21 779 läst · 67 svar
22k läst
67 svar
Behöver byta avlopp enligt kommun. Vad har jag för rättigheter?
H Harrison skrev:Dessutom är de känsliga för bindor, tamponger, trosskydd, tops och matfett och min granne som har två sådana "villapumpsstationer", har redan fått betala för ett antal tampongutdragningar á 4.500 kr.
Sen kan jag tycka att kommunen bör ha samma krav på sig själv beträffande avlopp som dom har på privatpersoner. Dom brukar inte vara främmande för att brädda sitt avlopp och släppa ut orenat avloppsvatten i tusentals kubik. Men det är kanske en annan diskussion.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 281 inlägg
Just äldre med låg vattenförbrukning av typen BDT kan särbehandlas av kommuner vid tillsyn. Det finns ett visst lagstöd för de situationen:H Harrison skrev:Jag tycker att ensamma pensionärer bör särbehandlas, det är inte mycket gråvatten de släpper ut i sina köksavlopp.
"Gråvatten har normalt sett stor volym, men ringa belastning om man undantar fosfat från tvål och tvättmedel. BDT-vatten kan renas separat med enklare metoder, till exempel genom slamavskiljning och avloppsinfiltration". Det borde räcka med billigare åtgärder för en ensamstående pensionär. Låt de med stora, dyra villor och stora familjer skaffa nya och dyra avlopp.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.havochvatten.se/avlopp-...laggningar/fragor-och-svar-om-sma-avlopp.html
Exakt, min kommun Värmdö tjafsar och bråkar mycket om de enskilda avloppen, men kommunens egna pumpstationer bräddar titt som tätt och badvattnet i vikarna blir omöjligt att bada i för en lång tid framöver, isen färgas gul och kondomer, bajskorvar och toapapper guppar omkring i havsvikarna.L Lazzeman skrev:
Det här svaret är lite off-topic och min personliga erfarenhet om "aktier och fond-andelar":M mattoys skrev:Jag förstår det där med att vilja var skuldfri.
Men det är som du säger mycket svårt att få några lån som pensionär.
Man skall alltså inte betala av lånen helt för då har man låst sina tillgångar, bättre att ha pengarna i fonder eller aktier. Aktier och fonderna kan man antingen sälja eller använda som säkerhet vid lån.
Ekonomin måste planeras inget som jag har hört någon prata om hur man skall gör vid pension.
Börsen kan gå ner och aktierna samt fonderna tappa mycket av sitt värde. Det får mig att tänka på en pojkvän jag hade på 90-talet under fem år men flyttade aldrig ihop med. Han hade då en miljon kronor i aktier och fonder.
En dag hörde jag snyftningar i köket och jag frågade honom "Är det jobbigt?" och han svarade "Ja, det är det faktiskt", han hade gjort en förlust på ca 50.000 kr på sina aktieaffärer och grät! Han sa, att han inte längre hade råd att köpa sin egen mat och det tyckte jag lät väldigt underligt, eftersom han tjänade bra och bodde billigt. Sedan föreslog han att "vi" skulle sälja min fastighet och köpa aktier för hela köpeskillingen. Han hade nog inte tänkt att banken vill ha tillbaka säkerheten och att det inte blir så mycket pengar kvar till aktieköp.
Sedan kläckte han ur sig att han ångrade att vi hade blivit ihop, för han hade kommit fram till att han ville vara ihop med en civilekonom, istället för en naturvetare, eftersom han hade blivit så förtjust i aktieaffärer och gillade att sitta vid datorn och köpa/sälja på kvällarna. Sedan ville han att jag skulle betala hälften av hans boendekostnad, fast vi inte ens bodde ihop. Förhållandet spårade ur alltmer, när han krävde att jag skulle sälja min bostad. Lyckligtvis blev hans bror bostadslös just då och flyttade in hos honom.
Jag ber om ursäkt men jag påminns alltid om det här exet när jag hör eller läser om "aktier och fond-andelar", fy fan!
Redigerat:
En annan fråga: Om huset ganska nyligen är köpt, visste säljaren att det var krav från kommunen att åtgärda avloppet och brast då säljaren i sin upplysningsplikt? Eller ingår det i köparens undersökning att forska i en sån sak?
