X xLnT skrev:
Ok, vad kom han fram till? Varför uppkom det vagabonderade strömmar i ett TN-S nät?
Just de fallen är inget du behöver tänka på och inte heller annan DC problematik via dina Victron. Det är riktigt beprövad gammal trafokopplad utgång på dessa så där har du ett plus.

Det är vanligt med diverse utjämningsströmmar i TN-S med flera matningar inte bara vid diverse omformare mm. Ett skäl till fyrpoliga brytare i de fallen.

PS
Det du visade på senaste bilden har ju någon likhet med det jag skrivit om men riktigt taffligt gjort så inget du bör direktkopiera. Som sagt om du vill går vi stegvis framåt och kan landa i V2.0 för ditt nya skåp med alla delar från tråden på plats där.

GK100 GK100 skrev:
Just de fallen är inget du behöver tänka på och inte heller annan DC problematik via dina Victron. Det är riktigt beprövad gammal trafokopplad utgång på dessa så där har du ett plus.

Det är vanligt med diverse utjämningsströmmar i TN-S med flera matningar inte bara vid diverse omformare mm. Ett skäl till fyrpoliga brytare i de fallen.

PS
Det du visade på senaste bilden har ju någon likhet med det jag skrivit om men riktigt taffligt gjort så inget du bör direktkopiera. Som sagt om du vill går vi stegvis framåt och kan landa i V2.0 för ditt nya skåp med alla delar från tråden på plats där.
Ok, det skulle jag verkligen se fram emot. Vad skulle bli nästa steg i den riktningen?

X xLnT skrev:
Ok, vad kom han fram till? Varför uppkom det vagabonderade strömmar i ett TN-S nät?
Det var en 10-sidig rapport som jag inte har, så jag har inte allt i minnet. Men det viktigaste var iaf 4-polig brytning av alla källor.

R Robert-san01 skrev:
Det var en 10-sidig rapport som jag inte har, så jag har inte allt i minnet. Men det viktigaste var iaf 4-polig brytning av alla källor.
Ok, det var ju synd. Hade tillfört lite mer substans i frågan. Jag förstår nog inte problemet, hur skulle 4-poliga brytare hjälpa i detta fallet? Båda källorna måste ju vara igång mot förbrukarna samtidigt, det var ju i den situationen felet uppstod.

X xLnT skrev:
Ok, det var ju synd. Hade tillfört lite mer substans i frågan. Jag förstår nog inte problemet, hur skulle 4-poliga brytare hjälpa i detta fallet? Båda källorna måste ju vara igång mot förbrukarna samtidigt, det var ju i den situationen felet uppstod.
Det är som sagt inget direkt för ditt fall och det är vid trepolig brytning av matningskällor i ett strikt TN-S system det blir väldigt tydligt därför sätts det in fyrpoliga normalt sett. Allt det är standard 1A för någon som öht ser sig som professionell i sammanhanget men kanske då inte de Soltorp benämnde "Pelle propp" tidigare.

Du kan ju fundera på en del av punkterna Soltorp hade då främst tillgänglig kortslutningseffekt i de olika fallen och med olika källor. Det är något som ofta missas eller ligger på fel sida gränsen i många inkopplingar UPS och reservkraft osv oberoende väl vitsordade projektörer så inget du behöver skämmas för. Har ju inte direkt med trådens direkta frågor att göra men inte fel om du tex mäter upp det och det går fint med typ BH vattenkokartest.

GK100 GK100 skrev:
Det är som sagt inget direkt för ditt fall och det är vid trepolig brytning av matningskällor i ett strikt TN-S system det blir väldigt tydligt därför sätts det in fyrpoliga normalt sett. Allt det är standard 1A för någon som öht ser sig som professionell i sammanhanget men kanske då inte de Soltorp benämnde "Pelle propp" tidigare.

Du kan ju fundera på en del av punkterna Soltorp hade då främst tillgänglig kortslutningseffekt i de olika fallen och med olika källor. Det är något som ofta missas eller ligger på fel sida gränsen i många inkopplingar UPS och reservkraft osv oberoende väl vitsordade projektörer så inget du behöver skämmas för. Har ju inte direkt med trådens direkta frågor att göra men inte fel om du tex mäter upp det och det går fint med typ BH vattenkokartest.
Ok, det gjordes tester och mätningar innan och efter anläggningen byggdes. Nu är dom nog inte sparade, så jag tar och går igenom de olika (under)centralerna med olika typer av källor med vattenkokartestet så börjar vi där.
Får hoppas på en solig dag så vi kan köra på solel.

Har du avsäkrat så samlingsskenan inte kan bli överbelastad? Jag stöter på det ofta när jag tittar på projekteringar av AC centraler till solcellsanläggningar.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Har du avsäkrat så samlingsskenan inte kan bli överbelastad? Jag stöter på det ofta när jag tittar på projekteringar av AC centraler till solcellsanläggningar.
Vilken samlingsskena tänker du på?

X xLnT skrev:
Vilken samlingsskena tänker du på?
Den dit Fronius, batterilager, generator och nät går ihop.

R Robert-san01 skrev:
Den dit Fronius, batterilager, generator och nät går ihop.
Samlingsskena har jag aldrig hört, menar du fasskenan?
Du ser ju centralen i sin helhet här: https://www.byggahus.se/forum/threads/ansluta-pen-vad-saeger-reglerna.375021/page-3#post-3691282

Från omformarna på utsidan har jag en D20 som blir Huvudsäkring för lasten.
Omformarna matas med en C16 från elnätet och en B16 från elverket.
Froniusen är en 12kW och ligger avsäkrad med en C16 i en undercentral.

