30 468 läst · 178 svar
30k läst
178 svar
Ansluta PEN, vad säger reglerna?
Då var stunden inne, 19 mån inaktivitet i tråden, men idag lastade dom av kabeltrumman och lite annat, kom med två flak grus och en traktorgrävare.
Det har inte varit lätt, men till slut fick Eon ge med sig efter lite påtryckningar från EI.
Dom gräver ner en SE-N1XE-AS Flex 4G95 så det kommer finnas kapacitet om jag behöver.
Jag har även fått hem det nya markmätarskåpet, det blev Garo skåpet, såg ut att vara ett fint skåp. Men det kommer inte bli installerat och klart förrän i början på nästa år. Så mätningarna fpr vänta liiiite till.
Det har inte varit lätt, men till slut fick Eon ge med sig efter lite påtryckningar från EI.
Dom gräver ner en SE-N1XE-AS Flex 4G95 så det kommer finnas kapacitet om jag behöver.
Jag har även fått hem det nya markmätarskåpet, det blev Garo skåpet, såg ut att vara ett fint skåp. Men det kommer inte bli installerat och klart förrän i början på nästa år. Så mätningarna fpr vänta liiiite till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tar sig med nya markmätarskåpet, men jag försöker bli klok på vad som egentligen blir den bästa lösningen.
Jag har bara 2st 50mm rör/slang in i huset, så jag tänkte försöka hålla antalet och dimensionen till så få/liten som möjligt (utan att vara dumsnål).
Skulle följande bli en bra lösning?
Då kommer jag plocka bort byglingen mellan N och PE i HC, så blir det bara 2st 5G6 från mätarskåpet. Elverket passerar bara mätarksåpet med en avsäkring, den strömsätter inget i det. Så får jag byta ut min nuvarande kontaktor (som styrs av nätövervakningen) till en 4-polig.
Angående nätövervakningen så noterade jag att den gick att göra mycket bättre/säkrare @GK100? Tänker du på dubbla kontaktorer för att utesluta spof (single point of failure)?
Jag har bara 2st 50mm rör/slang in i huset, så jag tänkte försöka hålla antalet och dimensionen till så få/liten som möjligt (utan att vara dumsnål).
Skulle följande bli en bra lösning?
Logga in
Skapa konto
Då kommer jag plocka bort byglingen mellan N och PE i HC, så blir det bara 2st 5G6 från mätarskåpet. Elverket passerar bara mätarksåpet med en avsäkring, den strömsätter inget i det. Så får jag byta ut min nuvarande kontaktor (som styrs av nätövervakningen) till en 4-polig.
Angående nätövervakningen så noterade jag att den gick att göra mycket bättre/säkrare @GK100? Tänker du på dubbla kontaktorer för att utesluta spof (single point of failure)?
Gammalt inlägg, men mtp ny aktivitet i tråden så kommer ett tips gällande mätning med installationstestare, det kanske blir aktuellt för dig att mäta igen.GK100 skrev:Om du kollar lite närmare på alla dina mätningar ser du att de inte är logiskt samhörande vid de olika matningskällorna vid samma punkt och samma med de relativt stora skillnaderna mellan faserna vid nätinmatningen, mätarskåpet. Dvs lite av ett prov utan större värde med det instrumentet, fortfarande är vattenkokaren överlägsen bara du har en vettig spänningsmätning för den.
Nu när du har en bra skiss över delarna lägg in mätvärdena i rutorna där så går det enkelt att följa jämfört med det långa bildgalleriet.
Du hade mätaren inställd på att mäta mot jord med 12mA testström för att inte lösa ut ev jordfelsbrytare. Jag har själv fått orimliga värden med flukes motsvarande installationstestare (1664) vid mätning mot jord i läget som ej löser ut jordfelsbrytare. Använd inte den inställningen i onödan, och vill du mäta till jord på ett uttag med jordfelsbrytare, så mät även mot nollan med högre ström för jämförelse. Min uppfattning är att mätningarna borde bli lika bra som med "vattenkokarmetoden" om du ser till att använda läget med max testström.
Film som förklarar inställningarna:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 760 inlägg
12 mA, vad är det för trams? Har det kommit någon ny säkerhetsstandard som stipulerar sådana fjantiga testströmmar?
Var tvungen att kontrollera min asgamla Robin, och den mäter med en testström på 33 A i toppen!
Två korta pulser.
