296 099 läst · 660 svar
296k läst
660 svar
Bygga fritidshus i fjällen i egen regi
Nu när nov-feb är till ända går det att göra lite bokslut på värme och elförbrukning.Pasjostrom skrev:Osäker om det kommer räcka att ha på värmen 2-3h varje natt, men även om det skulle krävas 4-5h så är det inga problem att pricka in tiden med billig el på natten.
Der jag däremot är lite skeptisk till är att förlita sig på att värma huset genom att elda när man är på plats. Nu är huset visserligen öppet, välisolerat och relativt litet så det kanske funkar, men risken är att man inte vill sitta inne och elda på dagarna utan vara ute och hitta på saker, och att det därför hunnit bli lite kyligt när man kommer in på eftermiddagen/kvällen. Men just hur ni tänker utnyttja huset vet ni såklart bäst själva!
Elpatronen är på 6 kW och den har gått på timer mellan 00.30 och 04.00 varje natt, dvs 21 kWh har tillförts huset per dygn. Det har räckt för att hålla mellan 10 och 13 grader inne beroende på utetemp. Totalt har huset förbrukat 2410 kWh under fyra vintermånader nov-feb och kostnaden för el har landat på ca 5000 kr total ink alla avgifter. Detta känns helt ok. speciellt med tanke på att vi hade rekordpriser i nov-dec. Jag tror dessutom att det gått en del extra energi den här första vintern för att driva ut byggfukt, det har vart tydligt hur mycket torrare det succesivt blivit inne vid varje besök. Frånluftsfläkten i badrummet går på lågfart när huset är obebott och full fart när vi är på plats.
Jag har även installerat en shelly så att jag med en app i telefonen kan starta värmen inför besöken.
Om ca en vecka blir nästa besök, då är det sportlov.
Japp timpris, därav timerstyrningen.B BJohan skrev:
Jag skulle kunna köra ändå mer sofistikerat och styra efter aktuellt pris så som du nämner, men jag tror det blir marginellt billigare än timer. i 9 fall av 10 så träffar jag lägsta pris mellan 00.30 och 04.00.
Plattan kan lagra stora mängder energi. Inför ett besök brukar jag ladda i 60-80 kWh och efter det så räcker det att elda ett par små brasor om dagen för att bibehålla 20 grader i hela stugan.
Med facit i hand ångrar jag verkligen inte den, för ett fritidshus. generösa isoleringen, rejäla fönster och att vi var så noga med tätheten i vindduk och plast.
Sportlov i Saxnäs.
Fantastiskt vinterväder och mycket skoterkörning.
I huset har en glasvägg vid duschen monterats.
Fantastiskt vinterväder och mycket skoterkörning.
I huset har en glasvägg vid duschen monterats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nej, det har inte vart något byggande senaste tiden.
Huset har använts mycket, både av mig och mina föräldrar. I mars och april var jag där nästan varje helg.
Planerna för ett uthus pågår dock och jag planerar även för att bredda gårdsplanen mer genom att köra dit fyllnadsmaterial.
Huset har använts mycket, både av mig och mina föräldrar. I mars och april var jag där nästan varje helg.
Planerna för ett uthus pågår dock och jag planerar även för att bredda gårdsplanen mer genom att köra dit fyllnadsmaterial.
En liten uppdatering.
Jag planerar ju att bygga ett enkelt uthus/kallförråd, i samband med utgrävning för grundplattan så beställde jag två flak 0-90 som grävaren fick planera ut när han ändå var på plats.
Jag planerar ju att bygga ett enkelt uthus/kallförråd, i samband med utgrävning för grundplattan så beställde jag två flak 0-90 som grävaren fick planera ut när han ändå var på plats.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Helg i Saxnäs.
Jag har jobbat med grunden till ett uthus. I samband med att gårdsplanen breddades för nån vecka sedan så grävdes det även ut för att bygga ett uthus.
Först jämnade jag till schaktbotten lite med 0-16, sen lades det markduk över hela ytan och ca 10cm 8-16 som jämnades av med hjälp av laser. Därefter la jag ett lager 50mm cellplast, mest för att få nån form av skydd för tjäle, återstår att se om det hjälper. En enkel träform skruvades ihop och sen motfyllde jag med 0-16. Armeringen består av 8150 nät som jag kom över billigt. Plattan blir ca 12 cm tjock och förhoppningsvis blir det gjutning nästa helg.
Jag har jobbat med grunden till ett uthus. I samband med att gårdsplanen breddades för nån vecka sedan så grävdes det även ut för att bygga ett uthus.
Först jämnade jag till schaktbotten lite med 0-16, sen lades det markduk över hela ytan och ca 10cm 8-16 som jämnades av med hjälp av laser. Därefter la jag ett lager 50mm cellplast, mest för att få nån form av skydd för tjäle, återstår att se om det hjälper. En enkel träform skruvades ihop och sen motfyllde jag med 0-16. Armeringen består av 8150 nät som jag kom över billigt. Plattan blir ca 12 cm tjock och förhoppningsvis blir det gjutning nästa helg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kanon men ser ut som 2 skotrarsG Gabbe1 skrev:Helg i Saxnäs.
[bild]
[bild]
Räcker det
Gjutning idag! Det var första gången jag gjöt en platta själv, jag brukar alltid leja bort just det momentet. Men nu var det aldrig tal om att glätta ytan så då gjorde jag det själv, fick bra hjälp och tips av han som körde betongbilen oxå. Jag byggde en egen sloda av ett avloppsrör.
Sen sprayade jag ytan med membranhärdare.
Sen sprayade jag ytan med membranhärdare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto