H Harrison skrev:
Jag tycker att ensamma pensionärer bör särbehandlas, det är inte mycket gråvatten de släpper ut i sina köksavlopp.
"Gråvatten har normalt sett stor volym, men ringa belastning om man undantar fosfat från tvål och tvättmedel. BDT-vatten kan renas separat med enklare metoder, till exempel genom slamavskiljning och avloppsinfiltration". Det borde räcka med billigare åtgärder för en ensamstående pensionär. Låt de med stora, dyra villor och stora familjer skaffa nya och dyra avlopp.
Nu är det väl å andra sidan sällan gråvattnet som är problemet utan snarare toalettavloppet. Och du tror inte att de med barn och nybyggda villor kan ha bekymmer med ekonomin?

Om man nu, likt dig, ska raljera så kan man väl som "Kortling" nämnde, påstå att pensionärerna haft 50 år på sig att spara ihop pengar. Att huset/stugan är avbetald för länge sedan etc.
 
M Maledictus skrev:
Nu är det väl å andra sidan sällan gråvattnet som är problemet utan snarare toalettavloppet. Och du tror inte att de med barn och nybyggda villor kan ha bekymmer med ekonomin?

Om man nu, likt dig, ska raljera så kan man väl som "Kortling" nämnde, påstå att pensionärerna haft 50 år på sig att spara ihop pengar. Att huset/stugan är avbetald för länge sedan etc.
De gamla hade utedass. De fick hjälp med tömningen till latrinkompost eller liknande av sina snälla grannar. Min gäststuga hade förut utedass, med kommunalt tillstånd för latrinkomposter, som vi hade tre stycken (Biokub) och vi komposterade bajset i 2 år, innan "produkten" användes till gödning av trädgårdsväxter. Kisset från Dass-Isak-insatsen gick till två torvbäddar växelvis och det var billig planteringsjord i dem och efter några månader byttes torvbädden ut och användes till gödning av häcken "från en häck till annan häck". Systemet var helt luktfritt, lagligt och lättanvänt. Rekommenderas!
 
  • Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Jag tycker att pensionärer haft ett helt liv på sig att spara ihop till ett avlopp som uppfyller kraven..
Hur många är det som sparar själva till pensionen...
De flesta förlitar sig på den allmänna pensionen, och eventuellt tjänstepension. Då går eventuella besparingarna åt till att fixa akuta grejer, och efter ett antal år när sedan avloppet behöver göras vid så finns det inga pengar längre...
 
  • Gilla
  • Älska
henric78 och 3 till
  • Laddar…
K kakanbro skrev:
Hej! Jag fick papper i brevlådan idag att vi kommer behöva göra om vårat avlopp för att kommunen ökat miljökraven. Jag vet inte mycket om mitt avlopp idag då vi är relativt nyinflyttade och saknar dokumentation. Det är en 3-kammarbrun som går vidare till någon bädd, antingen markbädd eller infiltrationsbädd, som inte är bytt på herrans många år. Enligt grannen går det sedan troligtvis ut i en stenkista bara sedan till en liten damm här i skogen där vi bor.

Men vårat system för gammalt och omodernt och behöver uppgraderas, dom kräver något återcirkulerande. Vi får 1 år på oss att åtgärda detta, har inget utrymme att öka huslånet. Kommer jag behöva ta ett blankolån för att åtgärda detta och uppfylla deras krav? eller är kommunen skyldiga att isåfall erbjuda någon slags avbetalningsplan. Känns ju sådär att bli påtvingad att lägga ut massa pengar man inte har när avloppet ändå fungerar i dagens läge.
Varför underkänns er anläggning?
Är det pga ålder och ni markbädd så borde ni ha en samlings-brunn där man kan ta vattenprov för att visa att anläggningen fungerar som den skall.
Är det pga av fosfor så borde ni kunna komplettera med en sådan på utloppsröret från markbädden.
 