Den löser ingen JFB, normalt, men gör det ibland om det finns hög last på gruppen från andra förbrukare.
Jag har dragit mig för att uppgradera till någon modernare installationstestare just pga av alla automatiska funktioner som ta bort det egna tänkandet i processen.
Var tvungen att kontrollera min asgamla Robin, och den mäter med en testström på 33 A i toppen!
Logga in
Skapa konto
Två korta pulser.
Den löser ingen JFB, normalt, men gör det ibland om det finns hög last på gruppen från andra förbrukare.
Jag har dragit mig för att uppgradera till någon modernare installationstestare just pga av alla automatiska funktioner som ta bort det egna tänkandet i processen.
Mäter ditt instrument med 30A L-Pe utan att lösa jfb? Det funkar ju isåfall för att pulsen är så kort, konstigt att man gått ifrån den principen isf…Bo.Siltberg skrev:
Ts instrument mäter med 300mA i läget som används vid mätning mot nollan, eller om man ställer in samma ström för mätning mot jord, men då löser den jfb.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 760 inlägg
Ja den mäter mot PE. Världen är inte som förr. Någon har tydligen försökt tänka här, och landade på 12 mA
Många instrument verkar mäta 40ms/2 hela AC perioder. Ditt mäter bara en halv period, ström åt endast ”ena hållet”, det är nog det som avgör hur jfb reagerar. Frågan är om det finns nackdelar med att mäta endast 10ms?Bo.Siltberg skrev:
Hej
Jättebra xLn, att du tittar på detta, men det är inte helt enkelt.
Det kommer att bli intressant att jämföra och ”analysera” mätningarna på elverket och på reservkraften från batterierna med mätningarna på det ordinarie elnätet.
Det vanliga elnätet är spänningsstyvt och förimpedansen är, vid bostäder i kabelnät, rimligen utpräglat resistivt (betydligt mer resistivt än induktivt).
Reservkraften från batterierna kan betecknas som spänningstyvt men med skyddskretsar som begränsar kortslutningsströmmen rimligen till drygt märkströmmen, sedan stängs t.ex. invertern av, detta för att skydda kraftelektroniken.
Elverket kan vid normalast betecknas som spänningstyvt (detta genom den spänningsreglering som sker, genom magnetiseringen). Men elverket övergår vid kortslutning till strömstyvt genom att impedansen i generatorn då är utpräglat induktiv och magnetiseringens spänningsreglering ”kollapsar”.
Mätning av korslutningsström genom att mäta tomgångsspänningen och sedan koppla in en resistans och sedan mäta spänningen under belastning ("vattenkokarmetoden") fungerar bra vid resistiva nät men sämre desto alltmer induktans som finns i elnäten.
För mer än tio år sedan konstaterade vi detta, genom att mäta med olika instrument och att jämföra detta med beräkningar, i olika elnät.
Dessutom innebär en enfasig jordslutning eller enfasig kortslutning att spänningarna även kan öka kraftigt från elverket på de faser som inte bär kortslutningsström eftersom magnetiseringen är gemensam för de tre faserna. Även detta beror på hur lång tid det handlar om.
Jättebra xLn, att du tittar på detta, men det är inte helt enkelt.
Det kommer att bli intressant att jämföra och ”analysera” mätningarna på elverket och på reservkraften från batterierna med mätningarna på det ordinarie elnätet.
Det vanliga elnätet är spänningsstyvt och förimpedansen är, vid bostäder i kabelnät, rimligen utpräglat resistivt (betydligt mer resistivt än induktivt).
Reservkraften från batterierna kan betecknas som spänningstyvt men med skyddskretsar som begränsar kortslutningsströmmen rimligen till drygt märkströmmen, sedan stängs t.ex. invertern av, detta för att skydda kraftelektroniken.
Elverket kan vid normalast betecknas som spänningstyvt (detta genom den spänningsreglering som sker, genom magnetiseringen). Men elverket övergår vid kortslutning till strömstyvt genom att impedansen i generatorn då är utpräglat induktiv och magnetiseringens spänningsreglering ”kollapsar”.
Mätning av korslutningsström genom att mäta tomgångsspänningen och sedan koppla in en resistans och sedan mäta spänningen under belastning ("vattenkokarmetoden") fungerar bra vid resistiva nät men sämre desto alltmer induktans som finns i elnäten.
För mer än tio år sedan konstaterade vi detta, genom att mäta med olika instrument och att jämföra detta med beräkningar, i olika elnät.
Görs mätningen under en kort tid en eller två perioder, vid reservkraften från batterierna respektive elverket, så torde resultatet bli annorlunda än vid en kortslutning som varar en tid.E ErikAdolfsson skrev:
Dessutom innebär en enfasig jordslutning eller enfasig kortslutning att spänningarna även kan öka kraftigt från elverket på de faser som inte bär kortslutningsström eftersom magnetiseringen är gemensam för de tre faserna. Även detta beror på hur lång tid det handlar om.
Redigerat:
@GK100
Jag sitter och funderar på nätövervakningen, hur jag skulle kunna göra den mer robust.
Hur långst ska man egentligen gå, när blir extra saker man tillför anläggningen en möjlig felkälla?
Jag ska beställa två nya 4-poliga kontaktorer som ska ersätta den 3-poliga som sitter i nätövervakningen idag.
När hjälpkontakten kostar mer än själva kontaktorn så undrar jag givetvis om det är försvarbart. För jag tolkar det som att dess syfte är att signalera kontaktorns tillstånd till övervakningen. Är jag i behov av detta så som min applikation ser ut?
Jag sitter och funderar på nätövervakningen, hur jag skulle kunna göra den mer robust.
Hur långst ska man egentligen gå, när blir extra saker man tillför anläggningen en möjlig felkälla?
Jag ska beställa två nya 4-poliga kontaktorer som ska ersätta den 3-poliga som sitter i nätövervakningen idag.
När hjälpkontakten kostar mer än själva kontaktorn så undrar jag givetvis om det är försvarbart. För jag tolkar det som att dess syfte är att signalera kontaktorns tillstånd till övervakningen. Är jag i behov av detta så som min applikation ser ut?
Det måste vara en underlig kontaktor du skaffar om hjälpkontakter är så dyra, normalt är ju tex en NO och NC ofta med från början och annars lätt att komplettera utan större kostnad. Oavsett är det ju väl förutsett om du nu sätter in två kontaktorer och fyrpoliga när du kör TNS i matningen. Att använda hjälpkontakterna är ju för att kunna detektera ackumulerade fel i tid men i ditt fall är det nog sannolikare att någon fallerar genom att inte sluta snarare än kärvning, svetsning och då självmarkerande och inte farligt fel i den meningen återkopplingen ska skydda mot.X xLnT skrev:@GK100
Så kör du på utan kontakter men lägg hellre krut på att få kontaktorer som du driftsäkerhetsmässigt kan lita på långsiktigt med funktion i tillslaget läge som det viktiga så du inte tappar nätet pga brister där.
Precis så jag resonerade också, bra att få det verifierat.GK100 skrev:Det måste vara en underlig kontaktor du skaffar om hjälpkontakter är så dyra, normalt är ju tex en NO och NC ofta med från början och annars lätt att komplettera utan större kostnad. Oavsett är det ju väl förutsett om du nu sätter in två kontaktorer och fyrpoliga när du kör TNS i matningen. Att använda hjälpkontakterna är ju för att kunna detektera ackumulerade fel i tid men i ditt fall är det nog sannolikare att någon fallerar genom att inte sluta snarare än kärvning, svetsning och då självmarkerande och inte farligt fel i den meningen återkopplingen ska skydda mot.
Så kör du på utan kontakter men lägg hellre krut på att få kontaktorer som du driftsäkerhetsmässigt kan lita på långsiktigt med funktion i tillslaget läge som det viktiga så du inte tappar nätet pga brister där.
Jag beställde 2st Hager ESC425S, väntade med hjälpkontakterna ESC080 som kostar över 500:-/st.
Du kanske skulle kolla på andra reläer. Eller på andra sidor än elbutik.se.
Sagda hjälpkontakt kostar betydligt mindre på t.ex. TME
https://www.tme.eu/se/en/details/esc080/contactors-accessories/hager/
Generellt är prisnivån på Hagers produkter betydligt lägre i Tyskland. Kolla på idealo.de, det är typ som prisjakt för tyska sidor.
Sagda hjälpkontakt kostar betydligt mindre på t.ex. TME
https://www.tme.eu/se/en/details/esc080/contactors-accessories/hager/
Generellt är prisnivån på Hagers produkter betydligt lägre i Tyskland. Kolla på idealo.de, det är typ som prisjakt för tyska sidor.
Produkter som diskuteras i tråden