Nissens
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Hantverkarnas timpriser i Sthlm exploderade efter rot
Gääääääsp….🥱😴

Samtaxering är icke fråga om skattesystemet är hyfsat platt. Så låt oss göra det platt. Det leder dessutom till en mycket starkare ekonomi.

Det har visat sig i efterhand att det tog 2-3 år för hantverkarnas timpriser att hamna på samma nivå som höjningen i ROT vilket är självklart för alla som kan något om ekonomi. Hantverkarnas timpriser i Sthlm exploderade efter rot
Ja en platt eller ialf plattare skattesats absolut👍 i kombinationer med ett ordentligt grundavdrag, ger både låg och höginkomsttagare bästa förutsättningar.

Jag är genuint intresserad varför du argumenterade/argumenterar för ökad fastighetskatt när det ialf nu verkar som att du ser uppenbara (och säkert såg innan) saker att ändra istället för att öka en skatt?

Är det för att det är realistiskt med en ökad fastighetskatt och ger ialf lite positiva effekter /delvis ialf (i din världsbild) och större ingrep i skattesystemet är helt orealistiskt?

T T-K skrev:
Att "byråkratin/systemet" skyddar sig själv i första hand är otvivelaktigt, och offrar kärnuppdraget/golvpersonalen syns tydligt i hela landet och västvärlden. Men det är absolut inget argument för att fortsätta ge pengar till en cancersvulst, cancer skär man bort eller behandlar på annat radikalt vis.

Politiker har misslyckats fatalt med att styra myndigheter/byråkratin/osv är uppenbart, ibland undrar jag om det inte är medvetet gjort för att sabotera exempelvis polisen och att det är synd om gängkriminella enligt visa grupper av politiker, men bara mina egna tankar.

Det du beskriver ser jag tydligt inom vården där jag jobbar på golvet, med tillväxten inom administrationen som skapar seriösa problem för mig och mina kollegor. Enda sättet jag ser att komma åt det är antingen något helt nytt från politikers håll som kommer behöva vara radikalt exempelvis Argentinas nya president eller att "systemet" behöver krascha ihop helt.

Att detta är obekvämt, folk kommer komma i kläm och inte är bra är otvivelaktigt. Men genuint är en skötsam arbetande individ nöjd med vad den får för sitt arbetet och vad staten tar idag? Jag ser idag ENORMA sprickor i välfärden i mitt jobb som inte beror på brist på resurser utan felallokerade resurser. Tror att det börjar växa ett stort missnöje hos svenskar, men kanske bara är jag vilket jag tvivlar på.
Jag har sett många sådana cancersvulster i samhället som har gått bra att totalsanera utan att behöva skrota samhället eller skicka oskyldiga i döden.
Det som krävs är strängt taget två saker:
1. En grupp målinriktade politiker som åtminstone för en stund sätter samhällsbygget framom den egna karriären.
2. Tjänstemannaansvar. Går att lagstifta om och finns i många länder dock inte i Sverige.
3. En smula civilkurage bland anställda på golvet och medborgare som drabbas så att de ser till att det blir känt vad som pågår.

När gängbrottsligheten gick helt över styr i Härmä-trakten och gängen, de såkallade knivjunkarna började ta sig friheter som skulle göra amfetamingrossisten mördar-Ahmed i Vårby stum av beundran då gick det att ordna upp upp. Det som krävdes var att man såg till att de som ville fortsätta på den gängkriminella banan blev fångade och mycket hårt straffade. Detta samtidigt som lokalsamhället skyddades bättre så folk slutade skydda brottslingarna. Samtidigt som man genom sociala reformer öppnade möjligheter för de unga männen att välja ett hederligt liv och klara sig på det och få en framtid. Då gick luften ur gängen.
Väldigt få väljer bort ett hederligt liv med framtidsmöjligheter till förmån för en kort karriär som gängkriminell följt av livstids straffarbete utan permission.

F
Bra jobbat. Dock är du inte speciellt specifik. Bor du idag i en villa i bättre förort eller stor bra lägenhet i innerstan är det väldigt starkt jobbat. Bor du i lägenhet i typ Blackeberg så är det inte så märkvärdigt. Om du gjorde resan 2010-2017 är det också något helt annat än att göra det idag. Delvis var priserna 2010 mycket lägre och delvis så har nollräntepolitiken gett enorm draghjälp som dagens 20 åringar aldrig kommer få.

