296 078 läst · 660 svar
296k läst
660 svar
Bygga fritidshus i fjällen i egen regi
Snyggt jobbat!
Riktigt snyggt!G Gabbe1 skrev:Gjutning idag! Det var första gången jag gjöt en platta själv, jag brukar alltid leja bort just det momentet. Men nu var det aldrig tal om att glätta ytan så då gjorde jag det själv, fick bra hjälp och tips av han som körde betongbilen oxå. Jag byggde en egen sloda av ett avloppsrör.
Sen sprayade jag ytan med membranhärdare.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Under eftermiddagen idag har jag murat ett varv lecablock runt plattan, jag tror det är klokt att få upp syllen en bit för att minska risken för fukt och is i träkonstruktionen.
Plattan ser för övrigt mycket bra ut, inte en enda spricka har jag sett.
Plattan ser för övrigt mycket bra ut, inte en enda spricka har jag sett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har ett lager leca på vårt skoterföråd och sedan är det timmerstomme med sedan ett lager spikad spåntat med luftspalt på insidan. Det är nu ca 15-16år som har inte en tillstymmelse att må dåligt. Är inte ovanligt att tjälvattnet åker förbi mot lecan och stugan är så gott som helt insnöad hela vinter. Ett vinnande koncept på förråd i fjällen helt enkelt.
Stomresning idag, mestadels bra väder men en del skurar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja vädret i fjällen är ombytligt och opålitligt.
Rätt tänkt med LECAn.
Hur förankrar du stommen ordentligt, Leca är ju inte så starkt, och inget vidare att skruva i?
Själv gjöt jag in några lite kraftigare hålband i betongplattan, som sen drogs upp över syllen när jag rest stommen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/snik-garaget.100212/page-8#post-800318
Rätt tänkt med LECAn.
Hur förankrar du stommen ordentligt, Leca är ju inte så starkt, och inget vidare att skruva i?
Själv gjöt jag in några lite kraftigare hålband i betongplattan, som sen drogs upp över syllen när jag rest stommen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/snik-garaget.100212/page-8#post-800318
Jag har skruvat all syll med lättbetongskruv c-c 60 cm runt om. De drar faktiskt riktigt bra i leca. Förutom det så har jag planerat att sätta en M10 gängstång i plattan med kemankare i varje hörn. Gängstången tänkte jag förankra i nån form av kraftigt vinkeljärn som fästs ordentligt i trästommen.
Annars var ju ditt tips med ingjutna hålband verkligen inte dumt, fast lite sent för mig just nu
Annars var ju ditt tips med ingjutna hålband verkligen inte dumt, fast lite sent för mig just nu
Idag har det vart fint väder och nästan ingen vind alls, perfekt för takjobb. Takåsar, åldersbeständig plast, bärläkt och plåt har monterats. En ganska intensiv dag som känns i kroppen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack!
Jo, det kan bli otrevligt att bortse från snölaster här i fjällen, zon 3.5 gäller i Saxnäs.
Takåsarna är ett hopkok av material som jag haft liggande. 2st 45x145 C24 limskruvade sida vid sida och en st 45x95 c24 limskruvad på platten under dessa två. Det ger en profil med ca mått 90x190 och dessa sitter på c-c 600mm. Med en spännvidd på knappt 5m så är det acceptabelt även om det, mot förmodan, nån gång skulle ligga 350 kg snö per m2.
Jo, det kan bli otrevligt att bortse från snölaster här i fjällen, zon 3.5 gäller i Saxnäs.
Takåsarna är ett hopkok av material som jag haft liggande. 2st 45x145 C24 limskruvade sida vid sida och en st 45x95 c24 limskruvad på platten under dessa två. Det ger en profil med ca mått 90x190 och dessa sitter på c-c 600mm. Med en spännvidd på knappt 5m så är det acceptabelt även om det, mot förmodan, nån gång skulle ligga 350 kg snö per m2.