20 454 läst · 77 svar
20k läst
77 svar
Bärande eller icke bärande, två byggingenjörer säger olika
Medlem
· Stockholm
· 4 266 inlägg
Jag skulle inte göra på det sättet.Huvudbrytaren skrev:
Även om takkonstruktionen var fribärande från början kan man ge sig fasen på att den genomgående väggen mitt under taket, som i sin tur står på en murad källarvägg, numera fungerar som upplag för en del stödlaster som utan problem leds ner till källarväggen utom just där TS vill riva.
Den biten av vägg, uppstyvad av väggskivor fastsatta i reglar hammarband och syll, fungerar i praktiken som en balk för den delen av konstruktionen i tak och golv som hänger över källarens garage.
Stämpa upp garagetaket så att det håller sig rakt. Riv bort väggen och var beredd att stämpa upp eventuellt nedhäng underkant takstol. Hänger det märkbart skulle jag montera en balk/styva upp takstol för att undvika större rörelser när max snölast trycker på.
Mät gärna golvet i rummet intill den bortrivna väggen när garagestämpen tas bort så det inte börjar hänga: Redan en halv centimeters fall på den golvytan kommer att märkas.
(jag har en snart halvsekelgammal utbildning i byggkostruktion men ha aldrig jobbat med det skarpt)
Först bedöma skicket på stolarna och eventuellt rikta upp innertaket.
Sen göra nödvändiga förstärkningar baserat på information från någon som kan se aktuellt läge med egna ögon.
SEN, inte INNAN kapa bort väggen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte så här alltså.......
Lycka till.
/Workingclasshero
Jag skulle bära av de takstolar som vilar på¨väggen du vill ta bort genom att lägga en tvärsgående balk ovanpå takstolarna på vinden och fästa upp med järn. Så att du bär av lasten till närmaste takstolar som fortfarande vilar på väggen som blir kvar. Eftersom du ändå ska suga ut spånet så kommer det vara relativt lätt ordnat.
Även om det står att de är fribärande så har kraven ökat med åren. När jag rivit/renoverat gamla kåkar kan det vara riktigt klena takstolar på sina ställen som inte svarar mot dagens krav. Dina ser ju dock rätt rejäla ut men den låga taklutningen gör ju att snölasten blir stor och vädret har ju blivit mer oförutsägbart så better safe than sorry.
Du har ju dessutom utlåtande från konstruktör så du gör ju inget fel så att säga mot försäkringsbolag osv.
Även om det står att de är fribärande så har kraven ökat med åren. När jag rivit/renoverat gamla kåkar kan det vara riktigt klena takstolar på sina ställen som inte svarar mot dagens krav. Dina ser ju dock rätt rejäla ut men den låga taklutningen gör ju att snölasten blir stor och vädret har ju blivit mer oförutsägbart så better safe than sorry.
Du har ju dessutom utlåtande från konstruktör så du gör ju inget fel så att säga mot försäkringsbolag osv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden