13 221 läst · 77 svar
13k läst
77 svar
Bestrida arbete & kronofogden
Så läs detta direkt ifrån AV:P Peter787 skrev:
https://www.av.se/produktion-indust...-byggprojekt/byggherrens-overgripande-ansvar/
Dom tycks inte hålla med dig i dina bedömningar, för dom skriver:
Byggherren kan vara en organisation, ett företag men även en privatperson som anlitar någon annan för att bygga eller anlägga något. Det spelar ingen roll om byggnads- eller anläggningsarbetet som du låter utföra är litet eller stort – alla byggherrar ska följa arbetsmiljöreglerna.
Exempel på byggherrar kan vara:
- Regioner, Kommuner och kommunala bolag, myndigheter
- bygg- och anläggningsföretag
- markutvecklare
- den som bedriver verksamhet på ett fast driftställe (industrier, sjukhus, skolor m.fl.)
- privatpersoner som anlitar någon för bygg- eller anläggningsarbete
- andra typer av fastighetsägare
Om du orkar leta efter vem som är ansvarig för ARBETSMILJÖN hittar du detta :R Rejäl skrev:Så läs detta direkt ifrån AV:
[länk]
Dom tycks inte hålla med dig i dina bedömningar, för dom skriver:
Byggherren kan vara en organisation, ett företag men även en privatperson som anlitar någon annan för att bygga eller anlägga något. Det spelar ingen roll om byggnads- eller anläggningsarbetet som du låter utföra är litet eller stort – alla byggherrar ska följa arbetsmiljöreglerna.
Exempel på byggherrar kan vara:
Byggherren som beställare har ett ansvar för arbetsmiljön som är unikt för just byggnads- och anläggningsarbeten eftersom det inte finns ansvar i arbetsmiljölagen för beställare av andra arbeten.
- Regioner, Kommuner och kommunala bolag, myndigheter
- bygg- och anläggningsföretag
- markutvecklare
- den som bedriver verksamhet på ett fast driftställe (industrier, sjukhus, skolor m.fl.)
- privatpersoner som anlitar någon för bygg- eller anläggningsarbete
- andra typer av fastighetsägare

Som beställare at en tjänst från ett FÖRETAG är du aldrig arbetsgivare.
Ja jag har förstått att du anser att artikeln som @Marlen Eskilsson har skrivit är felaktig. Jag förstår dock fortfarande inte vad du vill att jag ska svara på.R Rejäl skrev:
Har du läst vad jag har länkat till dig eller? För i så fall borde du förstå att som byggherre har du ansvar punkt..P Peter787 skrev:
Ja en arbetsgivare har ansvar för sina anställdas arbetsmiljö men det är inte det vi diskuterar..
Utan du får helt enkelt läsa på lite och nyckel ordet är BYGGHERRE..
Det är nog du som borde läsa på lite, själv skiter jag i vad du tror eller tycker.R Rejäl skrev:
Jag frågade Arbetsmiljöverket per telefon specifikt om arbetsmiljöplan för privatbygge, eftersom min inkompetente KA ville ha en sådan, då fick jag svar från de som bestämmer om arbetsmiljön på byggarbetsplatser, att om jag som privatperson som tar in företag för delprojekt, inte har något som helst ansvar för deras arbetsmiljö.
Jag litar liiite mer på AMV än dig 'Rejäl', och jag hoppas att alla andra gör det samma.
Om man inte är beredd o diskutera så ska man inte googla fram en artikel som en obehörig har sammanställt på det viset och slänga in i en diskussion och sedan bara utebli med svar när du blir bemött!Alfredo skrev:
Du verkar bara vilja förvilla då du inte bemötte mina svar som är direkt ur den myndighet som ansvara kring dessa frågor, du tror inte att dom hade förtydligat det på sin sida ifall det var som Marlén skrev att privata byggherrar slipper arbetsmiljöansvar?
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Trakasserad av grannen i över 5 år, polisen gör inget
Juridik -
Dolda fel-avslag, hur gå vidare?
Juridik -
Kommunalt vatten och avlopp med läckage och räkning på 30 000 kr
Juridik -
Skadestånd för felaktig information från mäklare?
Juridik -
Önskar tips för att värdera lösöre i välfyllt garage(dödsbo).
Juridik