289 904 läst · 653 svar
290k läst
653 svar
Bygga fritidshus i fjällen i egen regi
Kanonpris på tomt och dyrt som vanligt med bygglov och lantmäteri...jag är nybyggd i inlandet oxå och klarade mig på 425kJoachim Ljungquist skrev:
Dock hade jag tomt..tipset är väl små sågar i närområdet och fynda på köp å sälj siter och ha tålamod tidsmässigt
Målade träfönster fungerar fint även tillsammans med snö och rusk. De behöver inte sitta skyddade.S surfarn skrev:En grej jag tänkt på kring ert bygge är att ni inte drar ut taket och skapar en skyddad uteplats på framsidan. Det är vanligt på "fjällstugor" och verkar i mina tankar som en ganska praktisk och trevlig sak att ha. Man får solskydd för sommarsolen och mindre snö vintertid. Har ni tänkt på detta själva? Eller har ni begränsad byggyta som sätter stopp? Väljer man sånt tak borde man kunna klara sig på målade träfönster då de sitter så pass skyddade
Mellan tummen & pekfingret: Hur lång tid tog det att få upp isoleringen och täcka huset runt om med vindfolie? Vädrets makter och jag är inte helt 100 just nu, vågar inte köra igång om det ska börjar regna.G Gabbe1 skrev:
Vi var i snitt tre man på plats första 10 dagarna och vi gjorde kanske 10 timmar vardera om dagen. Så med den infon kan du själv, med hjälp av mina poster här, räkna ut hur många timmar det tog innan det var en vädertät byggnad.
På grund av en krånglande E-postadress som jag var tvungen byta så tappade jag tråden, så nu tvingades jag gå tillbaks och leta reda på när jag försvann.
Det hände ju en del här på slutet, bl.a. den fina dörrstoppen.
Du har verkligen lyckats bra och alltid lämnat pedagogiska svar, och jag måste gratulera dig för en mycket trevlig tråd och hoppas på en fortsättning när nya projekt dyker upp.
❤️👍👍👍👍👍👍👏
Beemaster
Det hände ju en del här på slutet, bl.a. den fina dörrstoppen.
Du har verkligen lyckats bra och alltid lämnat pedagogiska svar, och jag måste gratulera dig för en mycket trevlig tråd och hoppas på en fortsättning när nya projekt dyker upp.
❤️👍👍👍👍👍👍👏
Beemaster
Bra point där, jag läste klantigt minst sagt, annars är det ju alltid skönt att sätta vindduk först om det går, sen isolera, alternativt isolera 5 meter gå efter med duk gå efter med spikregel eller whatnot, kanske bra om ni är att par gubbar på den, kul om du har bilderKarrock skrev:
Liknande trådar
-
Ska bygga till en fritidshus: vilket alternativ är bäst?
Lösvirke & Timmerhus -
Kostnad bygga fritidshus
Fritidshus -
Bygga fritidshus så billigt som möjligt
Artikelkommentarer -
Bygga fritidshus
Fritidshus -
Sänka golv i en lekstuga som ska byggas om till toa/duschutrymme vid fritidshuset
Grund & Markarbeten