293 372 läst · 653 svar
293k läst
653 svar
Bygga fritidshus i fjällen i egen regi
Nej jag har inga problem heller men det var ovk som har krav. Men han släppte igenom "huset" men då måste min fläkt gå på maxläge när vi är där. Regler och reglerG Gabbe1 skrev:
Blev lite förvånad bara att du fick ha en sån..kanske din eldstad som hjälper till
Ja mitt med..ovk var ett måste.fick tag i en bra kille i Vilhelmina.Det skiljer mellan kommunerna ..men det blev en eos för 12k och bes för 5k om jag minns rätt. Eos växlar lite varm och trycker in den luften i mitt stora sov.friskluft har jag i dom 2 små.G Gabbe1 skrev:
Jag verkar överleva 😆
inte fel att boa in sig först, kör också kolfilter , orkade inte fullfölja fläktdraging ut genom vägg. men det kommer fler år och på vintern vill man vara ute i snönG Gabbe1 skrev:
Jag hade krav på ovk trots att det är ett fritidshus. Mora kommun. Det krävs 0,35 l/s per m2 boyta. Jag har frånluftsvärmepump injusterad till det flödet. Avluften som går ut ur huset är -15 grader så det är riktigt kallt det blir en effektförlust. Övriga året effekttillskott-G Gabbe1 skrev:
Jag är sedan tidigare lite skrämd av vad som kan hända med ett hus med dålig ventilation. Min svärfars fritidshus från 70-talet är tilläggsisolerat på vinden och har tilläggsrutor på insida fönster. Den enda ventilationen var självdrag ut från badrum. Numera även en Paxfläkt. Det sitter diffspärr av plast i taket och rejäla ventilationsöppningar i takfoten för att ventilera vinden. Han fick mögel på råsponten på yttertaket. Alltså inte bara lite svarta prickar utan vitt och luddigt. Inomhus luktar det gammal sommarstuga. Fukt inifrån huset hade alltså tagit sig upp och kondenserat mot det kalla yttertaket. Vilket ventilationsflöde som krävs för att undvika fuktproblem är det nog ingen som vet exakt, men om man går på Boverkets krav är det nog en garanti för att slippa fuktproblem.
Stängde ni av värmen ?B BJohan skrev:Jag hade krav på ovk trots att det är ett fritidshus. Mora kommun. Det krävs 0,35 l/s per m2 boyta. Jag har frånluftsvärmepump injusterad till det flödet. Avluften som går ut ur huset är -15 grader så det är riktigt kallt det blir en effektförlust. Övriga året effekttillskott-
Jag är sedan tidigare lite skrämd av vad som kan hända med ett hus med dålig ventilation. Min svärfars fritidshus från 70-talet är tilläggsisolerat på vinden och har tilläggsrutor på insida fönster. Den enda ventilationen var självdrag ut från badrum. Numera även en Paxfläkt. Det sitter diffspärr av plast i taket och rejäla ventilationsöppningar i takfoten för att ventilera vinden. Han fick mögel på råsponten på yttertaket. Alltså inte bara lite svarta prickar utan vitt och luddigt. Inomhus luktar det gammal sommarstuga. Fukt inifrån huset hade alltså tagit sig upp och kondenserat mot det kalla yttertaket. Vilket ventilationsflöde som krävs för att undvika fuktproblem är det nog ingen som vet exakt, men om man går på Boverkets krav är det nog en garanti för att slippa fuktproblem.
Mitt gamla hus med inplastad golvsyll delvis nergrävd(((( slog jag av och på men det var ju självdrag överallt men stuglukten var inte kul.B BJohan skrev:
Mitt nya med plast i vägg låter jag vara på underhållsvärme.. drog 8k kw 2022 och 2023 men då är jag där all sem jag har. Norrlands inland