Redigerat:
X xLnT skrev:
Samlingsskena har jag aldrig hört, menar du fasskenan?
Du ser ju centralen i sin helhet här: [länk]

Från omformarna på utsidan har jag en D20 som blir Huvudsäkring för lasten.
Omformarna matas med en C16 från elnätet och en B16 från elverket.
Froniusen är en 12kW och ligger avsäkrad med en C16 i en undercentral.
Svårt att se hur centralen kan belastas och hur det är säkrat på den bilden.

I stort så kan ex nätet ge 16A om inkommande säkring är det. Till samma skena har du kanske 16A från Froniusen och 10A från batteriet. Då kan du teoretiskt belasta skenan med 16+16+10=42A. Dvs om alla kan mata samtidigt och du inte har någon säkring som begränsar hur mycket dina belastningar totalt kan ta ut.

Generator antar jag har en förregling mot nätet så den kan inte gå in också.

Jag hade just ett fall med 600A ställverk där man hade 250A från nätet och 250A solceller. Nu ville man öka till 500A solceller och tyckte att det är väl inga problem när ställverket tål 600A. Bara att säkra upp inkommande till 500 var resonemanget.

De tänkte inte på att ställverket behövde kunna ta 1000A om man inte byggde om det och begränsade förbrukarna är till 600A.

R Robert-san01 skrev:
Svårt att se hur centralen kan belastas och hur det är säkrat på den bilden.

I stort så kan ex nätet ge 16A om inkommande säkring är det. Till samma skena har du kanske 16A från Froniusen och 10A från batteriet. Då kan du teoretiskt belasta skenan med 16+16+10=42A. Dvs om alla kan mata samtidigt och du inte har någon säkring som begränsar hur mycket dina belastningar totalt kan ta ut.

Generator antar jag har en förregling mot nätet så den kan inte gå in också.

Jag hade just ett fall med 600A ställverk där man hade 250A från nätet och 250A solceller. Nu ville man öka till 500A solceller och tyckte att det är väl inga problem när ställverket tål 600A. Bara att säkra upp inkommande till 500 var resonemanget.

De tänkte inte på att ställverket behövde kunna ta 1000A om man inte byggde om det och begränsade förbrukarna är till 600A.
Här är en bättre beskrivande bild med text.

Elcentral med fasskenor och säkringar markerade för att klara 63A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fasskenan ska klara 63A, så det finns goda marginaler.

GK100 GK100 skrev:
Du kan ju fundera på en del av punkterna Soltorp hade då främst tillgänglig kortslutningseffekt i de olika fallen och med olika källor. Det är något som ofta missas eller ligger på fel sida gränsen i många inkopplingar UPS och reservkraft osv oberoende väl vitsordade projektörer så inget du behöver skämmas för.
Har suttit och funderat/räknat på detta en stund nu, men får lite märkliga värden, så jag undrar om min data är rätt :)
Enligt min nätägare är Ik3=486A, Xk jord=0,2 Ohm, Rk jord = 1,35 Ohm. (Jag vet inte vad de två sista värdena är för att vara uppriktig).
Men Ik3 kan jag använda, Ik3 = Uf/Zk så 230/0,486~473mOhm (detta är fasadmätarskåp).
Därifrån går jag med ca 40m 10mm2 RK, så vi får lägga till ca 60mOhm, så i min HC borde det då bli 533mOhm.
Så 230/573~0,431kA. Jag kan mao max ha 400A kortslutningsström i min anläggning (med lite marginal). Det är ju på håret en D20 dvärg kan användas om man ska klara 0,4s. (I normalt driftfall).
Man skulle kankse hyra en installationstestare och gå igenom det ordentligt.

Ska bli intressant att se vad jag får för värden med vattenkokartestet sen.

Ja prova vattenkokaren för de siffror du fått är tvetydiga. Rk tolkar jag som resistansen i en fas, men så lägger de till "jord" som man skulle kunna tolka som högsta jordresistans (det värde som är intressant), men värdet är orimligt högt. Har du väldigt långt till transformatorkiosken?

Ik3 är max kortslutningsström som används för att kontrollera att skydden klarar av den höga strömmen. Den används inte till att dimensionera skydden för att lösa tillräckligt snabbt. Den är väldigt blygsam i ditt fall. Så du kanske har ett uselt läge?

X xLnT skrev:
Har suttit och funderat/räknat på detta en stund nu, men får lite märkliga värden, så jag undrar om min data är rätt :)
Enligt min nätägare är Ik3=486A, Xk jord=0,2 Ohm, Rk jord = 1,35 Ohm. (Jag vet inte vad de två sista värdena är för att vara uppriktig).
Men Ik3 kan jag använda, Ik3 = Uf/Zk så 230/0,486~473mOhm (detta är fasadmätarskåp).
Därifrån går jag med ca 40m 10mm2 RK, så vi får lägga till ca 60mOhm, så i min HC borde det då bli 533mOhm.
Så 230/573~0,431kA. Jag kan mao max ha 400A kortslutningsström i min anläggning (med lite marginal). Det är ju på håret en D20 dvärg kan användas om man ska klara 0,4s. (I normalt driftfall).
Man skulle kankse hyra en installationstestare och gå igenom det ordentligt.

Ska bli intressant att se vad jag får för värden med vattenkokartestet sen.
Kan du visa alla värden du fått från nätägaren? Det finns inget så enkelt samband mellan IK3 och Zför som du räknar fram. Visst är det så att en låg IK3 ofta innebär att Zför är hög men man kan inte veta storleken på den ena genom att veta den andra. Däremot kan IK3 beräknas från driftresistans och driftreaktans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.