294 506 läst · 659 svar
295k läst
659 svar
Bygga fritidshus i fjällen i egen regi
Jag har köpt "vanlig 3mm gummiduk". Det har jag använt tidigare till liknande lösningar med gott resultat.
Går att köpa online för ett par tre hundringar.
Tex här: https://www.gerdmans.se
Går att köpa online för ett par tre hundringar.
Tex här: https://www.gerdmans.se
Ytterligare en härlig hösthelg i Saxnäs.
Uthuset är i princip klart att använda. Jag har fäst gummiduk i underkant på portarna, tillverkat lite hyllor och jag gjorde även en 60cm djup ”balkong” längs hela framsidan ovan portarna. Den generösa takhöjden medger en rejäl förvaringshylla där.
Uthuset är i princip klart att använda. Jag har fäst gummiduk i underkant på portarna, tillverkat lite hyllor och jag gjorde även en 60cm djup ”balkong” längs hela framsidan ovan portarna. Den generösa takhöjden medger en rejäl förvaringshylla där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I helgen har jag vart i Saxnäs och slappat. Jag passade även på att färdigställa trappen upp till loftet. Det har verkligen vart ett långtidsprojekt som påbörjades för snart två år sedan men som har haft ganska låg prioritet. En hel del timmar blev det totalt med ritande, svetsande och tillverkning av eksteg. Jag är mycket nöjd med resultatet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du kan du! 👍G Gabbe1 skrev:I helgen har jag vart i Saxnäs och slappat. Jag passade även på att färdigställa trappen upp till loftet. Det har verkligen vart ett långtidsprojekt som påbörjades för snart två år sedan men som har haft ganska låg prioritet. En hel del timmar blev det totalt med ritande, svetsande och tillverkning av eksteg. Jag är mycket nöjd med resultatet.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Tack själv!G Gabbe1 skrev:
Jag har varit med här på forumet ett tag och följt din byggtråd med stor glädje. Även dina svar i andra trådar är alltid tydliga och vänliga,sådant gillar jag så det var dags för mitt 1a inlägg kände jag.
Hoppas att du har några fler projekt på gång framöver .
Det har du helt rätt i, den är inte tänkt att springas i dagligen 😆
Som väl är så är planen att loftet endast ska husera ett par sängar och förvaring av adventsljusstakar och liknande "sällanköpssaker".
Fast trappan är faktiskt riktigt stabil och lätt att gå i, känns oxå riktigt trygg med ledstången att hålla sig i.
På tal om Saxnäs så kom det en halvmeter snö där i lördags. Rekordtidig vinter?
Som väl är så är planen att loftet endast ska husera ett par sängar och förvaring av adventsljusstakar och liknande "sällanköpssaker".
Fast trappan är faktiskt riktigt stabil och lätt att gå i, känns oxå riktigt trygg med ledstången att hålla sig i.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 550 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 550 inlägg
Oj fan va nice! Som inbiten skidåkare får jag fet ångest att jag inte är där just nu.G Gabbe1 skrev:Det har du helt rätt i, den är inte tänkt att springas i dagligen 😆
[bild]
[bild]
Snyggt, vad har du för plåttjocklek på stegen? Jag har för länge tänkt nåt liknande till vinkällaren fast det blir bara 6 eller 7 steg. Du har inte lust att dela med dig av en nån step-fil för lite insperation?G Gabbe1 skrev:I helgen har jag vart i Saxnäs och slappat. Jag passade även på att färdigställa trappen upp till loftet. Det har verkligen vart ett långtidsprojekt som påbörjades för snart två år sedan men som har haft ganska låg prioritet. En hel del timmar blev det totalt med ritande, svetsande och tillverkning av eksteg. Jag är mycket nöjd med resultatet.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Någon kommer att skada sig med stilG Gabbe1 skrev:I helgen har jag vart i Saxnäs och slappat. Jag passade även på att färdigställa trappen upp till loftet. Det har verkligen vart ett långtidsprojekt som påbörjades för snart två år sedan men som har haft ganska låg prioritet. En hel del timmar blev det totalt med ritande, svetsande och tillverkning av eksteg. Jag är mycket nöjd med resultatet.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Nä väldigt snyggt, men jag blir lite rädd bara jag ser den. Ser jättefarligt ut, men kanske inte känns så när man testar.
Det är 3mm plåt, den ursprungliga tanken var att det skulle räcka utan några ytterligare stag, men i praktiken visade det sig bli svårt. Därav de triangelformade små plåtarna som sitter under varje steg.F fsn skrev:
Jag har ingen 3d-ritning på trappen, endast 2d, du kan få ritning och skärfil (dxf) om du vill, skicka PM i så fall.
Det är nog lugnt.M Magnusrex123 skrev:
Det är ju inte så att jag uppfunnit den här lösningen på lofttrapp själv, jag har knyckt konstruktionen och bara gjort designen lite mer häftig. Den här typen av lofttrapp finns redan i tusentals bostäder.