Detta är mycket bättre än Kommunalt avlopp, där man får ett slam som förutom näring innehåller en massa gifter. Vet ni vad man gör med det? Kör ut på landet! Läs t ex om Tränsta i VA-i-tidenH Harrison skrev:De gamla hade utedass. De fick hjälp med tömningen till latrinkompost eller liknande av sina snälla grannar. Min gäststuga hade förut utedass, med kommunalt tillstånd för latrinkomposter, som vi hade tre stycken (Biokub) och vi komposterade bajset i 2 år, innan "produkten" användes till gödning av trädgårdsväxter. Kisset från Dass-Isak-insatsen gick till två torvbäddar växelvis och det var billig planteringsjord i dem och efter några månader byttes torvbädden ut och användes till gödning av häcken "från en häck till annan häck". Systemet var helt luktfritt, lagligt och lättanvänt. Rekommenderas!
https://va-i-tiden.se/natverket/?s=tränsta
Visar sig att företaget Biototal som kört slammet från andra sidan Mälaren har kört ut fem gånger så mycket slam som man har tillstånd till. Detta betyder fem gånger så mycket gifter liksom fem gånger så mycket fosfor, som till stor del läcker ut i bäcken som rinner till Mälaren.
Det enda miljöriktigt hållbara är urinsortering och torr fekaliehantering. BDT-vattnet ger mindre bidrag till övergödning än en enda Coca Cola.
Jag har en urinseparerande porslinstoalett, som tyvärr sätter igen i urindelen ganska lätt, pga att det finns även fasta ämnen i urin. Det blev färre slamsugningar, när urindelen kunde spolas med en mindre vattenmängd. Men allting går vidare till kommunalt avlopp, förut till septitanken, som slamsugarbilen tömde. Det fanns förut idéer om att bönder skulle komma och hämta urinet från en separat tank och sprida på sina åkrar, men intresset var inte tillräckligt stort.L LarsDaniel skrev:Detta är mycket bättre än Kommunalt avlopp, där man får ett slam som förutom näring innehåller en massa gifter. Vet ni vad man gör med det? Kör ut på landet! Läs t ex om Tränsta i VA-i-tiden
[länk]
Visar sig att företaget Biototal som kört slammet från andra sidan Mälaren har kört ut fem gånger så mycket slam som man har tillstånd till. Detta betyder fem gånger så mycket gifter liksom fem gånger så mycket fosfor, som till stor del läcker ut i bäcken som rinner till Mälaren.
Det enda miljöriktigt hållbara är urinsortering och torr fekaliehantering. BDT-vattnet ger mindre bidrag till övergödning än en enda Coca Cola.
2018 gjorde jag och maken om vår infiltration. Vi byggde huset 1983 så vi kunde använda vår gamla trekammarbrunn. Jag skötte kontakten med kommunen och var med då de var här och gjorde förstudien. Vi anlitade en lokal grävare som gjort många infiltrationer. Jag beställde själva alla rör ny inspektionsbrunn, infiltrationsrör markduk. Grus körde den lokala åkaren ca 35 kubik. Jag fotade alla moment ochmaken och grävaren lade ned allt. Vi fyllde i pappren ochbifogade fotona till kommunen kostnad 35000.
Grannen var lite bekvämare anlitade en lokal rörmokare som skulle göra lika vårt men plötsligt behövdes det pumpanläggningar och summan landade på 150000.
Så min erfarenhet är att man skall vara med om man har tunn plånbok. Det är inte så komplicerat att läsa på hur man gör.
Grannen var lite bekvämare anlitade en lokal rörmokare som skulle göra lika vårt men plötsligt behövdes det pumpanläggningar och summan landade på 150000.
Så min erfarenhet är att man skall vara med om man har tunn plånbok. Det är inte så komplicerat att läsa på hur man gör.
Du var handlingskraftig och det sparade en stor summa pengar. Dessutom dokumenterade du processen, vilket är värdefullt för framtiden. Jag tog också många foton och sparade dokumentationen. En stor del av mina grannar har pumpavlopp; i många fall gick det inte att få lutning för stamledningen under gatan, men många med vanligt avlopp vid vägen valde ändå att skaffa pumpavlopp, dels pga att de hade behövt spränga för rörgraven på sin tomt för att få jämnt fall och sprängning eller bergspräckning är dyrt. En firma rekommenderar pumpavlopp även för de som kunde ha ett vanligt avlopp, med argument att man får ett bättre flöde i avloppsröret. Men jag undrar om han vill mest gräva ytligt och lägga isolerlådor, för att tjäna mycket pengar snabbt, eftersom han tar betalt per meter och inte per timme som är normalt. Många kunder missar att det står per meter och inte per timme. Många kände sig lurade. När pumpanläggningen sedan började krångla, särskilt som tamponger,bindor, trosskydd mm. spolades ner, och räkningen för rensningen av pumpsumpen kostade 4.500 kr varje gång, blev många irriterade.A Ankmamma skrev:2018 gjorde jag och maken om vår infiltration. Vi byggde huset 1983 så vi kunde använda vår gamla trekammarbrunn. Jag skötte kontakten med kommunen och var med då de var här och gjorde förstudien. Vi anlitade en lokal grävare som gjort många infiltrationer. Jag beställde själva alla rör ny inspektionsbrunn, infiltrationsrör markduk. Grus körde den lokala åkaren ca 35 kubik. Jag fotade alla moment ochmaken och grävaren lade ned allt. Vi fyllde i pappren ochbifogade fotona till kommunen kostnad 35000.