M mattoys skrev:
Hur många är det som sparar själva till pensionen...
De flesta förlitar sig på den allmänna pensionen, och eventuellt tjänstepension. Då går eventuella besparingarna åt till att fixa akuta grejer, och efter ett antal år när sedan avloppet behöver göras vid så finns det inga pengar längre...
Då är det ju knappast avloppssystemets "fel" utan snarare den enskilde individen som inte ser långsiktigt på framtiden.
 
M mattoys skrev:
Hur många är det som sparar själva till pensionen...
De flesta förlitar sig på den allmänna pensionen, och eventuellt tjänstepension. Då går eventuella besparingarna åt till att fixa akuta grejer, och efter ett antal år när sedan avloppet behöver göras vid så finns det inga pengar längre...
Jag har sparat i min fastighet, som har med åren blivit värdefull. Eftersom jag är 60+ så kan jag inte få några banklån längre. Jag har sparat under hela mitt liv (jag har inga barn och jag är välutbildad med hyfsad lön, så jag har kunnat spara ännu mer). Jag är rik på papperet, men för gammal för bankerna. Seniorlån litar jag inte på, plötsligt läggs systemet ner och så får man inte bo kvar, är jag rädd för. Jag trivs just här och inte i någon lägenhet.

Min kommun har hyrt ut mycket av sina äldreboenden till utsocknes gamlingar, för att tjäna pengar. Det byggdes visserligen många seniorlägenheter, men de blev så dyra att de skulle göras om till bostadsrätter till rika, läste jag i tidningen. Det finns numera ingenstans att ta vägen för många gamlingar, kanske kan de ta in på vandrarhem, eller nattåg och nattbussar.

Har vi inte passerat "peak fosfor" och borde börja tillvarata detta viktiga grundämne?
 
  • Gilla
Limpan4all och 5 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Varför underkänns er anläggning?
Är det pga ålder och ni markbädd så borde ni ha en samlings-brunn där man kan ta vattenprov för att visa att anläggningen fungerar som den skall.
Är det pga av fosfor så borde ni kunna komplettera med en sådan på utloppsröret från markbädden.
Dragning av kommunalt VA orsakar så mycket stress för villa- och stugägarna på mitt område. Varför kan man inte få längre tid på sig än ett år från att stamledningen är nedgrävd under gatan. Sprängningarna orsakade också mycket stress och några körde sönder sina bilar, pga att det blev för trångt mellan "betongsuggorna" eller när vass makadam rev sönder däcken. Vi kunde inte använda vår infart på flera månader och fick parkera hos någon granne och ställa segelbåten på sin trailer hos en granne under en hel vinter. Vi fick inte veta någonting om det i förväg.

En granne ville göra jobbet själv och det tog flera månader för kommunen att godkänna hans pumpavlopps-installation. De tvingades att använda porta-potti under två år för en familj på tre vuxna och frun blev galen och förlorade sitt jobb hon hade haft jättelänge och hon fick tvångsintas på psyket två ggr. Det var en lång och svår pärs för många och vissa betalade ett överpris för jobbet, typ 120.000 kr när en billigare firma tog 30.000 för samma jobb.
 
  • Wow
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Dragning av kommunalt VA orsakar så mycket stress för villa- och stugägarna på mitt område. Varför kan man inte få längre tid på sig än ett år från att stamledningen är nedgrävd under gatan. Sprängningarna orsakade också mycket stress och några körde sönder sina bilar, pga att det blev för trångt mellan "betongsuggorna" eller när vass makadam rev sönder däcken. Vi kunde inte använda vår infart på flera månader och fick parkera hos någon granne och ställa segelbåten på sin trailer hos en granne under en hel vinter. Vi fick inte veta någonting om det i förväg.

En granne ville göra jobbet själv och det tog flera månader för kommunen att godkänna hans pumpavlopps-installation. De tvingades att använda porta-potti under två år för en familj på tre vuxna och frun blev galen och förlorade sitt jobb hon hade haft jättelänge och hon fick tvångsintas på psyket två ggr. Det var en lång och svår pärs för många och vissa betalade ett överpris för jobbet, typ 120.000 kr när en billigare firma tog 30.000 för samma jobb.
Bor du på en psykanstalt? Hur fasen kan man bli så påverkad av att fixa avloppet?

