13 284 läst · 77 svar
13k läst
77 svar
Bestrida arbete & kronofogden
Hittar inte det i din länk kan du kolla om du kan länka på annat sätt..K Kardan79 skrev:Ur en av AV:s broschyrer:
"Till dig som ska bygga eller renovera din villa
Innan du startar vill vi påminna dig
om att du i vissa fall har ett ansvar för
arbetsmiljön för dem som arbetar åt
dig. Ansvaret handlar dels om att sörja
för en god arbetsmiljö när byggnadsarbetena förbereds, dels att arbetena
samordnas under utförandet så att
arbetsmiljöproblem inte uppstår.
Om du låter någon, till exempel ett
byggföretag, utföra hela bygget åt dig
som ett samlat uppdrag så övertar denne automatiskt ditt arbetsmiljöansvar
om ni inte avtalar om annat. Detta gäller
vid konsumententreprenader, det vill
säga när villaägaren själv beställer arbetet. Byggföretagaren måste då beställa
alla de delar av arbetet som denne inte
utför själv, till exempel elinstallationer.
Om du istället väljer att själv handla
upp flera olika entreprenörer så har du
så har du fortfarande kvar arbetsmiljöansvaret.
[länk]
Men om ovanstående stämmer så vid byggnation så kan man inte vare sig själv göra något eller anlita en andra part om man ska automatiskt slippa Arbetsmiljöansvaret som ligger ålagd som byggherre..
https://www.av.se/globalassets/file...oansvaret-vid-villabyggen-broschyr-adi617.pdfR Rejäl skrev:
Hoppas denna länk funkar bättre.
Stämmer bra, så har jag fått det förklarat. Och i en förlängning kan entreprenör med ansvar även hindra mig att beträda områden på egen fastighet under pågående arbete.R Rejäl skrev:
Ok om detta stämmer då det inget står hos AV, så är det så att vid en Totalentreprenad mot en privatkonsument så övergår Arbetmiljöansvaret Automatiskt till totalentreprenören om du gör delar själv eller önskar beställa olika delar ifrån olika företag så är du som byggherre fortsatt ansvarig..K Kardan79 skrev:
Alltså så kan man inte göra som Peter skriver..P Peter787 skrev:Jag frågade Arbetsmiljöverket per telefon specifikt om arbetsmiljöplan för privatbygge, eftersom min inkompetente KA ville ha en sådan, då fick jag svar från de som bestämmer om arbetsmiljön på byggarbetsplatser, att om jag som privatperson som tar in företag för delprojekt, inte har något som helst ansvar för deras arbetsmiljö.
Jag litar liiite mer på AMV än dig 'Rejäl', och jag hoppas att alla andra gör det samma.
Har inte läst det själv utan det var uppe under BAS-P/U utbildning utifrån om beställaren ville utföra delar av arbetet själv under tid som arbete pågick. Svaret blev att utförande företag kan godkänna kundens medverkan men ska då avtalas att ansvaret finns kvar hos företaget för arbetsmiljö. I det fallet var det "markarbeten" på fastighet.R Rejäl skrev:
Ok det verkar vara väldigt olika har själv gått den utbildningen två gånger och den broschyren som Kardan tog fram har jag aldrig sett men när man söker på rubriken så hittar man den..A AndersS skrev:Har inte läst det själv utan det var uppe under BAS-P/U utbildning utifrån om beställaren ville utföra delar av arbetet själv under tid som arbete pågick. Svaret blev att utförande företag kan godkänna kundens medverkan men ska då avtalas att ansvaret finns kvar hos företaget för arbetsmiljö. I det fallet var det "markarbeten" på fastighet.
Tycker att det är märkligt att detta inte nämns på deras huvudsida som tydligt talar om att även privata byggherrar har det ansvaret..
