den på ben på altanen och inte haft några problem med att det gjort märken på trallen.
 
Dags för gjutning imorn. Formarna klara och efter en del pillande fick jag till radien på cellplasten för grillen. Kommer köra på 56 cm uttag så att grillen får sticka upp lite som i tidigare inlägg. Ska blanda i järnoxidsvart i betongen imorn, får se hur det blir.
 
  • Vit utegrillbyggnad med svarta förberedda gjutformar på taket, redo för betongarbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett utmarkerat cirkelformat område på cellplast för en gjutform, med radien ritad med rosa krita och ett måttverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
castlesnake och 2 till
  • Laddar…
Fyller på med lite mer bilder. Blev en kompromiss med hålet för grillen, körde 56cm men la sedan på en “månskärva” på det för att få lite luftgenomströmning upp vid sidan av grillen. Planen är att ha kolen på den sidan och därmed kyla av lite.

Sen en blooper idag… hade köpt 10 säckar expanderbetong och två kilo järnoxidsvart, alltså beräknat 200g per säck. Tar upp vågen, väger noggrant och kastar i 200 g i vattnet till betongen som jag mätt upp innan. Två säckar i blandaren och i med vattnet. Vad ljus den ser ut…? Häller ut första 55kg i ena formen. Då slår det mig, 200g per säck, skulle så klart haft 400g . Funderar på om jag kan ösa tillbaka i blandaren men inser att 55kg betong hinner brinna innan jag fått upp den ur formen.

Efter att ha kompletterat med två extra säckar står jag kvar med 1kg järnoxidsvart och en säck betong. Får väl bli nåt annat av det vartefter
 
  • Betongplatta med månskärva för luftgenomströmning ovanför gul kant på svart underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plasttäckt byggprojekt med expanderbetong på en trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongformar med cirkulära inslag för grill och överbliven betong efter färgmiss med järnoxid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tobias_75
  • Laddar…
E Erikkr skrev:
Fyller på med lite mer bilder. Blev en kompromiss med hålet för grillen, körde 56cm men la sedan på en “månskärva” på det för att få lite luftgenomströmning upp vid sidan av grillen. Planen är att ha kolen på den sidan och därmed kyla av lite.

Sen en blooper idag… hade köpt 10 säckar expanderbetong och två kilo järnoxidsvart, alltså beräknat 200g per säck. Tar upp vågen, väger noggrant och kastar i 200 g i vattnet till betongen som jag mätt upp innan. Två säckar i blandaren och i med vattnet. Vad ljus den ser ut…? Häller ut första 55kg i ena formen. Då slår det mig, 200g per säck, skulle så klart haft 400g . Funderar på om jag kan ösa tillbaka i blandaren men inser att 55kg betong hinner brinna innan jag fått upp den ur formen.

Efter att ha kompletterat med två extra säckar står jag kvar med 1kg järnoxidsvart och en säck betong. Får väl bli nåt annat av det vartefter
Hur kommer du att göra med armering?

Sorry, såg lite närmare på bilderna nu...
 
Nissens
M M_H skrev:
Får ni inte problem med att eldloppor hamnar på trallen från grillarna i era utekök?

jag testade ta upp Weber-grillen på ben upp på altan, men när jag hällde över den varma kolen från grillstartaren till grillen flög eldloppor överallt och gjorde brännmärken på altanen. Sedan dess har grillen fått stå på stenläggningen.

Får inte ni samma problem med era utekök, eller hur löser ni det?
Genom att inte använda ”grillstartare”. :)
 
Bänkskivorna blev helt ok men hade lite för mycket vatten i expanderbetongen så fick problem med några kanter och ett spetsigt utstick. Har spacklat med först betong och slipat, sedan flera omgångar med betonglagning (cement och snabbhärdare) med vatten och samma halt järnoxidsvart som i gjutningen. Slipat, slipat och slipat.

Skivorna på plats men behöver slipa lite på stommen för att få de mer i liv med varandra. Funkade hjälpligt med lite papp att palla med men blir springor då mot stommen. 4 pers att lyfta varje skiva var ganska lagom.

Skivorna ska slipas mer och nån skavank till att spackla, sedan behandlas med vattenglas och antagligen bivax. Än så länge bara lokalt impregnerad med Carlsberg…

Hålet för grillen ska slipas ut lite till också så grillen kommer ner. Men blev premiär igår iaf
 
  • Nybyggd utekök av vit trä med integrerade bänkskivor av betong, i en trädgård under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhuskök med vita skåp, gråa bänkskivor av betong och inbyggd grill, på en träterrass med en flaska och skärbräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alfons3301 och 5 till
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
Riv av plasten! :D
Ungarna och frugan tjatar också om det men vill måla en gång till först :)
 
Klarade sig ganska länge trots allt. Sen 2017 tror jag? I år kom sprickorna.

TO97K6y.jpg

Grunden är ju inte dränerad så det var kanske inte så oväntat. Jag kanske borde gräva bort gräset från baksidan och lägga grus och dräneringsrör istället.

Undrar om detta kan komma av att det blivit för varmt, det finns inga avstånd utan grillen vilar direkt i hålet:
4layIUU.jpg

Om det vittrar sönder får jag väl kapa ut en fyrkant istället och ställa in en gasgrill :crysmile:

Har ju mera planer för det här uteköket, skulle vilja få allt under ett utetak till att börja med.
 
Lägger upp några bilder nu på färdigt bygge. Saknas fortfarande att koppla in ett uttag och sätta upp hållare för grillocket.

Skivan behandlad med vattenglas (många gånger) som nu börjat flaga lite. Ska vänta tills det flagat klart och sedan slipa och ev vaxa ytan
 
  • Utomhuskök med vit skåpinredning, diskho och grillock på träterrass, behandlad bänkskiva med flagor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhuskök med behandlad skiva och grill på trädäck, med vit träavskärmning och grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Villa1949 och 8 till
  • Laddar…
E Erikkr skrev:
Lägger upp några bilder nu på färdigt bygge. Saknas fortfarande att koppla in ett uttag och sätta upp hållare för grillocket.

Skivan behandlad med vattenglas (många gånger) som nu börjat flaga lite. Ska vänta tills det flagat klart och sedan slipa och ev vaxa ytan
Super snyggt! Går nog i samma tankar när jag ska bygga mitt utekök. Dock en midre version. En fråga, vad har du använt för virke? Är det baspaneler? Och på kanterna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.