Vi levde utan vatten från början av juni till två dagar före jul 2016, och hade således ingen nya av avlopp då heller. Makalöst att man lever och har hälsan idag, borde ju hunnit med åtminstone två vändor på hispan och ett par sönderkörda bilar....
 
Claes Sörmland
L lostinsweden skrev:
I vårt fall kunde man be kommunen att pröva anläggningen om man vill men det skulle ha kostat 1200kr i timme med en snitt tid på 8-10 timmar (administration menade de) Eftersom den var 20år gammal menade de att det var osannolikt att den skulle godkännas.
Kommunen gick genom hela området där vi bor och det blev mer eller mindre likadan utgång för alla.
20 år är ingen ålder för en infiltration som inte har överlastats och ligger på lämplig mark. Har ni ett avloppstillstånd så är det gällande tills kommunen på saklig grund beslutar att förbjuda utsläpp. Saklig grund är inte att en infiltration är gammal. Ska finnas rättsfall från en liten Östgötakommun som schablonmässigt försökte förbjuda alla äldre anläggningar men de fick upprappning i rätten.

Saknas avloppstillstånd och det är ett 20 år gammalt olagligt avlopp så är det en annan sak. Då har ni upptäckts med fingrarna i syltburken så att säga.
 
  • Gilla
AndersS och 3 till
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Jag har sparat i min fastighet, som har med åren blivit värdefull. Eftersom jag är 60+ så kan jag inte få några banklån längre. Jag har sparat under hela mitt liv (jag har inga barn och jag är välutbildad med hyfsad lön, så jag har kunnat spara ännu mer). Jag är rik på papperet, men för gammal för bankerna. Seniorlån litar jag inte på, plötsligt läggs systemet ner och så får man inte bo kvar, är jag rädd för. Jag trivs just här och inte i någon lägenhet.

Min kommun har hyrt ut mycket av sina äldreboenden till utsocknes gamlingar, för att tjäna pengar. Det byggdes visserligen många seniorlägenheter, men de blev så dyra att de skulle göras om till bostadsrätter till rika, läste jag i tidningen. Det finns numera ingenstans att ta vägen för många gamlingar, kanske kan de ta in på vandrarhem, eller nattåg och nattbussar.

Har vi inte passerat "peak fosfor" och borde börja tillvarata detta viktiga grundämne?
Jag förstår det där med att vilja var skuldfri.
Men det är som du säger mycket svårt att få några lån som pensionär.
Man skall alltså inte betala av lånen helt för då har man låst sina tillgångar, bättre att ha pengarna i fonder eller aktier. Aktier och fonderna kan man antingen sälja eller använda som säkerhet vid lån.

Ekonomin måste planeras inget som jag har hört någon prata om hur man skall gör vid pension.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
20 år är ingen ålder för en infiltration som inte har överlastats och ligger på lämplig mark. Har ni ett avloppstillstånd så är det gällande tills kommunen på saklig grund beslutar att förbjuda utsläpp. Saklig grund är inte att en infiltration är gammal. Ska finnas rättsfall från en liten Östgötakommun som schablonmässigt försökte förbjuda alla äldre anläggningar men de fick upprappning i rätten.

Saknas avloppstillstånd och det är ett 20 år gammalt olagligt avlopp så är det en annan sak. Då har ni upptäckts med fingrarna i syltburken så att säga.
Vi hade tvåkammarsystem med biodamm som kommunen inte tyckte om.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Harrison och 1 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Bor du på en psykanstalt? Hur fasen kan man bli så påverkad av att fixa avloppet?

