21 810 läst · 67 svar
22k läst
67 svar
Behöver byta avlopp enligt kommun. Vad har jag för rättigheter?
Min kommun har nog inga resurser till att åka omkring och inspektera rören under diskbänken. Det finns många hus i mitt område, som inte har anslutit BDT-avloppet till kommunalt VA överhuvudtaget (eftersom vattnet går till en gammal stenkista och det är krångligt och kostsamt att dra om grova rör eller pga att rören är svårtillgängliga pga låga husgrunder) eller betalat lägenhetsavgiften för gäststugan, som är ca 62.000 kr, utöver anläggningsavgiften för fastigheten, som är drygt 210.000 kr.Staffan2000 skrev:
Bara att bita ihop. Vi gick genom samma processen 4 år sedan.
Ny 3 kammarbrunn med markbädd ca. 200 000.
Har du närliggande grannar med samma problem så kunde ni har nåt gemensamt och spara en del.
Ny 3 kammarbrunn med markbädd ca. 200 000.
Har du närliggande grannar med samma problem så kunde ni har nåt gemensamt och spara en del.
Nej, bit inte ihop riktigt än! Jämför priser. Prata med dina grannar. Prata med med din vägförening el. dyl. Det finns jättemycket pengar att spara, t o m. närmare 100.000 kr.L lostinsweden skrev:
Vi har på området en grävmaskinsfirma, som tar betalt per meter, när i princip alla andra tar betalt per timme gräv- och installationstid. Vår räkning hade faktiskt kostat 100.000 kr mer med entreprenören "per meter" än "per timme" som vi tog. Grävmaskinen har som bekant inte ont i ryggen! Tar man betalt per meter och det är 120 m långt så kan entreprenören gräva det på en dag! Dessutom ville han lägga ett pumpavlopp med skärande pump dvs en "tampong-tugg" , som står och tuggar och pumpar ingenting, när det har varit kvinnliga gäster i huset. Dessutom ville entreprenören gräva ytligt på tomten, bredvid grusgången och lägga s k isolerlådor där mellan pumpsumpen och brevlådan och sedan ytligt längs vägen ner till anslutningspunkten. Det kan vara känsligt att lägga VA-ledningar nära markytan, eftersom bilar och traktorer kan råka köra över dem och skada dem. Dessutom drar det mer energi när det är kallt ute pga värmekabeln inuti. Eller som min granne brukar göra, lägga sin eldningstunna direkt på Ecoprim-locket av isoler-lådan och elda ris och löv. Det är ett under att lådan och kanske även ledningarna inte har börjat smälta, när det är ett 10 cm tjockt lager av glödande kol längst ner i tunnan.
Börja med att ta reda på vilka krav kommunen ställer. "något återcirkulerande" är lite vagt för att ge några handfasta råd.
Det låter tokdyrt, men det kanske fanns försvårande omständigheter? Vi betalade runt 70 000:- efter ROT för ny slamavskiljare i betong, markbädd och nya rör från huset till brunnen (ca 25 meter) för knappt 10 år sedan.L lostinsweden skrev:
useless skrev:
Börja med att ta reda på vilka krav kommunen ställer. "något återcirkulerande" är lite vagt för att ge några handfasta råd.
Det låter tokdyrt, men det kanske fanns försvårande omständigheter? Vi betalade runt 70 000:- efter ROT för ny slamavskiljare i betong, markbädd och nya rör från huset till brunnen (ca 25 meter) för knappt 10 år sedan.
Ok jag överdrev. Har kollat nu och det var 130000 med X2 trekammarbrunn och en stor markbädd.
I vårt fall kunde man be kommunen att pröva anläggningen om man vill men det skulle ha kostat 1200kr i timme med en snitt tid på 8-10 timmar (administration menade de) Eftersom den var 20år gammal menade de att det var osannolikt att den skulle godkännas.useless skrev:
Kommunen gick genom hela området där vi bor och det blev mer eller mindre likadan utgång för alla.
Medlem
· Västernorrland
· 11 199 inlägg
tycker ts ska göra lite mer än bara acceptera. Be att få ut dokumentation som stödjer deras tes om att ditt nuvarande avlopp är felaktigt.
Kommunerna har såklart som mål att alla på papperet ska ha nya avlopp. Det är målet men vägen dit är oftast kantat av att de hotar och nästan får folk att tro att det är tvingade.
Farsan min som förvisso bor lite avsides har gått igenom samma sak och han vägrar göra nåt och han har sagt att de får återkomma med bevis på att hans anläggning inte fungerar. I en inspektion hade de till och med skrivit felaktigheter för att få det att se värre ut än vad de var. Påstod att han släppte ut orenat vatten i nån bäck typ. Han har en gammal anläggning inget snack om det men han bor ute i skogen typ och bor själv och hur i hela friden skulle liksom det påverka nåt? Det är liksom bara skrivbordsprodukter allting.......
