Så länge man inte har afterskin på loftet så är det nog lugnt 🙂
 
G Gabbe1 skrev:
I helgen har jag vart i Saxnäs och slappat. Jag passade även på att färdigställa trappen upp till loftet. Det har verkligen vart ett långtidsprojekt som påbörjades för snart två år sedan men som har haft ganska låg prioritet. En hel del timmar blev det totalt med ritande, svetsande och tillverkning av eksteg. Jag är mycket nöjd med resultatet.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
MYCKET vacker snyggt arbete
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Känns fortfarande ok med elvärmen? Hur många kWh hittills 2023?
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Känns fortfarande ok med elvärmen? Hur många kWh hittills 2023?
Ja, den funkar mycket bra. Elpannan går mellan 00.30 och 04.00 varje natt OM temperaturen i huset är under 20 grader och OM framledningstemperaturen från elpannan är under 30 grader.
Det räcker för att hålla 12-14 grader inne under vintern beroende på yttertemperatur.

Sen kan jag, med en Shelly, via min telefon "tvinga" elpannan att gå konstant så länge ovanstående två villkor ej är uppfyllda. Det ger möjlighet att åka upp och mötas av 20 grader inne.

Elförbrukning under 2023 fram t.o.m 6:e nov: 4048 kWh
Total kostnad t.o.m 31:a okt: 7469,44 kr, dvs runt 800 kr i månaden i genomsnitt för all elanvändning.
 
  • Gilla
  • Älska
TCG och 9 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Det är nog lugnt.
Det är ju inte så att jag uppfunnit den här lösningen på lofttrapp själv, jag har knyckt konstruktionen och bara gjort designen lite mer häftig. Den här typen av lofttrapp finns redan i tusentals bostäder.
Ser kanon ut.
Jag har planer att byta planstegen till något liknande på min trappa upp till vindsvåningen. Idag är det raka steg som är knappa 18cm djupa, så jämfört med det så vågar jag säga att säkerheten ökar drastiskt.
 
Mina steg är 200mm djupa på den halvan som är avsedd att kliva på.

26mm tjock ek, radiefrästa runt om på båda sidor. Behandlade med olja för bänkskivor.
Träsnittarbetsbänk i garage med skärbrädor, verktyg, stege och bildäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Fördelen med din trappa är ju också att det är öppet i bakkant. Min trappa är stängd, så jag behöver ha lite djupare steg för att få bra plats för foten. Det gör ju såklart att den grunda delen blir djupare också, men jag tycker att det ser ut som om jag kommer ha ungefär samma förhållande mellan grund och djup del.
(Gjorde en mall redan i vintras, men kom av mig när utomhussäsongen drog igång.)
 
God jul och gott nytt år från Saxnäs!
Mysigt rum på kvällen, julstjärnor i fönstren, dekorationer, sparsam belysning, takbjälkar, renhorn på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snötäckt bergslandskap, isbelagt vatten, molnstrimma, vinterskog, soluppgång eller solnedgång, stilla, naturlig skönhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trästuga med röd dörr, omgiven av snö, vinterlandskap, klar himmel, snötäckt tak, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En röd dörr på en brun trävägg, täckt av snö, med en lykta och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Myckling och 43 till
  • Laddar…
Hugaligen. Ett tufft område på min ära. Lite drygt 100 år sen så var det lämmelsoppa som gällde för att överleva. Köttet var lite blålila i tonen….. Bokomslag, "Bernhard Nordh", älg i kamp, bergslandskap, "I Marsfjällets skugga", vild natur, drama.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Myckling och 3 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
God jul och gott nytt år från Saxnäs!
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Gott nytt!
 
  • Gilla
  • Älska
Gabbe1 och 1 till
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Känns fortfarande ok med elvärmen? Hur många kWh hittills 2023?
5328 kWh landade 2023 på.
För detta betalade jag 9822 kr allt som allt. Varav ca 2500 kr är fasta avgifter.
L lob skrev:
Hugaligen. Ett tufft område på min ära. Lite drygt 100 år sen så var det lämmelsoppa som gällde för att överleva. Köttet var lite blålila i tonen…..
Som tur är så slapp vi äta fjällämmel under nyår.
Jag ska ta tag i läsning av de där böckerna, de står faktiskt redan på en hylla i stugan i Saxnäs och väntar.
 
  • Gilla
sinuslinus och 3 till
  • Laddar…
Hur mycket ved har det gått åt under 2023?
 
B BJohan skrev:
Hur mycket ved har det gått åt under 2023?
Det har jag ingen bra logg på, kanske 1m3 uppskattningsvis.
 
Tomture61
G Gabbe1 skrev:
Ja, den funkar mycket bra. Elpannan går mellan 00.30 och 04.00 varje natt OM temperaturen i huset är under 20 grader och OM framledningstemperaturen från elpannan är under 30 grader.
Det räcker för att hålla 12-14 grader inne under vintern beroende på yttertemperatur.

Sen kan jag, med en Shelly, via min telefon "tvinga" elpannan att gå konstant så länge ovanstående två villkor ej är uppfyllda. Det ger möjlighet att åka upp och mötas av 20 grader inne.

Elförbrukning under 2023 fram t.o.m 6:e nov: 4048 kWh
Total kostnad t.o.m 31:a okt: 7469,44 kr, dvs runt 800 kr i månaden i genomsnitt för all elanvändning.
Tror du hade budgeterat 5000 för ventilationen .
Är det pax fläkten i badrummet som är den mekaniska ventilationen i huset 🤔
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tror du hade budgeterat 5000 för ventilationen .
Är det pax fläkten i badrummet som är den mekaniska ventilationen i huset 🤔
Japp, den går på olika hastighet beroende på om huset är bebott eller inte. Den reagerar även på fukt vid duschning.
Sen är det fyra st ljuddämpade friskluftsventiler med stormkåpor.
 
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.