Vi levde utan vatten från början av juni till två dagar före jul 2016, och hade således ingen nya av avlopp då heller. Makalöst att man lever och har hälsan idag, borde ju hunnit med åtminstone två vändor på hispan och ett par sönderkörda bilar....
Renlighet i form av fungerande toa (utedass funkar också för mig), möjlighet att duscha (har vedeldad bastu och camping-pumpdusch själv), borsta tänderna och diska är särskilt viktiga för kvinnor. Jag har erbjudit mina grannar att använda min toalett, dusch och tvättmaskin när de har haft problem, eftersom vi kvinnor inte trivs med "dyshygienin", som ni karlar brukar kunna stå ut med under en hel vecka (minst).
 
  • Gilla
  • Wow
vcx och 1 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Jag förstår det där med att vilja var skuldfri.
Men det är som du säger mycket svårt att få några lån som pensionär.
Man skall alltså inte betala av lånen helt för då har man låst sina tillgångar, bättre att ha pengarna i fonder eller aktier. Aktier och fonderna kan man antingen sälja eller använda som säkerhet vid lån.

Ekonomin måste planeras inget som jag har hört någon prata om hur man skall gör vid pension.
Jag har inget behov av att vara skuldfri, men jag vill kunna göra renoveringar. Återstår att vänta på arvet till takomläggningen och inbyggnaden av balkongen, med många fönster. Huset behöver målas om. Suck! Till vissa saker kan man eventuellt få ett energilån, som förbättrad isolering i väggar, på vinden och i trossbotten samt installation av en luftvärmepump. Men räntan är bara marginellt lägre än vanliga privatlån hos min egen bank.
 
L lostinsweden skrev:
Bara att bita ihop. Vi gick genom samma processen 4 år sedan.
Ny 3 kammarbrunn med markbädd ca. 200 000.
Har du närliggande grannar med samma problem så kunde ni har nåt gemensamt och spara en del.
Oj, vi gjorde om i somras. Ny 3-kammarbrunn å infiltration och vi gav bara strax över 100.000
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Jag kan berätta lite om hur jag gjorde, kanske kan vara till hjälp.

Jag köpte ett hus med utsläppsförbud. Det var en tvåkammarlösning som var urkopplad. Avloppet gick rakt ut i en grop på tomten. Röret var igentejpat.

Jag började processen med att projektera för nytt avlopp ett par månader innan tillträde, men kommunen var så otroligt seg, att det tog 22 veckor för dem att vända papper. När jag väl fick mitt godkännande var det mitt i januari, så jag kunde inte gräva med min lilla maskin. I mars hörde kommunen av sig och skrev att det var viktigt att jag gjorde färdigt avloppet, vilket kändes aningen provocerande när de hade handläggt ärendet i drygt fem månader.

Jag lämnade ett datum ett par månader framåt. Ett par dagar efter att det datumet gick ut fick jag ett mail om att det skulle bli ett tillsynsärende. Då låg min påskrivna entreprenörsrapport på posten. Sen skulle de komma ut och kontrollera anläggningen inom 1-3 år - "när de hade tid". Det var mer än tre år sedan och de har fortfarande inte varit här och tittat.

Tyvärr är det så att kommunen får inte ge några specifika rekommendationer om vilka lösningar de godkänner. Det är upp till fastighetsägaren att bevisa att dennes avloppsanläggning renar tillräckligt mycket. Därför får man vara jäkligt lyhörd och läsa mellan raderna, på responsen du får när du skickar in utkast och ritningar.

I mitt fall blev lösningen ett minireningsverk med en stenkista efter.
Hög skyddsnivå för miljöskydd och normal skyddsnivå för hälsoskydd var mina krav.

Jag gjorde allt jobb själv med hjälp av vänner och hade till gång till en minigrävare.
Slutnotan hamnade på totalt 63000:-
Billigare än så är nog svårt att komma undan.

Det kan vara bra att veta att du får gräva stenkistor själv, utan någon specifik kompetens, men om du ska göra en infiltrationsbädd ska du ha någon slags utbildning.

Du vill använda en större maskin så att det blir effektivt att gräva, och du når ner i botten utan att behöva gräva i etapper. 2,5-5 ton iaf.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.