Nu vet jag inte hur och var ts bor men man ska nog ha lite is i magen för vad jag hört så börjar väl reglerna luckras upp lite. Finns liksom inga bevis på att enskilda avlopp leder till allt de inbillar sig. Naturen i sig är ett ganska bra reningsverk det också........
Kommunerna har såklart som mål att alla på papperet ska ha nya avlopp. Det är målet men vägen dit är oftast kantat av att de hotar och nästan får folk att tro att det är tvingade.
Farsan min som förvisso bor lite avsides har gått igenom samma sak och han vägrar göra nåt och han har sagt att de får återkomma med bevis på att hans anläggning inte fungerar. I en inspektion hade de till och med skrivit felaktigheter för att få det att se värre ut än vad de var. Påstod att han släppte ut orenat vatten i nån bäck typ. Han har en gammal anläggning inget snack om det men han bor ute i skogen typ och bor själv och hur i hela friden skulle liksom det påverka nåt? Det är liksom bara skrivbordsprodukter allting.......
Nu vet jag inte hur och var ts bor men man ska nog ha lite is i magen för vad jag hört så börjar väl reglerna luckras upp lite. Finns liksom inga bevis på att enskilda avlopp leder till allt de inbillar sig. Naturen i sig är ett ganska bra reningsverk det också........
Jag bor nästan två km från havet och det är svårt att tro att näringen från mitt köksavlopp bidrar till algblomningen av Östersjön, i mitt en-persons-hushåll. Särskilt när det släpps ut orenat avloppsvatten på andra sidan av Östersjön i stora mängder. Växtligheten borde ta upp det mesta av näringen från mitt köksavlopp mitt i skogen, rimligtvis. Ändå är det alla köksavlopp anslutna till trekammarbrunnar och infiltrationsbädd som har fått underkänt på mitt område, om de har varit äldre än 10 år. Jag tycker att det är fel att alla drabbas av samma regler, oavsett vilken ekonomi man har, hur många man är i hushållet, hur långt man bor från havet och om avloppet är lite äldre än 10 år. Många pensionärer tvingades sälja och flytta till lägenhet efter att kommunalt VA kom till mitt område. Nu får de mycket mindre motion och frisk luft, när de tvingas sitta och deppa framför TV apparaten i en etta i någon förort, istället för att jobba i trädgården. Men det är klart, reavinst-skatterna ska betalas in till staten! Det påstods att fastighetsvärdena skulle öka med en miljon med kommunalt VA, men det gjorde de inte.S Stefan1972 skrev:tycker ts ska göra lite mer än bara acceptera. Be att få ut dokumentation som stödjer deras tes om att ditt nuvarande avlopp är felaktigt.
Här skulle jag vilja slänga in en brasklapp. Du kanske har bra grannar som ni är sams med idag, men det är ett rent helvete att dela någonting med en granne som man ligger i tvist med. Det kan ju flytta in en granne som ni inte kommer ha bra relation med.L lostinsweden skrev:
I min värld bör man sköta sådana här saker själv för att undvika problem i slutändan.
Menar du att du skulle få andra regler för att du har dålig ekonomi? Känns ju väldigt konstigt.H Harrison skrev:Jag bor nästan två km från havet och det är svårt att tro att näringen från mitt köksavlopp bidrar till algblomningen av Östersjön, i mitt en-persons-hushåll. Särskilt när det släpps ut orenat avloppsvatten på andra sidan av Östersjön i stora mängder. Växtligheten borde ta upp det mesta av näringen från mitt köksavlopp mitt i skogen, rimligtvis. Ändå är det alla köksavlopp anslutna till trekammarbrunnar och infiltrationsbädd som har fått underkänt på mitt område, om de har varit äldre än 10 år. Jag tycker att det är fel att alla drabbas av samma regler, oavsett vilken ekonomi man har, hur många man är i hushållet, hur långt man bor från havet och om avloppet är lite äldre än 10 år. Många pensionärer tvingades sälja och flytta till lägenhet efter att kommunalt VA kom till mitt område. Nu får de mycket mindre motion och frisk luft, när de tvingas sitta och deppa framför TV apparaten i en etta i någon förort, istället för att jobba i trädgården. Men det är klart, reavinst-skatterna ska betalas in till staten! Det påstods att fastighetsvärdena skulle öka med en miljon med kommunalt VA, men det gjorde de inte.
Delvis håller jag med om att det är konstigt att vissa saker är helt oreglerat som påverkar t.ex. algblomning medan andra är hårt reglerat. Men att det ska vara bra vatten som släpps ut i naturen känns ju viktigt. Jämför med hur situationen var här för 200 år sedan eller hur det är i fattiga länder där det saknas rening av avloppsvatten. Ingen kul situation.
