AdnanH AdnanH skrev:
Jag precis gjutit klart min skiva men misstänker att jag kommer behöva göra någon typ av efterbehandling som innefattar slipa och spackla. Hur gick du tillväga? Vad använder du för slip? En riktig betongslip? Vad för "spackel"? Och vilka produkter använde du för impregneringen?
Jag körde med vanlig excenterslip och papper från Bosch ”best for coating”. De tar slut ganska fort och tar tid att slipa med men blev ok. Går säkert bättre med diamantpapper och polermaskin.

Spackla gjorde jag med både expanderbetong med järnoxidsvart med samma mängd som skivan och med nåt betongspackel jag hade men det funkade halvbra. Det kan vara bra att dra av spacklet innan det brunnit - lät ett ställe brinna för mycket för jag råkade dra en skåra med vinkelslipen och det lyckads jag aldrig riktigt slipa ner sen så det blev helt plant. Men var på ett mindre viktigt ställe.

i skarven på skivorna slipade jag av med vinkelslipen då det var ca 1-3 mm höjdskillnad på skivorna. Det gick förvånansvärt bra om man är lätt på handen och har maskinen i rörelse hela tiden. Funkade även bra för att runda av hörn och kanter som jag spacklat igen då de sprack efter gjutningen.

Behandlade gjorde jag först med vattenglas - först utspädd och några gånger till med mindre utspädning och till sist outspädd. Det funkade halvbra så fick slipa av det efter nån vecka när det krakelerat och släppt från ytan. La sedan på bivax och polerade. Bivaxet funkade hur bra som helst. Inte ens värmen från grillen har gjort nån större påverkan. Inga fläckar eller så som inte går bort med mirakeltrasa och vatten. Ska nog vaxa på ett lager till vartefter.

Hoppas det var svar på frågorna, bara fråga mer annars!
 
Hej! Tack för väldigt bra info i denna tråd! Ska bygga utekök till våren och också gjuta bänkskivorna i betong. En detalj jag inte blir klok på är hur man gör i innerkanterna i formen, vissa säger att man lägger våtrumssilikon för att få en rundad kant på skivan medans andra säger att man absolut inte ska lägga silikon i vinklarna.

Hur har ni gjort?
 
Z zissou skrev:
Hej! Tack för väldigt bra info i denna tråd! Ska bygga utekök till våren och också gjuta bänkskivorna i betong. En detalj jag inte blir klok på är hur man gör i innerkanterna i formen, vissa säger att man lägger våtrumssilikon för att få en rundad kant på skivan medans andra säger att man absolut inte ska lägga silikon i vinklarna.

Hur har ni gjort?
Jag har kört med nån snabbtorkande fogmassa. Inte silikon utan snarare målarfog. Det fungerade fint. Sen slipade jag till det lite med våtslippapper så blev det väldigt bra tycker jag.
 
  • Gilla
zissou
  • Laddar…
Z zissou skrev:
Hej! Tack för väldigt bra info i denna tråd! Ska bygga utekök till våren och också gjuta bänkskivorna i betong. En detalj jag inte blir klok på är hur man gör i innerkanterna i formen, vissa säger att man lägger våtrumssilikon för att få en rundad kant på skivan medans andra säger att man absolut inte ska lägga silikon i vinklarna.

Hur har ni gjort?
Jag körde på silikon. Funkade fint men man måste vänta tills fogen härdat (gäller nog all fog… ) innan man lägger på betongen. Jag hade inga problem med vare sig att betongen blev dålig eller att den var svår att få loss från både formplyfa och betong.
 
  • Gilla
zissou och 1 till
  • Laddar…
Har länge tänkt att bygga ett utekök. I år blev det äntligen av. Ena delen är fast och den andra har hjul så den är flyttbar. Fick tag på granitskivorna på blocket förra hösten. Måtten på dessa fick styra storleken. El och vatten är utdraget. Sitter nu en 10liters VVB under som ser till att det finns varmvatten tillgängligt. Var lite knepigt att hitta en passande ho till hålet som var anpassat efter en häll men det löste sig. Körde på Ikea-luckor, står under tak så tror det kommer att fungera okej. Annars är det enkelt att byta i framtiden.
 
  • Uteplats med sommarkök, grill, diskho, vimplar, loungemöbler och uppblåsbar pool. Trägolv, grönska, avskärmningar, soldränkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhuskök med grill, diskho, flaggirland, träterrass, och grönskande växtlighet i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
one- och 14 till
  • Laddar…
Mycket fina kök. Man blir sugen.

Hur tänker ni med brandrisk ni som kör kolgrill direkt på trallen eller gräsmatta? Är jag bara nojig som försöker undvika stå på trallen eller gräsmattan med min Weber brikettgrill av rädsla att glöd skall flyga och ta fyr?

Just nu blir det nog till att göra en uteplats bredvid trallen av plattor för att slippa brandrisken innan ev bygge av utekök kan påbörjas.
 
Jag har nog kört alla varianter med kolgrill inbyggd i trallvirke och stående på både gräs och trall osv. Aldrig haft något tillbud. Men så klart viktigt att ha koll när man kör med briketter eller kol, oavsett underlag
 
Fråga till alla med klotgrill i uteköket: hur gör ni med locket när ni ska dona i grillen under grillningen? Lägger ni det på bänkskivan, på backen eller är det någon som löst en schysst upphängning?
 
L Lodarn1 skrev:
Fråga till alla med klotgrill i uteköket: hur gör ni med locket när ni ska dona i grillen under grillningen? Lägger ni det på bänkskivan, på backen eller är det någon som löst en schysst upphängning?
Se mitt inlägg #109 - jag köpte en hängare i rostfritt stål som ska sitta på grillen, men monterade den strax ovanför grillen så jag kan hänga locket horisontellt ut. Funkar även som regnskydd när man tänder grillen/grillar. Har nog tyvärr ingen bild på det men kan fixa det om några veckor.
 
E Erikkr skrev:
Se mitt inlägg #109 - jag köpte en hängare i rostfritt stål som ska sitta på grillen, men monterade den strax ovanför grillen så jag kan hänga locket horisontellt ut. Funkar även som regnskydd när man tänder grillen/grillar. Har nog tyvärr ingen bild på det men kan fixa det om några veckor.
Såg ditt riktigt fina bygge tidigare men missade den detaljen. Toppen tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.