293 372 läst · 653 svar
293k läst
653 svar
Bygga fritidshus i fjällen i egen regi
Jag har under det senaste året funderat på vad som skulle kunna pryda storstugans generösa takhöjd. I början på året så såg jag att användaren @RolfRolf här på forumet planerade att bygga en kopia på en gammal klassisk lampkrona, nämligen Sarfatti med 50 st ljuskällor. Jag blev genast förtjust i idén, både utseendet, storleken och tanken på att göra det själv tilltalade mig.
Material köptes in, delarna tillverkades och målades innan allt kunde kopplas. Jag underskattade hur många timmar bygget skulle ta, men resultatet blev å andra sidan bättre än vad jag hade föreställt mig.
Material köptes in, delarna tillverkades och målades innan allt kunde kopplas. Jag underskattade hur många timmar bygget skulle ta, men resultatet blev å andra sidan bättre än vad jag hade föreställt mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Innan räcket vid loftets framkant byggdes så kunde en tillfällig plattform byggas av några reglar och en 2,5m plywoodskiva. Som en form av förlängning av loftet, sen kunde jag helt enkelt jobba från denna plattform med montage av fäste, lampa och kabeldragning.B BJohan skrev:
Jäklar vad snygg lampan blev! Passar perfekt i din fina stuga.G Gabbe1 skrev:Jag har under det senaste året funderat på vad som skulle kunna pryda storstugans generösa takhöjd. I början på året så såg jag att användaren @RolfRolf här på forumet planerade att bygga en kopia på en gammal klassisk lampkrona, nämligen Sarfatti med 50 st ljuskällor. Jag blev genast förtjust i idén, både utseendet, storleken och tanken på att göra det själv tilltalade mig.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
G Gabbe1 skrev:Jag har under det senaste året funderat på vad som skulle kunna pryda storstugans generösa takhöjd. I början på året så såg jag att användaren @RolfRolf här på forumet planerade att bygga en kopia på en gammal klassisk lampkrona, nämligen Sarfatti med 50 st ljuskällor. Jag blev genast förtjust i idén, både utseendet, storleken och tanken på att göra det själv tilltalade mig.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Något jag stört mig på länge är att jag saknat dörrstopp till ytterdörren. Det blåser ofta och eftersom dörrkarmen sitter 54mm innanför fasaden så kan den inte öppnas på vid gavel utan att det tar i och skapar brytkrafter i gångjärnen. Samtidigt vill jag inte ha någon lösning som gör att dörrblandet går tyngre. Så jag tog helt enkelt och tillverkade ett stopp. Funkar utmärkt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
G Gabbe1 skrev:Jag har under det senaste året funderat på vad som skulle kunna pryda storstugans generösa takhöjd. I början på året så såg jag att användaren @RolfRolf här på forumet planerade att bygga en kopia på en gammal klassisk lampkrona, nämligen Sarfatti med 50 st ljuskällor. Jag blev genast förtjust i idén, både utseendet, storleken och tanken på att göra det själv tilltalade mig.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
du kunde kanske ha målat dörren med magnetfärg också, om du vill ställa upp den?G Gabbe1 skrev:Något jag stört mig på länge är att jag saknat dörrstopp till ytterdörren. Det blåser ofta och eftersom dörrkarmen sitter 54mm innanför fasaden så kan den inte öppnas på vid gavel utan att det tar i och skapar brytkrafter i gångjärnen. Samtidigt vill jag inte ha någon lösning som gör att dörrblandet går tyngre. Så jag tog helt enkelt och tillverkade ett stopp. Funkar utmärkt.
[bild]
[bild]
Håller med om att det kan vara störande men samtidigt förhindrar det att dörren slår eller blåser upp vid tvärdrag eller kraftig vind. Det jag framförallt kan irritera mig på med de dörrstopp som monteras i dörr och karm är att de inte enkelt kan hakas loss från varandra utan man är låst vid en maximal öppningsvinkel på drygt 90°.G Gabbe1 skrev:
Smart och snyggt!G Gabbe1 skrev:
Loftet börjar ta form, nu återstår bara golvlister och luckor till kattvindarna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej @Gabbe1 och stort tack för att du har fullföljt tråden. Jag har själv ett väldigt liknande projekt och har med stor spänning sträckläst allt i tråden ikväll. Även jag är "om mig och kring mig" och blandar billiga nyköp med köp av överblivet material och begagnat. Mycket roligt bara det, och något som blivit lite av en sport.
Jag bygger 90 kvm + loft, dvs halvt ryggåstak. En skillnad är att jag har krypgrund (på sand), med ca 80 cm höjd samt att jag kommer att ha ventilation med FTX. Dessutom carport med förrådsdel.
Min budget ligger på 800' inkl tomt
Jag bygger 90 kvm + loft, dvs halvt ryggåstak. En skillnad är att jag har krypgrund (på sand), med ca 80 cm höjd samt att jag kommer att ha ventilation med FTX. Dessutom carport med förrådsdel.
Hej,
Kul att höra att tråden inspirerar andra till liknande projekt!
Jag kan totalt relatera till tillfredställelsen i att försöka bygga billigt. Om du lyckas bygga det du beskriver för 800k så gör du det bra, även om du får tomten gratis så gör du det fortfarande bra.
Skapa gärna en byggtråd här, jag är övertygad om att många med mig skulle vilja följa din resa.
Kul att höra att tråden inspirerar andra till liknande projekt!
Jag kan totalt relatera till tillfredställelsen i att försöka bygga billigt. Om du lyckas bygga det du beskriver för 800k så gör du det bra, även om du får tomten gratis så gör du det fortfarande bra.
Skapa gärna en byggtråd här, jag är övertygad om att många med mig skulle vilja följa din resa.
Jag vill också passa på att berömma dig för din stora ödmjukhet i dina inlägg. Skön inställning och inspirerande läsning!
Är det 800tkr med alla avgifter så som bygglov, anslutningsavgift till mm? Enbart avgifter, tillstånd till allt och alla kan ju ligga på 500tkr. Men starta gärna en egen tråd så slipper vi kapa gabbes 👌😃Joachim Ljungquist skrev:Hej @Gabbe1 och stort tack för att du har fullföljt tråden. Jag har själv ett väldigt liknande projekt och har med stor spänning sträckläst allt i tråden ikväll. Även jag är "om mig och kring mig" och blandar billiga nyköp med köp av överblivet material och begagnat. Mycket roligt bara det, och något som blivit lite av en sport.
Jo, jag ska nog skapa en tråd.P Pappa1986 skrev:
Jag köpte en hyfsat byggklar tomt på 1600 kvm med kommunalt V/A och framdraget bredband för 44 000 kr
Bygglovet kostade 24 000 kr.