Hittade följande hos arbetsmiljöverket och ställföreträdande byggherre, vilket nog avses med privatperson som anlitar företag med helhetsansvar.
https://www.av.se/produktion-indust...ar/byggherrens-stallforetradare/?hl=byggherre
Om du som privatperson låter en entreprenör utföra hela byggprojektet åt dig som ett samlat uppdrag, övertar entreprenören automatiskt ditt arbetsmiljöansvar som byggherre, om ni inte har avtalat om annat. Detta gäller vid konsumententreprenader, det vill säga när du som privatperson beställer ett arbete. Entreprenörsföretaget är då den som tar in underentreprenörer för till exempel VVS- och elinstallationer. Entreprenörsföretaget kan då med hjälp av arbetsmiljöplanen informera alla inblandade i projektet att denne är byggherrens ställföreträdare.
https://www.av.se/produktion-indust...ar/byggherrens-stallforetradare/?hl=byggherre
Om du som privatperson låter en entreprenör utföra hela byggprojektet åt dig som ett samlat uppdrag, övertar entreprenören automatiskt ditt arbetsmiljöansvar som byggherre, om ni inte har avtalat om annat. Detta gäller vid konsumententreprenader, det vill säga när du som privatperson beställer ett arbete. Entreprenörsföretaget är då den som tar in underentreprenörer för till exempel VVS- och elinstallationer. Entreprenörsföretaget kan då med hjälp av arbetsmiljöplanen informera alla inblandade i projektet att denne är byggherrens ställföreträdare.
Jag älskar hur en del av trådarna på forumet tar en spinn likt ”inception” där man plötsligt undrar om man är i en alternativ värld.
Folk börjar omgående tjafsa om frågor för den ene vet mer än den andre. Ingen viker sig heller eller ger utrymme för TS att ens kunna bemöta något sansat….
Folk börjar omgående tjafsa om frågor för den ene vet mer än den andre. Ingen viker sig heller eller ger utrymme för TS att ens kunna bemöta något sansat….
Inte ger utrymme? Hur hindrar man andra användare från att skriva? Det är en efterlängtad funktion i och för sig...N Nucky skrev:
Ja men då är det solklart att det enda gången en privat byggherre kan slippa ansvar är genom en Totalentreprenad där allt går via det företaget från första början tills besiktningen eller annat slut samråda..A AndersS skrev:Hittade följande hos arbetsmiljöverket och ställföreträdande byggherre, vilket nog avses med privatperson som anlitar företag med helhetsansvar.
[länk]
Alla andra eventualiteter såsom att man själv gör allt eller tar in något minsta lilla så är den privata byggherren ansvarig att upprätta en Arbetsmiljöplan och bedöma alla eventuella riskmoment som ska förebyggas så långt det möjligt går..
Hör kan jag enligt egen erfarenhet säga att inga små Rot-jobb har detta och dom få som har det är oftast involverade inom bygg på något sett så att dom har möjlighet att kunna göra detta..
Tycker att den här artikeln med uttalande från AV ger rimligt begripligt svar, i linje med det som AndersS länkade till ovan. Det gäller en väldigt normal situation, dvs att en privatperson tar en ett enda företag för att fixa något.. En elektriker för att dra om el, en plåtslagare för att fixa ny huv till skorsten eller så. Inte om man bygger en villa och själv tar in massa företag som ska samsas på en byggarbetsplats..
https://www.byggnadsarbetaren.se/kan-jag-straffas-om-byggjobbaren-ramlar-fran-mitt-tak/
https://www.byggnadsarbetaren.se/kan-jag-straffas-om-byggjobbaren-ramlar-fran-mitt-tak/
– I det här fallet blir det en konsumententreprenad. Om man som privatperson anlitar en entreprenör som får i uppdrag att självständigt utföra ett byggnadsarbete så blir entreprenören per automatik uppdragstagare. Med andra ord ansvarig för arbetsmiljön och den skulle kunna bli straffrättsligt ansvarig, säger Jonas Hamark, jurist på Arbetsmiljöverket
Det innebär att privatpersonen inte kan hållas ansvarig vid denna typ av situation.
Inlägg #1 av TS. Resterande 70+ inlägg handlar om något så irrelevant som ett sidospår till dennes ursprungliga fråga om Kronofogden och bemöta detta.Farstatjej90 skrev:
Men fortsätt gärna. Ingen som hindrar er. Trevlig helg!