Mun fru jobbar just med att titta på andras avlopp och skicka ut sådana brev som lätt förstör julglädjen i dessa tider. Hon säger att det finns möjligheter att ansöka om anstånd, där tex hög ålder, små möjligheter att betala, på grund av tex överbelåning och liknande är godtagbara anledningar. Är avloppet akut dåligt kan man vid ovan situationer ansöka om tillfälliga lösningar som är billigare för tillfället. T.ex ta bort toaletten och sätta förbränningstoa istället.
Hon säger även att det är mycket svårt att utdöma vite om orsaken är att den boende inte har råd att åtgärda avloppet.
Så jag skulle rekommendera ts att ta kontakt med kommunen om ifall ekonomin inte tolererar kodtnaden för nytt avlopp.
Avslag på låneansökan, utdrag från skatteverket mm kan krävas för att påvisa att ekonomin är såpass ansträngd att det inte är försvarligt att begära åtgärd just nu.
Hon säger även att det är mycket svårt att utdöma vite om orsaken är att den boende inte har råd att åtgärda avloppet.
Så jag skulle rekommendera ts att ta kontakt med kommunen om ifall ekonomin inte tolererar kodtnaden för nytt avlopp.
Avslag på låneansökan, utdrag från skatteverket mm kan krävas för att påvisa att ekonomin är såpass ansträngd att det inte är försvarligt att begära åtgärd just nu.
Redigerat:
Avslag på låneansökan behövde jag också skicka till kommunen för att få VA-lån till en del av anläggningsavgiften, de pengarna använde jag sedan till dragningen på fastigheten, som man måste betala själv. SBAB, där jag har haft lån i 25 år, ville inte låna ut pengarna, trots mycket låg belåningsgrad, pga att jag var timanställd. Trots att anslutningen till kommunalta VA höjer fastighetsvärdet med minst samma belopp som kostnaden, åtminstone härute i Stockolms skärgård.Buford skrev:
Mun fru jobbar just med att titta på andras avlopp och skicka ut sådana brev som lätt förstör julglädjen i dessa tider. Hon säger att det finns möjligheter att ansöka om anstånd, där tex hög ålder, små möjligheter att betala, på grund av tex överbelåning och liknande är godtagbara anledningar. Är avloppet akut dåligt kan man vid ovan situationer ansöka om tillfälliga lösningar som är billigare för tillfället. T.ex ta bort toaletten och sätta förbränningstoa istället.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det var inte bara vite som kommunen hotade med, utan LÖPANDE vite, först 50.000 kr, sedan 100.000 kr osv. Men det fanns tid för kommunikation under tre månader mellan vitesbeloppen. Många pensionärer tvingades att sälja.
På mitt område var det bara folk som inte var folkbokförda på adressen, som kunde få dispens från VA-anslutning.
Förbränningstoalett Cinderella Comfort 36 695,00 kr
Cinderella Gas förbränningstoalett 38 945,00 kr (propandriven) Kul att det finns en "gastoa" också, hoppas att gasen inte tar slut om ingen reservflaska finns! 3000 W
Förbränningstoalett Sunwind El-Dorado 24 900,00 kr
Förbränningstoalett Separett Cindi Basic 21 595,00 kr
Cinderella original papperspåsar till Comfort, Classic och Gas, 500 st/förpackning kostar 497 kr:
Sedan tillkommer.avluftningsrör frånluft 45 cm och T-rör, regnhatt samt gasslang och regulator (för gas).
Problemet var att det var köksavloppen, som underkändes överallt, om de var äldre än 10 år. Det finns ingen "Cinderella" för köket eller motsavarande alternativ.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Köpa hus utan kommunalt vatten och avlopp
Vatten & Avlopp -
Välja tvättställsblandare som är lätt och billig att laga i framtiden
Vatten & Avlopp