13 285 läst · 77 svar
13k läst
77 svar
Bestrida arbete & kronofogden
Men lilla du AV skriver det motsatta som du påstår så din trovärdighet är noll för alla läskunniga så fortsätt o spy galla😉P Peter787 skrev:Det är nog du som borde läsa på lite, själv skiter jag i vad du tror eller tycker.
Jag frågade Arbetsmiljöverket per telefon specifikt om arbetsmiljöplan för privatbygge, eftersom min inkompetente KA ville ha en sådan, då fick jag svar från de som bestämmer om arbetsmiljön på byggarbetsplatser, att om jag som privatperson som tar in företag för delprojekt, inte har något som helst ansvar för deras arbetsmiljö.
Jag litar liiite mer på AMV än dig 'Rejäl', och jag hoppas att alla andra gör det samma.
Undrar om du är läskunnig när jag har till o med klippt ur det som står på deras sida som talar om att det gäller även privatpersoner!P Peter787 skrev:
Ändå envisas du om att det inte gör det god dag yxskaft😉
Det är olika regler beroende på om man tar in en eller flera firmor samtidigt så som jag förstod det. Vi var ivarjefall tvungna att ha en arbetsmiljöplan av den anledningen när vi byggde (både vår KA och kommunens byggnadsinspektör sa det behövdes). När det är mer än en firma på bygget samtidigt oberoende av varandra har byggherren samordningsansvaret (om man inte explit delegerar bort det).
Vilka idioter det finns på Byggahus.R Rejäl skrev:
Jag fick rätt mot min KA och jag har mitt Slutbesked från kommunen utan någon arbetsmiljöplan så jag kan inte bry mig mindre om de som vet för lite om byggprocessen.
Läs ovanstående skribents inlägg!P Peter787 skrev:
Ps: jag har jobbat i många år med dessa frågor och är utbildad Bas-P och Bas-U😉
Enda anledningen jag bemöter dina felaktiga påståenden är att ingen annan behöver göra det felet att tro att som privatperson är man inte ansvarig i egenskap an byggherre, det är man tills att man har delegerat/avtalat det till en uppdragstagare detta skall vara skriftligt.
@Marlen Eskilsson kanske kan flytt denna diskussion till en egen tråd?
Redigerat:
Det är ju rätt tragiskt om du enbart lärt dig om hur reglerna gäller mellan företag.R Rejäl skrev:Läs ovanstående skribents inlägg!
Ps: jag har jobbat i många år med dessa frågor och är utbildad Bas-P och Bas-U😉
Enda anledningen jag bemöter dina felaktiga påståenden är att ingen annan behöver göra det felet att tro att som privatperson är man inte ansvarig i egenskap an byggherre, det är man tills att man har delegerat/avtalat det till en uppdragstagare detta skall vnnara skriftligt.
Om en privatperson anlitar ett företag för ett delmoment i ett större eller mindre byggprojekt , innebär detta INTE att privatpersonen övertar arbetsmiljöansvaret för det anlitade företagets personal.
Om du missat detta under dina utbildningar är det ju både ett misslyckande för utbildningsföretaget och dig personligen.
Orsaken är antagligen att dessa utbildningar till 100% riktar sig till företag som antingen köper eller säljer byggtjänster från/till företag.
Redigerat:
Men du du bara spyr galla utan att backa upp dina påståenden på något sätt, du gör dig bara dummare för varje inlägg du skriver..P Peter787 skrev:
Om du bara hade läst AV skrift om hur det ligger till så hade vi sluppit alla dessa onödiga inlägg där du har fel!
För deras föreskrifter talar om det motsatta som du försöker få oss andra att tro, rätt tragiskt att du inte klarar av att läsa en så kort mening trots att jag har klippt ur det och lagt in det så att du inte behöver leta😢
Redigerat:
Du kanske skulle svara på mitt editerade inlägg, jag läste slarvigt att du UTBILDAT på Bas-P och Bas-U, vilket du uppenbarligen inte gjort 🤣R Rejäl skrev:Men du du bara spyr galla utan att backa upp dina påståenden på något sätt, du gör dig bara dummare för varje inlägg du skriver..
