Snyggt jobbat!
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Gjutning idag! Det var första gången jag gjöt en platta själv, jag brukar alltid leja bort just det momentet. Men nu var det aldrig tal om att glätta ytan så då gjorde jag det själv, fick bra hjälp och tips av han som körde betongbilen oxå. Jag byggde en egen sloda av ett avloppsrör.
Sen sprayade jag ytan med membranhärdare.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Riktigt snyggt!
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Under eftermiddagen idag har jag murat ett varv lecablock runt plattan, jag tror det är klokt att få upp syllen en bit för att minska risken för fukt och is i träkonstruktionen.
Plattan ser för övrigt mycket bra ut, inte en enda spricka har jag sett.
En nyligen gjuten betongplatta, troligen för en byggnadsgrund, med skogsbakgrund och grushöljd förgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nochl och 16 till
  • Laddar…
Vi har ett lager leca på vårt skoterföråd och sedan är det timmerstomme med sedan ett lager spikad spåntat med luftspalt på insidan. Det är nu ca 15-16år som har inte en tillstymmelse att må dåligt. Är inte ovanligt att tjälvattnet åker förbi mot lecan och stugan är så gott som helt insnöad hela vinter. Ett vinnande koncept på förråd i fjällen helt enkelt.
 
  • Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
Ja, det är så jag resonerar oxå, det kan ju inte skada, det går ganska fort att mura ett varv oxå.
 
Stomresning idag, mestadels bra väder men en del skurar.
Byggnadsställning i trä på betonggrund med natur och molnig himmel i bakgrunden. Verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trästomme för byggnad under konstruktion, betongplatta, ställningar, träd och molnig himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trästomme för byggnad under konstruktion, grusgrund, skogsmiljö, molnig himmel, bilar och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nochl och 24 till
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
texas67
  • Laddar…
Jag har skruvat all syll med lättbetongskruv c-c 60 cm runt om. De drar faktiskt riktigt bra i leca. Förutom det så har jag planerat att sätta en M10 gängstång i plattan med kemankare i varje hörn. Gängstången tänkte jag förankra i nån form av kraftigt vinkeljärn som fästs ordentligt i trästommen.

Annars var ju ditt tips med ingjutna hålband verkligen inte dumt, fast lite sent för mig just nu ;)
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
[bild]
Ja, i mitten, duschen är ca 80cm bred. Plattorna på golvet är 30x30cm så det går att bilda sig en god uppfattning om avståndet.
Skall vara 20 cm från vägg i alla fall enligt bestämmelserna så det verkar ok
 
Idag har det vart fint väder och nästan ingen vind alls, perfekt för takjobb. Takåsar, åldersbeständig plast, bärläkt och plåt har monterats. En ganska intensiv dag som känns i kroppen.
Trästomme för byggnad under konstruktion, med blå himmel och ställning, på en betonggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trästomme för byggnad under konstruktion med ställningar, betonggrund och skogsmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Påbörjad träkonstruktion för byggnad, på grund med grus, i bostadsområde, dagsljus, molnig himmel, ingen närvaro av människor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett pågående bygge av en träkonstruktion med svart plåttak, utomhus vid skymningen med träd och utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
oswim och 15 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Idag har det vart fint väder och nästan ingen vind alls, perfekt för takjobb. Takåsar, åldersbeständig plast, bärläkt och plåt har monterats. En ganska intensiv dag som känns i kroppen.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Plast på kalla sidan av tak? Du ska inte isolera alltså?
 
Nix, det blir ett kallförråd, plasten sitter där som kondensskydd.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
G Gabbe1 skrev:
Nix, det blir ett kallförråd, plasten sitter där som kondensskydd.
Jag skulle nog ha valt en diffusionsöppen takduk.
För att kunna ändra sig i framtiden angående isolering.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Idag har det vart fint väder och nästan ingen vind alls, perfekt för takjobb. Takåsar, åldersbeständig plast, bärläkt och plåt har monterats. En ganska intensiv dag som känns i kroppen.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Snyggt och bra jobbat..antar att du har koll på snölasterna :)
 
Tack!
Jo, det kan bli otrevligt att bortse från snölaster här i fjällen, zon 3.5 gäller i Saxnäs.
Takåsarna är ett hopkok av material som jag haft liggande. 2st 45x145 C24 limskruvade sida vid sida och en st 45x95 c24 limskruvad på platten under dessa två. Det ger en profil med ca mått 90x190 och dessa sitter på c-c 600mm. Med en spännvidd på knappt 5m så är det acceptabelt även om det, mot förmodan, nån gång skulle ligga 350 kg snö per m2.
 
  • Gilla
erikmartinsson01 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.