Du har helt rätt i att det finns många som ”slöar till”. Att ströjobba och backpacka/flumma på strökurser i 4-5 år var det i princip ingen som gjorde för 30-40 år sen. Men om jag hade försakat ”allt kul” under hela 20 årsåldern hade jag ångrat mig grovt idag. Har en kollega runt 30-35 som gjort precis som du, han ångrar sina val enormt. Visst han har en hög standard nu, men han måste ju fortsätta vara precis lika produktiv för att upprätthålla den. Men alla gör sina val såklart. Om du väljer att jobba 80 timmar per vecka när andra jobbar 40 är det helt absurt att du ska betala 4-5 gånger mer i skatt

Å andra sidan, om alla hade varit lika flitiga som du hade, allt annat lika, bostadspriserna varit betydligt högre.
Essensen är att inget är gratis och alla är inte lika flitiga.
De som är flitiga och väljer den obekväma vägen ska inte behöva betala för en massa slackers.
Därav är fastighetsskatten dålig.
Jag ser inget problem med höga bostadspriser.
Det är alltid lätt att titta i backspegeln, men man köper är det ingen som vet hur konjunkturen kommer bli.
Vi hade tex en äldregeneration med fulla ränteavdrag, och 10%ig inflation det känns ju som en ganska bra deal.

F
F FC_Bygg skrev:
Essensen är att inget är gratis och alla är inte lika flitiga.
De som är flitiga och väljer den obekväma vägen ska inte behöva betala för en massa slackers.
Därav är fastighetsskatten dålig.
Jag ser inget problem med höga bostadspriser.
Det är alltid lätt att titta i backspegeln, men man köper är det ingen som vet hur konjunkturen kommer bli.
Vi hade tex en äldregeneration med fulla ränteavdrag, och 10%ig inflation det känns ju som en ganska bra deal.
Tänker så här, varför inte låta varje parti få finansiera sin politik med sin väljargrupp.

F FC_Bygg skrev:
Tänker så här, varför inte låta varje parti få finansiera sin politik med sin väljargrupp.
Och det skulle inte alls leda till populism och korrumption...

För att inte snacka om den där detaljen med hemliga val.

F fribygg skrev:
Vilka "vi"?
Stockholmarna. TS verkar tro att inga andra i landet betalar skatt…

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har sett många sådana cancersvulster i samhället som har gått bra att totalsanera utan att behöva skrota samhället eller skicka oskyldiga i döden.
Det som krävs är strängt taget två saker:
1. En grupp målinriktade politiker som åtminstone för en stund sätter samhällsbygget framom den egna karriären.
2. Tjänstemannaansvar. Går att lagstifta om och finns i många länder dock inte i Sverige.
3. En smula civilkurage bland anställda på golvet och medborgare som drabbas så att de ser till att det blir känt vad som pågår.

När gängbrottsligheten gick helt över styr i Härmä-trakten och gängen, de såkallade knivjunkarna började ta sig friheter som skulle göra amfetamingrossisten mördar-Ahmed i Vårby stum av beundran då gick det att ordna upp upp. Det som krävdes var att man såg till att de som ville fortsätta på den gängkriminella banan blev fångade och mycket hårt straffade. Detta samtidigt som lokalsamhället skyddades bättre så folk slutade skydda brottslingarna. Samtidigt som man genom sociala reformer öppnade möjligheter för de unga männen att välja ett hederligt liv och klara sig på det och få en framtid. Då gick luften ur gängen.
Väldigt få väljer bort ett hederligt liv med framtidsmöjligheter till förmån för en kort karriär som gängkriminell följt av livstids straffarbete utan permission.
Dina tre punkter är givetvis helt rätt och kloka, är så det borde vara, men bara att vi i dagsläget har en avsaknad av punkt 1 och ännu tydligare punkt 2 är ett tydligt tecken på ett sjukt system som kanske inte går att vända på. Sen punkt 1 vad är samhällsbyggnaden och var ska vi samt hur ska vi uppnå det, i dagens heterogena samhälle tror jag genuint vi får svårt att hitta en gemensam vision, lite negativt av mig men men.

Det specifika exemplet har jag noll och ingen kunskap om, men strålande att det gick bra och ja det är ett bevis ialf av vad du berättar om att det finns friska sidor i "systemet".

Däremot din sista mening tror jag absolut noll på, jag tror tyvärr att många/majoriteten väljer det kriminella livet för att det är snabbt/häftigt/respekt/tjejer/pengar osv. Majoriteten av killarna (och tjejerna) har valt det för att det ses som ett bättre alternativ än hederlighet och lönearbete. Att det sen oftast går åt helvete för dessa är en annan historia.