Kalium och fosfor tas upp av växtlighetens rotzon från infiltrationsbädden. Många pensionärer hade "dålig ekonomi" och tvingades sälja pga de dyra avgifterna för kommunalt VA, som anläggningsavgiften på 210.000 kr. Grävningen på tomten kostade ofta mycket mindre, några tiotusen.M Maledictus skrev:Menar du att du skulle få andra regler för att du har dålig ekonomi? Känns ju väldigt konstigt.
Delvis håller jag med om att det är konstigt att vissa saker är helt oreglerat som påverkar t.ex. algblomning medan andra är hårt reglerat. Men att det ska vara bra vatten som släpps ut i naturen känns ju viktigt. Jämför med hur situationen var här för 200 år sedan eller hur det är i fattiga länder där det saknas rening av avloppsvatten. Ingen kul situation.
En gammal tant som har sin sommarstuga på mitt område har t o m bett mig och min kompis att gräva hela hennes VA-anslutning, men jag har varken kunskap eller energi till sånt. Om det blir fel så kan man bli skadeståndsskyldig, om t ex stamledningen under gatan blir igenslammad av jord. Dessutom behöver vattenmätaren skyddas mot frost, vilket är lite knepigt på en sommarstugetomt. Hon brukar ge en flaska vin eller en limpa som tack för alla jobb som hon prackar på sina grannar.
Dessutom behöver flera träd fällas bredvid rörgraven och området är vattensjukt, så VA-diket kommer att fyllas snabbt av vatten och det plus jordhögarna och rörgravsgruset 0-8 i en separat hög bredvid skulle göra den super-pedantiska tanten helt vansinnig. Att nån kan ens be om en sådan gratis-tjänst av sin granne.
Redigerat:
Huruvida man bör tvinga på folk en VA-anslutning är ju en sak men man kan ju knappast särbehandla någon p.g.a. att denne har dålig ekonomi. Ska man få åka gratis buss och slippa momsen i affären också?H Harrison skrev:Kalium och fosfor tas upp av växtlighetens rotzon från infiltrationsbädden. Många pensionärer hade "dålig ekonomi" och tvingades sälja pga de dyra avgifterna för kommunalt VA, som anläggningsavgiften på 210.000 kr. Grävningen på tomten kostade ofta mycket mindre, några tiotusen. En gammal tant som har sin sommarstuga på mitt område har t o m bett mig och min kompis att gräva hela hennes VA-anslutning, men jag har varken kunskap eller energi till sånt. Om det blir fel så kan man bli skadeståndsskyldig, om t ex stamledningen under gatan blir igenslammad av jord. Dessutom behöver vattenmätaren skyddas mot frost, vilket är lite knepigt på en sommarstugetomt. Hon brukar ge en flaska vin eller en limpa som tack för alla jobb som hon prackar på sina grannar.
Vissa saker kan ju naturligtvis bli tråkigt för den enskilde individen men för det stora hela behöver man ju ibland fördela stora investeringar på fler. Sen om man får bidra direkt eller via skattesedeln är ju olika sätt att göra det på.
Jag tycker att ensamma pensionärer bör särbehandlas, det är inte mycket gråvatten de släpper ut i sina köksavlopp.M Maledictus skrev:Huruvida man bör tvinga på folk en VA-anslutning är ju en sak men man kan ju knappast särbehandla någon p.g.a. att denne har dålig ekonomi. Ska man få åka gratis buss och slippa momsen i affären också?
Vissa saker kan ju naturligtvis bli tråkigt för den enskilde individen men för det stora hela behöver man ju ibland fördela stora investeringar på fler. Sen om man får bidra direkt eller via skattesedeln är ju olika sätt att göra det på.
"Gråvatten har normalt sett stor volym, men ringa belastning om man undantar fosfat från tvål och tvättmedel. BDT-vatten kan renas separat med enklare metoder, till exempel genom slamavskiljning och avloppsinfiltration". Det borde räcka med billigare åtgärder för en ensamstående pensionär. Låt de med stora, dyra villor och stora familjer skaffa nya och dyra avlopp.
Jag har jobbat som vikarie på hemtjänsten i skärgården och sett att många av kunderna hade plomberade avlopp (=polyuretanskum insprutat i avloppsröret under diskbänken), så de kunde inte sköta sin disk, matlagning eller personlig hygien på något vettigt sätt. De kunde inte få något annat boende i kommunen heller, eftersom köerna är så långa och de skulle tvingas överge sina grannar och bekanta. Det är helt ovärdigt liv för våra gamla.K Kortling skrev: