AdnanH AdnanH skrev:
Super snyggt! Går nog i samma tankar när jag ska bygga mitt utekök. Dock en midre version. En fråga, vad har du använt för virke? Är det baspaneler? Och på kanterna?
Tack! Stommen är i tryckt 45x45 och det är enkelfasspont 22x145 som panel (har samma på huset men lite bredare, 22x163). ”Knutbrädorna” är 8x33 och 8x45 hyvlad list som jag ruggade upp med 40-papper på bandslipen och målade med utegrund och S0502-Y för att ha samma som kåken.
 
E Erikkr skrev:
Lägger upp några bilder nu på färdigt bygge. Saknas fortfarande att koppla in ett uttag och sätta upp hållare för grillocket.

Skivan behandlad med vattenglas (många gånger) som nu börjat flaga lite. Ska vänta tills det flagat klart och sedan slipa och ev vaxa ytan
Mycket fint.


Hur har du gjort med vatten och avlopp?


Har funderat alldeles för länge på att ordna något själv. Har haft lite halvdana lösningar i omgångar.
 
T Tobias_75 skrev:
Mycket fint.


Hur har du gjort med vatten och avlopp?


Har funderat alldeles för länge på att ordna något själv. Har haft lite halvdana lösningar i omgångar.
Vatten har jag dragit med pem-slang och ventiler för bevattning med spridare till gräsmattan och passade då på att även dra en ledning för uteköket. Ventilen styrs via app och sen gardena-koppling till blandaren. Ansluten med t-rör så kallt vatten på båda ledningarna. Avloppet går nu bara ut genom panelen på baksidan ut i häcken. Funderade på att dra det till husets avlopp men var alldeles för mycket jobb. Funderade även på en tank/dunk att tömma men kör än så länge bara ut det.
 
  • Gilla
Tobias_75
  • Laddar…
Idag blev det färdigt sånär som på att elektrikern kommer om nån vecka och sätter upp ett uttag.

Körde först med vattenglas i flera omgångar, först utspädd med olika spädning och till sist outspädd. Slutade med en glasartad yta som såg kanonfin ut. Tills… det flagnade. Och flagnade. Och flagnade…

Slipade av det och nu vaxad med bivax. Även hållare för grillocket på plats.
 
  • Utekök med vit skåpinredning, diskho och bivaxbehandlad bänkskiva på trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bonzo2000 och 3 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt! Bra jobbat!
 
  • Gilla
Laan06
  • Laddar…
H Hasse1982 skrev:
Riktigt snyggt! Bra jobbat!
Tackar! :)
 
Mitt utekök börjar bli klart. Köpte ho idag från biltema. Har ni tips på bra och billig utekran till diskhon?
 
  • Träkonstruktion av utekök med utskärningar för diskho och plats för kran, verktyg på arbetsbänk, trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
[länk]
Har en sån på landet, funkar bra. Denna har snabbkoppling för trädgårdsslangen så det är lättkopplat . Men fundera på hur du tänker koppla innan du köper kran så du tar en med koppling som funkar.
 
  • Gilla
kallsone
  • Laddar…
Även mitt kök blev någorlunda färdigt under försommaren. Har synts lite i en annan tråd om skiffermuren tidigare men jag tänkte dela några bilder här som inspiration om någon går i liknande tankar.
 
  • Halvfärdig utekök i trädgård vid vattenkant, med tak, bord och bänkar på stensatt mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt utomhuskök med tak på en trädäckplattform i en skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd pergola med tak och sittgrupp framför modern husfasad, i en trädgård under anläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhuskök med skifferbänkskiva, trädetaljer, diskho och krukväxter mot en skogsbakgrund under ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern köksdesign med träelement och skifferbänkar, stor diskho, stora fönster med utsikt över natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhuskök med trädetaljer och bänkskiva i skiffer under ett tak, inbyggd vedförvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök under försommaren med trädörrar och en integrerad skiffermur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med öppna underreden i metall och integrerad vit diskmaskin, stora fönster med utsikt mot natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksfönster med utsikt över trädgård och sjö, svart diskho, tvålflaskor och diskställ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis färdigt utomhuskök med skiffermur, träbord, vita stolar och betongbänkskiva på en solig försommar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt utomhuskök med betongbänk och skiffermur dekorerat med växter i krukor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
-Emil- och 18 till
  • Laddar…
E Erikkr skrev:
Bänkskivorna blev helt ok men hade lite för mycket vatten i expanderbetongen så fick problem med några kanter och ett spetsigt utstick. Har spacklat med först betong och slipat, sedan flera omgångar med betonglagning (cement och snabbhärdare) med vatten och samma halt järnoxidsvart som i gjutningen. Slipat, slipat och slipat.

Skivorna på plats men behöver slipa lite på stommen för att få de mer i liv med varandra. Funkade hjälpligt med lite papp att palla med men blir springor då mot stommen. 4 pers att lyfta varje skiva var ganska lagom.

Skivorna ska slipas mer och nån skavank till att spackla, sedan behandlas med vattenglas och antagligen bivax. Än så länge bara lokalt impregnerad med Carlsberg…

Hålet för grillen ska slipas ut lite till också så grillen kommer ner. Men blev premiär igår iaf
Jag precis gjutit klart min skiva men misstänker att jag kommer behöva göra någon typ av efterbehandling som innefattar slipa och spackla. Hur gick du tillväga? Vad använder du för slip? En riktig betongslip? Vad för "spackel"? Och vilka produkter använde du för impregneringen?
 
AdnanH AdnanH skrev:
Jag precis gjutit klart min skiva men misstänker att jag kommer behöva göra någon typ av efterbehandling som innefattar slipa och spackla. Hur gick du tillväga? Vad använder du för slip? En riktig betongslip? Vad för "spackel"? Och vilka produkter använde du för impregneringen?
Nu var du inte mig du frågade men jag gjöt typ 12 meter bänkskiva och täcksidor tidigare i våras.

Jag körde med expanderbetong och en del järnoxid för mörkare färg. Trots seriöst försök blev ingen helt perfekt. Finns lite porer på någon del av alla skivor.

Jag valde att acceptera resultatet och inte spackla. Tycker att den grova finishen passar i mitt utekök. Som jag för står det så är någon typ av plastic padding eller kemisk metall melodin om man vill fylla mindre skavanker.

Jag våtslipade mina skivor med speciella slippapper på excenterslipen. Då får man ganska lätt bort huden och fram lite sten. Blev rätt olika resultat beroende på hur länge skivan brunnit innan slipning. Kortare tid gav mer synlig sten men en grövre yta.

Efter slipning oljade jag skivorna med en stenolja gjord på linolja. Gör att det går lätt att torka av skivan och blev rätt snyggt. Däremot blir det lätt fläckar. Enda lösningen på det jag kommit på är att gilla fläckarna.

Edit:
Glömde en sak som iof knappast är relevant för dig som redan gjutit. Det är jäkligt lurigt med nätet som gärna vill synas genom ytan. Vid de första gjutningarna hängde jag upp armeringen i ståltråd för att den säkert inte skulle sjunker för djupt. Det var rätt bökigt så på slutet provade jag att lägga i nätet när jag fyllt formen ca två tredjedelar. På de senare skivorna kunde man efter några veckor börja ana ett rutmönster på ytan.

Här tog jag till samma lösning som med groparna. Att se det som en del av det grova uttrycket i köket.
 
Redigerat:
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Nu var du inte mig du frågade men jag gjöt typ 12 meter bänkskiva och täcksidor tidigare i våras.

Jag körde med expanderbetong och en del järnoxid för mörkare färg. Trots seriöst försök blev ingen helt perfekt. Finns lite porer på någon del av alla skivor.

Jag valde att acceptera resultatet och inte spackla. Tycker att den grova finishen passar i mitt utekök. Som jag för står det så är någon typ av plastic padding eller kemisk metall melodin om man vill fylla mindre skavanker.

Jag våtslipade mina skivor med speciella slippapper på excenterslipen. Då får man ganska lätt bort huden och fram lite sten. Blev rätt olika resultat beroende på hur länge skivan brunnit innan slipning. Kortare tid gav mer synlig sten men en grövre yta.

Efter slipning oljade jag skivorna med en stenolja gjord på linolja. Gör att det går lätt att torka av skivan och blev rätt snyggt. Däremot blir det lätt fläckar. Enda lösningen på det jag kommit på är att gilla fläckarna.

Edit:
Glömde en sak som iof knappast är relevant för dig som redan gjutit. Det är jäkligt lurigt med nätet som gärna vill synas genom ytan. Vid de första gjutningarna hängde jag upp armeringen i ståltråd för att den säkert inte skulle sjunker för djupt. Det var rätt bökigt så på slutet provade jag att lägga i nätet när jag fyllt formen ca två tredjedelar. På de senare skivorna kunde man efter några veckor börja ana ett rutmönster på ytan.

Här tog jag till samma lösning som med groparna. Att se det som en del av det grova uttrycket i köket.
Tack för ditt svar. Uppskattar det :)

Nu vet jag inte hur gjutningen blir men råkade skada ett av hörnen på formplyfan när jag höll på att fixa formen och misstänker att jag det är där jag kommer behöva fixa genom att slipa. Tror du det kommer gå med excenterslipen och våtslipspapper?
 
AdnanH AdnanH skrev:
Tack för ditt svar. Uppskattar det :)

Nu vet jag inte hur gjutningen blir men råkade skada ett av hörnen på formplyfan när jag höll på att fixa formen och misstänker att jag det är där jag kommer behöva fixa genom att slipa. Tror du det kommer gå med excenterslipen och våtslipspapper?
Osett gissar jag nej. Med papper kommer man bara genom huden. Annars krävs det nog bättre grejer.

Men ladda upp en bild så får vi kika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.