Jag är rejält negativ i inlägget, tyvärr. I grund och botten är ett välfärdssamhälle bra men jag tror tyvärr att Sverige har peakat i det avseendet, framöver kommer det mer och mer handla om att ta hand om sig själv och sina närmaste samt göra gott på sitt jobb. Jag hoppas innerligt att jag får fel.

B b8q skrev:
TS verkar tro att inga andra i landet betalar skatt…
TS vet ju inte ens vad inkomstskatt är...
Inkomstskatt definerar jag som diffen mellan min brutto och nettolön. Bara för att staten beslutat att dölja en stor del av din bruttolön i ”arbetsgivaravgift” så försvinner den inte.
Jag betalar redan över 1 msek per år i ren inkomstskatt.
@Kentvirulent hur mycket inkomst av tjänst deklarerade du förra året om du betalade en mille i ren inkomstskatt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
ja deal om vi också klipper det kommunala utjämningssystemet i samma veva!
Och så klipper vi elledningarna till Stockholm.Alla glada och nöjda ;)

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Det vi kan vara överens om är att systemet skapar sjuka konsekvenser. Nedan påverkar inte mig alls, men skapar ändå galna situationer;

Hushåll 1 två löner 50+50k

Hushåll 2 en lön 100k
Hushåll är en ensamstående förälder

Varför ska hushåll 2 ha mycket högre skatt än hushåll 1? Varför ska hushåll 2 ha hälften av hushåll 1s rot/rot?

Båda hushållen tjänar exakt lika mycket. Hushåll 2 har det sannolikt tuffare
Tyvärr har vår forummedlem Clarken37 (Anonymiserad 537906) lämnat forumet, eller gått och blivit anonym, annars hade du nog haft nån som hållit med dig... Iallafall i denna post... :D

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
...för att vara lite seriös... Vårt skattesystem är designat för den typiska familjen, två arbetande föräldrar som delar hyfsat bra på föräldraledighet, tjänar ungefär lika mycket och nånstans mellan 40-80k / mån, köper en lägenhet med en insats på 20% och resten lån och byter sen till en villa med 1-3MSEK vinst och sen bor kvar där till det är dags att flytta in på äldreboende samtidigt de betalar av en stor del av skulden.

Börjar man avvika från normen så ökar skatten, minskar möjlighet för bidrag, minskar möjligheter för avdrag. Det kan förstås tyckas orättvist, men troligen så funkar detta system bra för de flesta "medelsvensson". I det fall folk skiljer sig, så tror jag vinsten ofta, för medelsvensson, inte är så mycket högre än 1.5MSEK per person, förstås får man betala mäklararvode, stämpelskatt och köpa endel nya möbler - men det är inte för normalradhuset mer än att det för ganska många går att överleva om man snålar på semestrar och kör en gammal skitbil under ett par år.

Detta att man likt KentVirulent köper 3 st 10MSEK villor i rask takt är nog trots allt rätt ovanligt, iallafall om man är lite medelsvensson. Många börjar nog med lägenhet och inte villa, vilket gör bytena billigare...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T T-K skrev:
Ja en platt eller ialf plattare skattesats absolut👍 i kombinationer med ett ordentligt grundavdrag, ger både låg och höginkomsttagare bästa förutsättningar.

Jag är genuint intresserad varför du argumenterade/argumenterar för ökad fastighetskatt när det ialf nu verkar som att du ser uppenbara (och säkert såg innan) saker att ändra istället för att öka en skatt?

Är det för att det är realistiskt med en ökad fastighetskatt och ger ialf lite positiva effekter /delvis ialf (i din världsbild) och större ingrep i skattesystemet är helt orealistiskt?
För att jag inser att det blir svårt att sänka skattetrycket så som behövs. Om skattetrycket måste bestå på samma nivå vilket det verkar som att det måste (vårt ”högerparti” vågar inte ens sänka marginalskatten under 50% på låga inkomster och fryser uppräkning av brytpunkten) då är det betydligt bättre att ha en fastighetsskatt som kompensation.

F fribygg skrev:
TS vet ju inte ens vad inkomstskatt är...

Nå @Kentvirulent hur mycket inkomst av tjänst deklarerade du förra året om du betalade en mille i ren inkomstskatt?
över en msek i diff mellan brutto och nettolön som sagt.

Bara för att du tycker att en skatt upphör vara en skatt för att man kallar den avgift så gör inte jag det

L lbgu skrev:
Och så klipper vi elledningarna till Stockholm.Alla glada och nöjda ;)
Tja. Köpa el från andra länder i den integrerade marknaden är inga konstigheter. När Sthlms läns alla kommuner inte behöver pumpa in miljarder i svarta penningslukande hål som Skåne med mera så är det småpengar i sammanhanget

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.