Om du bara hade läst AV skrift om hur det ligger till så hade vi sluppit alla dessa onödiga inlägg där du har fel!
För deras föreskrifter talar om det motsatta som du försöker få oss andra att tro, rätt tragiskt att du inte klarar av att läsa en så kort mening trots att jag har klippt ur det och lagt in det så att du inte behöver leta😢
Jag har redan svarat på det att en arbetsgivare är ansvarig för sin personal men det är inte det vi pratar om..P Peter787 skrev:
Utan varje bygge privat eller inte måste ha en Arbetsmiljöplan denna är byggherren ansvarig för att upprätta och utse en Bas-P som i ett tidigt skede ska se över alla olika risker som just detta projekt har och sedan utses det en Bas-U som tar över arbetsmiljöplan och sköter den under byggets gång och oftast även tar över Bas-P som har gjort den initiala planeringen som Bas-U tar över under driftstiden av bygget..
Bas-P är oftast en konsult eller arkitekt i ett tidigt skede, i ett privat bygge så är det byggherren själv oftast om ingett annat avtalats..
Bas-U är oftast byggföretagets arbetsledare eller platschef som löpande sköter Arbetsmiljöplanen under byggtiden, på ett privat bygge kan en privatperson vara detta och är det om ingett annat avtalats skriftligt..
Byggherren är ansvarig över arbetsmiljön på sitt bygge eller så ska byggherren avtala bort tex. Till det byggbolag som han ska ha, gör byggherren inte det så är han själv ansvarig för allt ovanstående..
Här slarvas det något oerhört i verkligheten de flesta småbyggen som inte är drivna av företag har ingett av detta, och det är ganska naturligt då privatpersoner saknar kunskapen helt enkelt..
På oss företag så krävs utbildning för att ens få vara byggsamordnare Bas-P och Bas-U samt erfarenhet, jag tror att detta kommer att krävas mer o mer av privatpersoner för att få ordning på olyckor mm..
Redigerat:
Läs först.P Peter787 skrev:Jag var i personlig kontakt med AMV 2019 pga. en inkompetent KA, och fick klart besked angående arbetsmiljöansvar när det gäller privatpersoner som är byggherrar och tar in företag för delprojekt, i mitt fall enbart gjutning av grund, inget ansvar ligger på en privat byggherre som anlitar företag för delprojekt.
Så sluta svamla Alfredo !
Svara sen. 😅
Redigerat:
Det som diskuteras här är om en privatperson anlitar tex en målare för arbete .R Rejäl skrev:
Det blir då en konsumententreprenad. Entreprenören tar då automatiskt över arbetsmiljöansvaret ( om inget annat avtalats )).
Så fort beställaren tar in ett annat företag övergår arbetsmiljöansvaret till beställaren.(om inget annat avtalats)
Det kan således inte vara flera företag under en pågående entreprenad för att beställaren skall slippa arbetsmiljöansvaret ,(om inget annat avtalats.)
R Rejäl skrev:Jag har redan svarat på det att en arbetsgivare är ansvarig för sin personal men det är inte det vi pratar om..
Utan varje bygge privat eller inte måste ha en Arbetsmiljöplan denna är byggherren ansvarig för att upprätta och utse en Bas-P som i ett tidigt skede ska se över alla olika risker som just detta projekt har och sedan utses det en Bas-U som tar över arbetsmiljöplan och sköter den under byggets gång och oftast även tar över Bas-P som har gjort den initiala planeringen som Bas-U tar över under driftstiden av bygget..
Bas-P är oftast en konsult eller arkitekt i ett tidigt skede, i ett privat bygge så är det byggherren själv oftast om ingett annat avtalats..
Bas-U är oftast byggföretagets arbetsledare eller platschef som löpande sköter Arbetsmiljöplanen under byggtiden, på ett privat bygge kan en privatperson vara detta och är det om ingett annat avtalats skriftligt..
Byggherren är ansvarig över arbetsmiljön på sitt bygge eller så ska byggherren avtala bort tex. Till det byggbolag som han ska ha, gör byggherren inte det så är han själv ansvarig för allt ovanstående..
Här slarvas det något oerhört i verkligheten de flesta småbyggen som inte är drivna av företag har ingett av detta, och det är ganska naturligt då privatpersoner saknar kunskapen helt enkelt..
På oss företag så krävs utbildning för att ens få vara byggsamordnare Bas-P och Bas-U samt erfarenhet, jag tror att detta kommer att krävas mer o mer av privatpersoner för att få ordning på olyckor mm..
Har du läst vad AV skriver?@ @nders skrev:Det som diskuteras här är om en privatperson anlitar tex en målare för arbete .
Det blir då en konsumententreprenad. Entreprenören tar då automatiskt över arbetsmiljöansvaret ( om inget annat avtalats )).
Så fort beställaren tar in ett annat företag övergår arbetsmiljöansvaret till beställaren.(om inget annat avtalats)
Det kan således inte vara flera företag under en pågående entreprenad för att beställaren skall slippa arbetsmiljöansvaret ,(om inget annat avtalats.)
Det är byggherrens ansvar vi diskuterar..
”Byggherren kan vara en organisation, ett företag men även en privatperson som anlitar någon annan för att bygga eller anlägga något. Det spelar ingen roll om byggnads- eller anläggningsarbetet som du låter utföra är litet eller stort – alla byggherrar ska följa arbetsmiljöreglerna.
Exempel på byggherrar kan vara:
- Regioner, Kommuner och kommunala bolag, myndigheter
- bygg- och anläggningsföretag
- markutvecklare
- den som bedriver verksamhet på ett fast driftställe (industrier, sjukhus, skolor m.fl.)
- privatpersoner som anlitar någon för bygg- eller anläggningsarbete
- andra typer av fastighetsägare
https://www.av.se/produktion-indust...-byggprojekt/byggherrens-overgripande-ansvar/
Jag kan inte hitta något som stödjer din tes kan du länka till något som fråntar en privat byggherre ifrån sitt ansvar?
Ur en av AV:s broschyrer:
"Till dig som ska bygga eller renovera din villa
Innan du startar vill vi påminna dig
om att du i vissa fall har ett ansvar för
arbetsmiljön för dem som arbetar åt
dig. Ansvaret handlar dels om att sörja
för en god arbetsmiljö när byggnadsarbetena förbereds, dels att arbetena
samordnas under utförandet så att
arbetsmiljöproblem inte uppstår.
Om du låter någon, till exempel ett
byggföretag, utföra hela bygget åt dig
som ett samlat uppdrag så övertar denne automatiskt ditt arbetsmiljöansvar
om ni inte avtalar om annat. Detta gäller
vid konsumententreprenader, det vill
säga när villaägaren själv beställer arbetet. Byggföretagaren måste då beställa
alla de delar av arbetet som denne inte
utför själv, till exempel elinstallationer.
Om du istället väljer att själv handla
upp flera olika entreprenörer så har du
så har du fortfarande kvar arbetsmiljöansvaret.
https://www.av.se/globalassets/file...CBkQBg&sqi=2&usg=AOvVaw2TsiW-FQ_ZhfraM8hRd3ce
"Till dig som ska bygga eller renovera din villa
Innan du startar vill vi påminna dig
om att du i vissa fall har ett ansvar för
arbetsmiljön för dem som arbetar åt
dig. Ansvaret handlar dels om att sörja
för en god arbetsmiljö när byggnadsarbetena förbereds, dels att arbetena
samordnas under utförandet så att
arbetsmiljöproblem inte uppstår.
Om du låter någon, till exempel ett
byggföretag, utföra hela bygget åt dig
som ett samlat uppdrag så övertar denne automatiskt ditt arbetsmiljöansvar
om ni inte avtalar om annat. Detta gäller
vid konsumententreprenader, det vill
säga när villaägaren själv beställer arbetet. Byggföretagaren måste då beställa
alla de delar av arbetet som denne inte
utför själv, till exempel elinstallationer.
Om du istället väljer att själv handla
upp flera olika entreprenörer så har du
så har du fortfarande kvar arbetsmiljöansvaret.
https://www.av.se/globalassets/file...CBkQBg&sqi=2&usg=AOvVaw2TsiW-FQ_ZhfraM8hRd3ce