15 301 läst · 207 svar
15k läst
207 svar
Bråk om rymdsten på privat mark
Och om någon/något företag mutat in marken vilket är lätt så tillfaller det inmutaren?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
När den befinner sig i luftrummet ovanför fastigheten och saknar tidigare ägare.A ajn82 skrev:
"Fast egendom är jord. Denna är indelad i fastigheter.”
En fastighet är alltså jord och med jord avses alla inom landet belägna delar av jordytan såsom lera, grus, vatten, matjord, sten eller dylikt.
Till begreppet jord hör även träd och andra växter som förekommer på själva jordytan liksom luftrummet ovanför jordytan och det som finns under jordytan.
Det finns ingen begränsning av räckvidden uppåt eller nedåt men den reella möjligheten att nyttja sådana utrymmen innebär i praktiken ett slags begränsning.
https://frejapartner.se/affarsjuridik/fastighetsratt/vad-ar-en-fastighet/
Den som äger en fastighet äger det avgränsade utrymme som fastigheten utgör. Historiskt har fastigheter bara kunnat avgränsas horisontellt. Det innebär att klassiska fastigheter saknar gräns ”uppåt” och ”nedåt”. Äganderätten sträcker sig således rakt upp i luften som en upp och nedvänd kon som sedan fortsätter rakt ned i marken mot jordens medelpunkt.
https://vesterlins.se/ordlistan/fastighet---fastighetsbegreppet
Men sedan tillkommer en massa regelverk som begränsar, typ detaljplan m.m.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Finns en klassiker där. Äpplet som sitter på trädets gren som hänger över fastighetsgränsen tillhör den fastighet där äppelträdet är rotat och alltså inte fastigheten där det hänger. Men faller äpplet till marken så byter det ägare. Vem äger äpplet under fallet?
Redigerat:
Vad skulle ev. skatt på mark och äganderätt med varandra att göra?A Alexander HB skrev:
Redigerat:
Markägaren så klart.
Det är ett 'undantag' som gör att trädägaren äger äpplet så länge det sitter fast på trädet. Så fort det bara är i luften tillfaller det markägaren.
En meteorit byter således även ägare flera gånger under sin färd ner mot ytan. Iaf över Sverige.. andra länder kan ha andra definitioner.
Det är ett 'undantag' som gör att trädägaren äger äpplet så länge det sitter fast på trädet. Så fort det bara är i luften tillfaller det markägaren.
En meteorit byter således även ägare flera gånger under sin färd ner mot ytan. Iaf över Sverige.. andra länder kan ha andra definitioner.
Det som slår mig när jag läser inläggen i tråden är att ”gemene man” har en väldigt liberal syn på äganderätt och även missuppfattning av allemansrätten mm…
… ända tills skiten träffar dem själva. Tex att man inte får bygga det man vill pga av nån mikromaktfullkomlig bygglovshandläggare har bestämt att området ska ha en viss karaktär eller att radhusgrannen har satt staketet 10cm in på din tomt… osv osv.
Se det stora, äganderätten är central i ett ekonomiskt system och någonting som det är viktigt att stå upp för.
Äganderätten är idag starkt uppluckrad pga regleringar, som åtminstone majoriteten av markägare inte vill ha.
Problemet i dagens läge är att alldeles för få privatpersoner äger större arealer mark. Allemansrätten har urholkat förståelsen för äganderätten till den grad att det inte längre verkar finnas nån skillnad på ditt och mitt.
… ända tills skiten träffar dem själva. Tex att man inte får bygga det man vill pga av nån mikromaktfullkomlig bygglovshandläggare har bestämt att området ska ha en viss karaktär eller att radhusgrannen har satt staketet 10cm in på din tomt… osv osv.
Se det stora, äganderätten är central i ett ekonomiskt system och någonting som det är viktigt att stå upp för.
Äganderätten är idag starkt uppluckrad pga regleringar, som åtminstone majoriteten av markägare inte vill ha.
Problemet i dagens läge är att alldeles för få privatpersoner äger större arealer mark. Allemansrätten har urholkat förståelsen för äganderätten till den grad att det inte längre verkar finnas nån skillnad på ditt och mitt.
Det är en lång diskussion. Jag menade bara att det är skillnad på att äga mark och i princip vad som helst annat, främst för att mängden mark som finns är begränsad (och går varken att minska eller öka då jorden har en viss areal totalt). Hus, bilar och annat som redan beskattas går att skapa mer av om det behövs, men av någon anledning är mark befriat från skatt. Det borde, enligt mig, vara tvärt om. Jag har dock inga problem med detta så länge markägare inte kan göra vad de vill, såsom att hindra allmänheten från att nyttja marken. Därför menade jag att om det ska bli tal om att inskränka allmänhetens nyttjanderätt så bör det även bli tal om markskatt.F FC_Bygg skrev:
Sen är det en smula obegripligt att meteoriter jämförs med vanlig sten, då värdet är väsensskillt. Margonalkostnaden för en vanlig sten till är i princip noll,vilket knappast gäller för saker från rymden.
Om jag minns rätt säger fransk lag att en meteorit tillfaller den som först lägger vantarna på den. I Danmark tillhör istället alla meteoriter per automatik staten. I Sverige har vi inte orkat besvära oss med särskilt lagstiftning för föremål som inom rimliga gränser inte kan anses "ha på jorden att göra", och att nu försöka motivera vems meteoriten är baserat på undermålig lagstiftning blir ju bara farsartat.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Förlåt att en enkel naturvetare frågar, man varför har meteoriter inte på jorden att göra?A Alexander HB skrev:Om jag minns rätt säger fransk lag att en meteorit tillfaller den som först lägger vantarna på den. I Danmark tillhör istället alla meteoriter per automatik staten. I Sverige har vi inte orkat besvära oss med särskilt lagstiftning för föremål som inom rimliga gränser inte kan anses "ha på jorden att göra", och att nu försöka motivera vems meteoriten är baserat på undermålig lagstiftning blir ju bara farsartat.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg