Prata med grannen istället för att blanda in polisen. Oftast så leder ändå inte anmälan till något förutom att din granne kommer bli förbannad på dig. Bättre ni löser det på egen hand

Rättsystemet sjönk som en sten. Det är väll lika bra att alla slutar anmäla brott som det inte är så hög upplösnings% på.

H
Ramnemark skrev:
Rättsystemet sjönk som en sten. Det är väll lika bra att alla slutar anmäla brott som det inte är så hög upplösnings% på.
Ja, det stämmer nog tyvärr. Mindre brott läggs ner, men pappret från polisen behövs för försäkringsbolaget.

Ramnemark skrev:
Nu jämför du ju helt fel saker återigen. Allt vi har pratat om är att man ska kunna röra sig i offentliga områden utan att bli attackerad.
Det är nog du som ska läsa tråden lite bättre. I det här sidospåret så började jag med att kommentera angående ett inlägg om den s.k. koppellagen. Det var en debattör som inte hade någon förståelse varför man kunde ha en hund okopplad på allmän plats. Det handlade inte alls om hundattacker utan om huruvida hundar får vara okopplade eller ej. Trådar som denna spinner ofta iväg i olika sidospår, det verkar vara en naturlag.

H
lbgu skrev:
Det är nog du som ska läsa tråden lite bättre. I det här sidospåret så började jag med att kommentera angående ett inlägg om den s.k. koppellagen. Det var en debattör som inte hade någon förståelse varför man kunde ha en hund okopplad på allmän plats. Det handlade inte alls om hundattacker utan om huruvida hundar får vara okopplade eller ej. Trådar som denna spinner ofta iväg i olika sidospår, det verkar vara en naturlag.
Skulle nog säga så här naturlag=gnällag :)

Det är nov jag som inte kan förstå varför man ska ha hunden lös på allmänna platser. Givetvis finns det som alltid undantag. Men min grundsyn är att hunden alltid ska vara kopplad. Det ska vara kadaver diciplin på hunden om den ska vara lös och då inte på allmänna platser. Jag anser att man måste ha stor respekt för att det finns dom som är rädda för hundar och att det är min plikt som hundägare att inget händer .
Det finns ju även det omvända med folk som ska rusa fram o vara kaxiga o klappa hundarna. Det är svårare att värja sig mot.

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Så att en hund skulle kunna bita ihjäl en 2 åring eller vanställa ansiktet är hypotetiskt?
Det händer som tur inte så ofta, men det händer.
Fanns tex ett amerikanskt par som satt i fängelse i +10 för att ha mördat sitt barn.
Efter mycket överklaganden kom det tillsist fram att parets 2 hundar hade bitit ihjäl barnet.
Det är väll mycket låga odds för att samma sak ska hända men inte orealistiskt
Jag föreslår att debatten berör situationen som trådskaparen hamnat i, inte något helt annat scenario, hur sannolikt eller osannolikt det än är.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
MathiasS skrev:
Jag föreslår att debatten berör situationen som trådskaparen hamnat i, inte något helt annat scenario, hur sannolikt eller osannolikt det än är.
Håller med om att det har blivit en snedvriden debatt. Ibland (jag kan ha fel) verkar det som man vill missförstå för att ha något att gnälla om eller tjata om i brist på annan sysselsättning.
Den ene vill överträffa den andre.

@stentrappa: Varför mjuka linjen? Hundägarna brukar vara oförståndiga förutom några få. Vaddå, min hund gör inget! Den vill bara leka!
Fan heller! Det finns faktiskt folk som inte vill bli vän med hund. Som andra grannar kanske inte vill bli vän med min pyton.

D09
palbin skrev:
Jag har blivit ordentligt biten av grannens hund - den
har gjort utfall mot mig ofta så jag behövet cykla av
vägen för komma undan medan grannarna försöker
kontrollera den - jag har därför gjort för vana att för-
varna dem så de kan ansamla krafter för kontrollera
hunden ... .

Men igår gjorde jag inte det och då bet hunden orden-
tligt i min vänstra vad - inte så det gick igenom (de har
väl inte så vassa tänder och jag hade tjocka jeans mm)
- men det kännas som måttliga mjukdelsskador fortfar-
ande mer än ett dygn efter - med lite konstiga domnin-
gar mm - fortfarande kunde de knappt hålla undan hun-
den från fortsätta bita mig ... .

Detta kan väl inte vara OK, eller? Poilsanmäler man det
- eller åker man och pratar med polisen? (Kan jag döda
hunden om det händer igen - det måste väl vara OK -
eller skall man bara finna sig i att bli uppäten till lagen
anänder?)

Tacksam för råd ...
Trist o höra. Otäckt när det sker.

Tycker att du ska göra samhället en tjänst och anmäla händelsen till polisen. Vovven bör ha munkorg när den är ute såvida den inte är så psykiskt instabil att den tyvärr måste avlivas.

H
Det finns människor också som oprovocerat hoppar på andra, skall vi behandla dem lika som det föreslås att göra med hundar? Dessutom utan veta orsaken varför de hoppar på andra?
Skylla på föräldrar (husse, matte) uppväxt med dålig uppfostran. Osv. Det jag menar att man inte kan kategorisk kan skylla på hunden utan att ta reda på fakta och bara säga att man skall skjuta hunden. Det finns säker fler husse och matte som inte bör ha djur än det finns dåliga hundar/djur.

Redigerat:
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Mikael_L
Du gör, eller ser, ingen skillnad på människor och hundar?

Ska vi notera det så?

• Gilla
Thomas59 och 3 till
  • Laddar…
H
Mikael_L skrev:
Du gör, eller ser, ingen skillnad på människor och hundar?

Ska vi notera det så?
Bara för att vi anser oss stå högt i näringskedjan behöver ju inte betyda att vi jämt har rätt, eller hur. Lätt att skylla på de som inte kan försvara sig, tycker bara att debatten har blivit snedvriden. Det kan du notera :)

Hunden kan inte försvara sig men väl anfalla?! Påföljder på djur och ägare efter en sådan incident.

Med vänlig hälsning, fremax

+Det finns två kategorier människor som faller under begreppet "Absolut ansvar". Den ena gruppen är bilägare och den andra gruppen är hundägare. Vad än hunden gör är ägaren fullt ansvarig. Varför hunden anfaller "flyende" cyklister kan vara ett för hunden naturligt beteende om den är en vallhund. Dock är det ägarens ansvar att se till att hunden får utlopp för vallbeteendet på tillåtna objekt. Om jag var cyklisten skulle jag göra klart för ägaren att ingen behöver acceptera angrepp från hans hund och att nästa gång blir det polisanmälan. Hunden behöver inte nödvändigtvis avlivas men kan av polisen åläggas att bära munkorg vid vistelse utomhus. Brister ägaren även där har polisen andra åtgärder att tillgripa, några inte så roliga varken för hunden eller ägaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.