S Stefan1972 skrev:
tycker ts ska göra lite mer än bara acceptera. Be att få ut dokumentation som stödjer deras tes om att ditt nuvarande avlopp är felaktigt.
Kommunerna har såklart som mål att alla på papperet ska ha nya avlopp. Det är målet men vägen dit är oftast kantat av att de hotar och nästan får folk att tro att det är tvingade...Finns liksom inga bevis på att enskilda avlopp leder till allt de inbillar sig. Naturen i sig är ett ganska bra reningsverk det också........
Tror att du är inne på helt rätt linje där. Att samla ihop all skit vi har från olika ställen i kommunerna, transportera detta långa sträckor i rör med hjälp av färskvatten (!!) för att sedan centralt försöka rena via filter, kemiska substanser och UV strålning är antagligen det mest korkade man kan göra... Det slutavfall som återstår släpps inte helt sällan ut i havet för att på så sätt "spädas ut" av havsvattnet... Vilket i sig är en mycket märklig tanke. Infiltration i marken (sand mm) tål betydligt bättre att utsättas för sådan kontaminering än vad havsvatten gör eftersom där redan finns naturliga bakterier för nedbrytning.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
H Harrison skrev:
men kommunens egna pumpstationer bräddar titt som tätt /QUOTE]
Fotografer och anmäl till Mark och Miljödomstolen hur det ser ut när det bräddar
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
H HåkanOlofsson skrev:
Tror att du är inne på helt rätt linje där. Att samla ihop all skit vi har från olika ställen i kommunerna, transportera detta långa sträckor i rör med hjälp av färskvatten (!!) för att sedan centralt försöka rena via filter, kemiska substanser och UV strålning är antagligen det mest korkade man kan göra... Det slutavfall som återstår släpps inte helt sällan ut i havet för att på så sätt "spädas ut" av havsvattnet... Vilket i sig är en mycket märklig tanke. Infiltration i marken (sand mm) tål betydligt bättre att utsättas för sådan kontaminering än vad havsvatten gör eftersom där redan finns naturliga bakterier för nedbrytning.
Mycket kan också gynna diverse planteringar, om det hamnar i växternas rotzon. Jag kan förstä att golfbanor inte får sprida ut så mycket gräsmatte-gödsel som förut och hushåll, som bor strandnära. Men jag som bor 2 km från havet mitt i skogen?
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Men jag som bor 2 km från havet mitt i skogen?
Har kommunen utvidgat verksamhetsområdet eller är det bara något som dom haft syn på, orkar inte läsa hela tråden
 
J jonaserik skrev:
Har kommunen utvidgat verksamhetsområdet eller är det bara något som dom haft syn på, orkar inte läsa hela tråden
Det är nog lika för alla, när kommunalt VA dras fram, alla måste vara med och alla måste betala.
 
H Harrison skrev:
Det är nog lika för alla, när kommunalt VA dras fram, alla måste vara med och alla måste betala.
Det verkar som att olika kommuner har olika policies vad det gäller kommunal tvångsanslutning till VA-nätet. Speciellt de kommuner som har hög toppbelastning säsongsvis pga turistboende verkar hålla en hård linje...
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
H HåkanOlofsson skrev:
Det verkar som att olika kommuner har olika policies vad det gäller kommunal tvångsanslutning till VA-nätet. Speciellt de kommuner som har hög toppbelastning säsongsvis pga turistboende verkar hålla en hård linje...
Jag bor i en kommun, där antalet människor tredubblas varje sommar pga badjävlarna. Här var det tvångsanslutning om man var skriven i kommunen. Annars kunde man få anstånd. Men den hårda linjen var en svår pärs för många, t ex är jag bekant med en familj bestående av tre vuxna, som var tvungna att använda Porta Potti under två år, pga att de väntade på kommunens godkännande av pumpavloppet. Frun blev så mentalt utmattad, att hon fick ett utbrott och bara skrek, tills hon togs in för tvångsvård. Jag undrar var de tömde Porta-Pottin, med tre pers i hushållet måste det ha blivit många tömningar. Vi som har vanligt avlopp, har rensbrunnar utomhus, där vi tömmer vår Porta-Potti från segelbåten.
 
A Ankmamma skrev:
2018 gjorde jag och maken om vår infiltration. Vi byggde huset 1983 så vi kunde använda vår gamla trekammarbrunn. Jag skötte kontakten med kommunen och var med då de var här och gjorde förstudien. Vi anlitade en lokal grävare som gjort många infiltrationer. Jag beställde själva alla rör ny inspektionsbrunn, infiltrationsrör markduk. Grus körde den lokala åkaren ca 35 kubik. Jag fotade alla moment ochmaken och grävaren lade ned allt. Vi fyllde i pappren ochbifogade fotona till kommunen kostnad 35000.
Grannen var lite bekvämare anlitade en lokal rörmokare som skulle göra lika vårt men plötsligt behövdes det pumpanläggningar och summan landade på 150000.
Så min erfarenhet är att man skall vara med om man har tunn plånbok. Det är inte så komplicerat att läsa på hur man gör.
Ibland behövs ett pumpavlopp, "en villapumpstation" som det så vackert låter. Men om du kan slippa, är det värt besväret. Jag spenderade 30.000 kr i "snigeldynamit" och borrning med tryckluftsborr hyrd från Cramo. Jag hade ett vanligt avlopp vid vägen med stort lock för avloppet. Pumpavloppen läggs där det inte går att få fall för stamledningen under vägen. Men att lägga ett pumpavlopp där det går att spräcka eller spränga berg för en rörgrav på den egna tomten, tycker jag är dumt. Det påstås att de skärande pumparna fungerar i snitt i 14 år utan problem. Men de är ju så känsliga för vad man spolar ner, t ex en städtrasa hade av misstag spolats ner i ett pumpavlopp och passerat backventilen, så gatan behövde grävas upp på en sträcka av flera meter. Hos mina grannar orsakar ofta tamponger, bindor och trosskydd stopp i pumpavloppen och ofta är det gästerna som orsakar detta. Man kommer helt enkelt inte ihåg att man inte får slänga sånt i toan. Kostnad: drygt 4.000 kr/gång. Det som många inte tänker på är att pumpavloppen inte fungerar när de är längre strömavbrott, särskilt om det är fler personer i hushållet och pumpsumpen blir full snabbare. Efter ett tag blir behållaren utanför huset fullt och bräddar i gräsmattan och det kan lukta illa. Det finns även risk för vattenskador i badrum i värsta fall har jag läst (jag förstår inte varför det är så, eftersom bräddningen ut i trädgården borde ta hand om avloppsvattnet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.