X xLnT skrev:
Har suttit och funderat/räknat på detta en stund nu, men får lite märkliga värden, så jag undrar om min data är rätt :)
Enligt min nätägare är Ik3=486A, Xk jord=0,2 Ohm, Rk jord = 1,35 Ohm. (Jag vet inte vad de två sista värdena är för att vara uppriktig).
Men Ik3 kan jag använda, Ik3 = Uf/Zk så 230/0,486~473mOhm (detta är fasadmätarskåp).
Därifrån går jag med ca 40m 10mm2 RK, så vi får lägga till ca 60mOhm, så i min HC borde det då bli 533mOhm.
Så 230/573~0,431kA. Jag kan mao max ha 400A kortslutningsström i min anläggning (med lite marginal). Det är ju på håret en D20 dvärg kan användas om man ska klara 0,4s. (I normalt driftfall).
Man skulle kankse hyra en installationstestare och gå igenom det ordentligt.

Ska bli intressant att se vad jag får för värden med vattenkokartestet sen.
Kör du med principen vattenkokare det är en mycket bra mätning ofta bättre än med de olika installationstestarna bara lite otympligare. Och i ditt fall är det vettigare att mäta än att räkna förutom i nätmatningspunkten. Som sagt har du ganska dåliga värden där och de är rimligt samhörande sett till vad du visar. I praktiken finns enkla samband mellan Rk, Xk och Zför.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Xk och Rk bör stå för jordslutningsreaktans (Xk) jordslutningsresistans (Rk) av dessa kan man beräkna Jordslutningsimpedansen (Zför). Zför=rot(Rk2+Xk2), alltså med Pythagoras sats.
Alltid lite lurigt vad nätägare använder för förkortningar, vissa redovisar ju även driftresistans och driftreaktans, då får man hålla isär begreppen.
Men är framförallt din jordslutningsimpedans så hög så har sublimitet fram till en gör låg förimpedans. Och jag förstår inte riktigt hur du räknat.

Ok, ikväll har jag kört med en värmefläkt på 2kW (1800W uppmätt) och det är ganska sorgliga värden.
Nu är detta mätt ganska lång ut (jag tro det är längsta sträckan men ska mäta på fler ställen imorgon) i anläggningen, för att se worst case.

Jag har mätt flera olika gånger och sen tagit medelvärde på U1 och U2. Vad som slog mig var hur mycket spänningen varierar på en (i princip obelastad) fas. Min 222V och Max 245V.

Iaf fick jag fram 234V-218V / 7,7*1.3 ~ 1,584Ohm

Imorgon ska jag prova på batteri och diesel. Samt lite olika ställen i anläggningen.

J Johan456 skrev:
Xk och Rk bör stå för jordslutningsreaktans (Xk) jordslutningsresistans (Rk) av dessa kan man beräkna Jordslutningsimpedansen (Zför). Zför=rot(Rk2+Xk2), alltså med Pythagoras sats.
Alltid lite lurigt vad nätägare använder för förkortningar, vissa redovisar ju även driftresistans och driftreaktans, då får man hålla isär begreppen.
Men är framförallt din jordslutningsimpedans så hög så har sublimitet fram till en gör låg förimpedans. Och jag förstår inte riktigt hur du räknat.
Vilket borde ge Zför ca 1,25Ohm då?

Om du med långt ut menar en gruppledning så är värdet ok, men det går ju inte att bedöma utan att veta längd och area.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Vilket borde ge Zför ca 1,25Ohm då?
Nej:
Xk=0,2 Ohm
Rk=1,35 Ohm

Då blir Zför: roten ur 0,2 i kvadrat + 1,35 i kvadrat.
Xk är försumbar, Zför blir då ungefär 1,35 Ohm.

X xLnT skrev:
Ok, ikväll har jag kört med en värmefläkt på 2kW (1800W uppmätt) och det är ganska sorgliga värden.
Nu är detta mätt ganska lång ut (jag tro det är längsta sträckan men ska mäta på fler ställen imorgon) i anläggningen, för att se worst case.

Jag har mätt flera olika gånger och sen tagit medelvärde på U1 och U2. Vad som slog mig var hur mycket spänningen varierar på en (i princip obelastad) fas. Min 222V och Max 245V.

Iaf fick jag fram 234V-218V / 7,7*1.3 ~ 1,584Ohm

Imorgon ska jag prova på batteri och diesel. Samt lite olika ställen i anläggningen.
Om du nu mäter så gör det organiserat. Tex i punkten med centralen du visat och sen i centralen där solelen ansluter och slutligen i den av de andra som ligger sämst till i längd/area.

Blir intressant att se vad du får vid drift via Victron och i kombinationerna med elverket.

Och för dina värden från E.ON om du fått Rk, Xk utan tillägg jord kan du ta 2 x Rk som minimi "förimpedans" det som skiljer är uppräkningen pga varma ledare och spänningsfaktor. Och som du förstår är uppgiften X något man oftast kan bortse från i bostäder pga kvadrering av små värden sett mot R.

GK100 GK100 skrev:
Om du nu mäter så gör det organiserat. Tex i punkten med centralen du visat och sen i centralen där solelen ansluter och slutligen i den av de andra som ligger sämst till i längd/area.

Blir intressant att se vad du får vid drift via Victron och i kombinationerna med elverket.

Och för dina värden från E.ON om du fått Rk, Xk utan tillägg jord kan du ta 2 x Rk som minimi "förimpedans" det som skiljer är uppräkningen pga varma ledare och spänningsfaktor. Och som du förstår är uppgiften X något man oftast kan bortse från i bostäder pga kvadrering av små värden sett mot R.
2xRk, det beror på vad värdet står för. Jag tolkar det som jordslutningsresistansen och normalt är den framräknad med varma ledare, eller så bör man göra. Isåfall kan man ungefär säga att R=Z. Du kan ha rätt i 2xR men normalt får man både R, X och Z från nätägaren och då stämmer det som jag sa. När TS nu mäter med vattenkokarmetoden (eller med instrument) bör man få lägre värden än de framräknade, såvida man mäter nära nätägaren avlämningspunkt.

GK100 GK100 skrev:

Då har jag gjort lite fler mätningar. Jag har en byggcentral ansluten till HC med 5m 5G10 i den har jag satt fläkten på L3.
Jag har mätt spänningen mellan L3 (säkring för byggcentral i HC) och N-plint (för förbrukar i HC).

Elnät

U1 U2 Diff

241 234 7
242 234 8
252 244 8
254 245 9

Zför: 8/10,27 ~ 0,779Ohm

Batterikraft

U1 U2 Diff

244 242 2
245 243 2
246 244 2
247 245 2

Zför: 2/10,27 ~ 0,187Ohm

Elverk

U1 U2 Diff

240 239 1
250 247 3
253 252 1
260 257 3

Zför: 2/10,27 ~ 0,187Ohm

Så det verkar inte vara så illa som jag först trodde mot elnätet. Men längre ut i min anläggning kan det vara lite annorlunda. Är ju en byggplats fortfarande, så finns en del långa klena kablar, dock inte fast installerade.
Ska låna en installationstestare (Fluke 1650/1660 serien) imorgon, för att jämföra vad den säger mot dessa värden.
Jag ska även upprepa testerna i normcentralen som Froniusen är ansluten i, så får vi se vad de visar.

Här kan man grotta ner sig i värden för anläggningen om man tycker det är intressant: https://vrm.victronenergy.com/installation/45043/share/5dcd01ab

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
E
Förstår inte riktigt hur du mäter, har du 250 Volt ut från alla dina spänning källor?

Vad använder du för mätinstrument? Batteriet hälsosamt?

Vi får se imorgon om resultaten blir samma med din Fluke installations testare.

E El-Löken66 skrev:
Förstår inte riktigt hur du mäter, har du 260 Volt ut från alla dina spänning källor?

Vad använder du för mätinstrument?

Vi får se imorgon om resultaten blir samma med din Fluke installations testare.
Jag har mätt vad mittenenheten (Quattro) ger på AC UT vid olika energikällor. Och vad den diffar när jag startar en 1900W last (värmefläkt).
Den multimeter jag har är en billig sak från Biltema :)
Men du ser spänningsnivåerna så som Victron rapporterar dom i länken jag inkluderade ovan.

Edit: med mittenenheten avser jag då på schemat som visats tidigare, inte den quattro som sitter i mitten och representerar L2.

E
X xLnT skrev:
Jag har mätt vad mittenenheten (Quattro) ger på AC UT vid olika energikällor. Och vad den diffar när jag startar en 1900W last (värmefläkt).
Den multimeter jag har är en billig sak från Biltema :)
Men du ser spänningsnivåerna så som Victron rapporterar dom i länken jag inkluderade ovan.

Edit: med mittenenheten avser jag då på schemat som visats tidigare, inte den quattro som sitter i mitten och representerar L2.
Ok, får kolla där sen.
Gjorde nätägaren någon förstärkning när du anmälde din produktionsanläggning?
Vad har du för huvudsäkring, ändrade du denna för produktion och är ytan utnyttjad till max ni?

E El-Löken66 skrev:
Ok, får kolla där sen.
Gjorde nätägaren någon förstärkning när du anmälde din produktionsanläggning?
Vad har du för huvudsäkring, ändrade du denna för produktion och är ytan utnyttjad till max ni?
Jag har bara 3,6kWp solceller just nu, har tänkt bygga på mer "sen", siktar på 100st paneler på markstativ i olika vädersträck. Så nätägaren gjorde ingen förändring när jag anmälde det :)
Jag sänkte huvudsäkrringen från 20A till 16A.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
X xLnT skrev:
Jag har bara 3,6kWp solceller just nu, har tänkt bygga på mer "sen", siktar på 100st paneler på markstativ i olika vädersträck. Så nätägaren gjorde ingen förändring när jag anmälde det :)
Jag sänkte huvudsäkrringen från 20A till 16A.
Ja det är ok verkningsgrad med 4 MWh hittills vill jag ha det till.
Men jag tycker ändå det verkar mysko att ditt elnät skulle diffa så mycket vid några slumpmässiga mätningar, mellan 240 och 255 Volt, du hade ju mer normala värden häromdagen?
Har du bra batterier, ordentlig kontakt när du mäter och rätt område?

Du är medveten om att de mätningar du nu gör när det gäller Zför inte her dig hela sanningen. Det kommer inte heller ditt mätinstrument att göra och detta pga. att du mäter på hyfsat ouppvärmda kablar. När man räknar på utlösningsvillkor ska man normalt tillämpa kabelns högsta tillåtna temperatur som begynnelsetemperatur, alltså kabelns temperatur innan en jordslutning. Detta finns också att läsa om i SS4364000, en uppmätt förimpedans bör korrigeras. Man kommer fram till en faktor på cirka 1,5, men det är en rekommendation.

Jag har heller inte läst hela denna tråd, men Zför för batterier. Frågan är väl vad växelriktaren kan putta på och hur länge? En normal UPS kan leverera i 100ms och man ska vara glad om man kan lösa en säkring överhuvudtaget via växelriktaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.