20 454 läst · 77 svar
20k läst
77 svar
Bärande eller icke bärande, två byggingenjörer säger olika
Hittade några gamla bilder från när vi tittade på visningen! Det är såhär mycket man kan se innan vi sugit upp kutterspånet.
Dimensionerna säger glasklart fribärande. MEN, på den sista bilden ser det ut som om ramverken inte sitter ihop i mitten. Utan att de vilar på en vägg/balk. Det skulle behövas en bild, där man såg en halvmeter längre åt vänster för att avgöra.
Om ni har de gamla konstruktions ritningarna över huset ska ni kunna utläsa detta i ritningarna. Kolla annars med byggnadsnämnden. Lycka till.Vrana skrev:
Hej! Vi har en långsmal enplansvilla med källare i tegel. Mellan våningsplanen är det betongbjälklag. Enligt originalritningar från 67 är endast ytterväggar bärande, men det är 8 m mellan dem. Låglutande tak. Genom bottenplan går en vägg längs hela husets längd enligt ritning.
Vi frågade en bygginjenjör + konstruktör om det gick att riva väggen mellan kök och vardagsrum och de sa att det inte var bärande. Grannen råkar ha ett exakt likadant tvillinghus och har gått i samma tankar, ingenjören de anlitade säger att det absolut är bärande och avråder till och med från limträbalk utan propsar på stålbalk.
Hur kan det skilja sig så diametralt? Någon med liknande erfarenheter?
Kontaktade specifikt stadsbyggnadsförvaltningen flera gånger och de bilder jag laddat upp var det som fanns att få ut. Har tyvärr inga ritningar.H Hani67 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 037 inlägg
Är det ett sadeltak (lutar från mitten åt båda hållen) eller pulpettak (lutar åt ett håll)?
Jag menar helt generellt att man inte utan vidare kan ta bort en icke bärande vägg baserat på ritningar från byggtiden. I det här fallet kan femtioåriga takstolar och deras upplag kan vara OK, men man ska kolla att allt bärande är intakt.Nissens skrev:
Vår planlösning liknar er, och vi tog ner exakt den väggen som ni funderar på. Har fribärande takstolar i fackverksmodell. Spännvidd cirka 8 meter. Dock var det en vägg med träregelstomme. Och sadeltak med cirka 22 graders lutning. Vi rev för 6 år sedan och taket har inte rört på sig. Jag skulle säga att om konstruktörer gett klartecken så skulle jag köra.Vrana skrev:
HejVrana skrev:
Hej! Vi har en långsmal enplansvilla med källare i tegel. Mellan våningsplanen är det betongbjälklag. Enligt originalritningar från 67 är endast ytterväggar bärande, men det är 8 m mellan dem. Låglutande tak. Genom bottenplan går en vägg längs hela husets längd enligt ritning.
Vi frågade en bygginjenjör + konstruktör om det gick att riva väggen mellan kök och vardagsrum och de sa att det inte var bärande. Grannen råkar ha ett exakt likadant tvillinghus och har gått i samma tankar, ingenjören de anlitade säger att det absolut är bärande och avråder till och med från limträbalk utan propsar på stålbalk.
Hur kan det skilja sig så diametralt? Någon med liknande erfarenheter?
Skrivningen fribärande takstol hänvisar till att den inte är uppstolpad från ett bärande bjälklag, typ betongbjälklag. En fribärande takstol kan ha flera stödupplag, som väggen i mitten.
Nej det betyder väl att det inte behövs något stöd.S Sunflower65 skrev:
Sedan kan den ha stöd ändå. Allt som är hopbyggt med takstol och bjälklag fungerar i praktiken som stöd och bidrar till konstruktionens stabilitet.
Men det krävs inte om takstolen är fribärande.
Blir gärna rättad om jag lyckats missförstå detta, ingenting är omöjligt som Gunde sa.
Medlem
· Södermanlands län0
· 977 inlägg
Även om takkonstruktionen var fribärande från början kan man ge sig fasen på att den genomgående väggen mitt under taket, som i sin tur står på en murad källarvägg, numera fungerar som upplag för en del stödlaster som utan problem leds ner till källarväggen utom just där TS vill riva.
Den biten av vägg, uppstyvad av väggskivor fastsatta i reglar hammarband och syll, fungerar i praktiken som en balk för den delen av konstruktionen i tak och golv som hänger över källarens garage.
Stämpa upp garagetaket så att det håller sig rakt. Riv bort väggen och var beredd att stämpa upp eventuellt nedhäng underkant takstol. Hänger det märkbart skulle jag montera en balk/styva upp takstol för att undvika större rörelser när max snölast trycker på.
Mät gärna golvet i rummet intill den bortrivna väggen när garagestämpen tas bort så det inte börjar hänga: Redan en halv centimeters fall på den golvytan kommer att märkas.
(jag har en snart halvsekelgammal utbildning i byggkostruktion men ha aldrig jobbat med det skarpt)
Den biten av vägg, uppstyvad av väggskivor fastsatta i reglar hammarband och syll, fungerar i praktiken som en balk för den delen av konstruktionen i tak och golv som hänger över källarens garage.
Stämpa upp garagetaket så att det håller sig rakt. Riv bort väggen och var beredd att stämpa upp eventuellt nedhäng underkant takstol. Hänger det märkbart skulle jag montera en balk/styva upp takstol för att undvika större rörelser när max snölast trycker på.
Mät gärna golvet i rummet intill den bortrivna väggen när garagestämpen tas bort så det inte börjar hänga: Redan en halv centimeters fall på den golvytan kommer att märkas.
(jag har en snart halvsekelgammal utbildning i byggkostruktion men ha aldrig jobbat med det skarpt)