15 301 läst · 207 svar
15k läst
207 svar
Bråk om rymdsten på privat mark
Man får väl anta att marken köptes för skattade pengar, så den delen borde vara avklarad. Dessutom äger staten (dvs medborgarna) redan en betydande del av marken i Sverige.A Alexander HB skrev:Det är en lång diskussion. Jag menade bara att det är skillnad på att äga mark och i princip vad som helst annat, främst för att mängden mark som finns är begränsad (och går varken att minska eller öka då jorden har en viss areal totalt). Hus, bilar och annat som redan beskattas går att skapa mer av om det behövs, men av någon anledning är mark befriat från skatt. Det borde, enligt mig, vara tvärt om. Jag har dock inga problem med detta så länge markägare inte kan göra vad de vill, såsom att hindra allmänheten från att nyttja marken. Därför menade jag att om det ska bli tal om att inskränka allmänhetens nyttjanderätt så bör det även bli tal om markskatt.
Sen är det en smula obegripligt att meteoriter jämförs med vanlig sten, då värdet är väsensskillt. Margonalkostnaden för en vanlig sten till är i princip noll,vilket knappast gäller för saker från rymden.
Om jag minns rätt säger fransk lag att en meteorit tillfaller den som först lägger vantarna på den. I Danmark tillhör istället alla meteoriter per automatik staten. I Sverige har vi inte orkat besvära oss med särskilt lagstiftning för föremål som inom rimliga gränser inte kan anses "ha på jorden att göra", och att nu försöka motivera vems meteoriten är baserat på undermålig lagstiftning blir ju bara farsartat.
Kanske markägare borde få ”allemansrättsersättning” istället.
Hur tänker du att skatten ska gynna markägaren. Vilken tjänst skulle staten erbjuda markägaren som denne skulle kunna ha någon som helst nytta av.
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Ja precis, om de två meteoritletarna hade tagit markägarens egendom eller inte. Hade de tagit vilken annan gråsten som helst så hade inte tingsrätten hamnat fel. Vi får se om de överklagar till HD.C cpalm skrev:
Precis, tingsrättens resonemang byggde på att meteoriten faktiskt var väsensskild från en vanlig sten i det att den tillkommit utifrån. Å andra sidan tillkom den ju fastigheten på "naturlig" väg. Tycker båda resonemangen har sina meriter, men håller ändå med om att tingsrätten hamnade lite fel. Gissar alltså på att hovrättens dom står sig om det skulle tas upp i HD.Claes Sörmland skrev:
Skatten ska givetvis inte ha som syfte att gynna markägaren, utan de som inte får nyttja den. Detta är enligt mig den mest logiska skatt man kan tänka sig. Långt mer logisk än exv inkomstskatt och annat som beskatta sådant du själv skapat genom eget arbete.F FC_Bygg skrev:Man får väl anta att marken köptes för skattade pengar, så den delen borde vara avklarad. Dessutom äger staten (dvs medborgarna) redan en betydande del av marken i Sverige.
Kanske markägare borde få ”allemansrättsersättning” istället.
Hur tänker du att skatten ska gynna markägaren. Vilken tjänst skulle staten erbjuda markägaren som denne skulle kunna ha någon som helst nytta av.
Du måste förstå min utgångspunkt för att förstå resten av resonemanget. Mark kan vare sig tillverkas eller tas bort. Dess kvantitet är fix. På detta sätt skiljer den sig mot de flesta, om inte alla, andra saker som går att äga. Marken har vad människan beträffar alltid funnits där, och kommer alltid att finnas där.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Har du domarna? Jag läser gärna!C cpalm skrev:Precis, tingsrättens resonemang byggde på att meteoriten faktiskt var väsensskild från en vanlig sten i det att den tillkommit utifrån. Å andra sidan tillkom den ju fastigheten på "naturlig" väg. Tycker båda resonemangen har sina meriter, men håller ändå med om att tingsrätten hamnade lite fel. Gissar alltså på att hovrättens dom står sig om det skulle tas upp i HD.
Okej då, återigen klumpigt uttryckt av mig. Antag att du kan äga ett antal kvm av jordens yta, oavsett om där enbart är vatten, land eller en blandning därav. Problemet är ju inte specifikt för just land, utan för "områden" av jordens yta.A andersda skrev:
Du kan inte skapa eller ta bort jord-/havsyta.
Hur tror du jorden "skapats" från början?A Alexander HB skrev:
Jo just det, en himla massa rymdsten...
https://news.uchicago.edu/explainer/formation-earth-and-moon-explained
Denna process pågår fortfarande men i mer begränsad omfattning
Så, det skapas fortfarande jord-/havsyta.
Här, tror jag, finns båda i samma fil:Claes Sörmland skrev:
https://delafil.se/b047e73a01d336e3/Svea_HR_T_835-23_Dom_2024-03-21.pdf
Jag gillar fakta och hatar ogrundade påståenden.A Alexander HB skrev:
Jag hävdar att det skapas mark fortfarande.
between 1985 and 2015 around 173,000 square kilometers (67,000 square miles) of water were transformed into land and 115,000 square kilometers (44,000 square miles) of water shifted to dry land.
https://www.nationalgeographic.com/culture/article/water-land-sea-levels-shift-map
Ja, och jag har förklarat att jag med "mark" menar/menade areal. Det finns dryga 500 miljoner kvm areal att dela upp bland de som bor på jorden, varken mer eller mindre.D Dilato skrev:
Edit: dvs motsvarande det som i jordabalken tycks definieras som "jord".