30 504 läst · 178 svar
31k läst
178 svar
Ansluta PEN, vad säger reglerna?
Det har man tänkt på i uträkningen och därför man multiplicerar med 1,3.J Johan456 skrev:Du är medveten om att de mätningar du nu gör när det gäller Zför inte her dig hela sanningen. Det kommer inte heller ditt mätinstrument att göra och detta pga. att du mäter på hyfsat ouppvärmda kablar. När man räknar på utlösningsvillkor ska man normalt tillämpa kabelns högsta tillåtna temperatur som begynnelsetemperatur, alltså kabelns temperatur innan en jordslutning. Detta finns också att läsa om i SS4364000, en uppmätt förimpedans bör korrigeras. Man kommer fram till en faktor på cirka 1,5, men det är en rekommendation.
Jag har heller inte läst hela denna tråd, men Zför för batterier. Frågan är väl vad växelriktaren kan putta på och hur länge? En normal UPS kan leverera i 100ms och man ska vara glad om man kan lösa en säkring överhuvudtaget via växelriktaren.
Man får kanske förlita sig på det inbyggda överlastskyddet i omformarna.
Jag noterade en lustig sak när jag körde elverket, spänningen ökade med 1V/s i 5 sekunder, sen gick det tillbaka igen, och proceduren upprepade sig.
Så började jag på 240V, så 5s senare var det 245V, sen ner till 240V igen. Detta med en last på ca 7kW.
Noterade något som jag tror har samband med detta på elverket också, se här:
Några idéer?
Så började jag på 240V, så 5s senare var det 245V, sen ner till 240V igen. Detta med en last på ca 7kW.
Några idéer?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 791 inlägg
Nej, men det ser inte bra ut.
Vad för slags last hade du - hela huset? Du behöver ju först kontrollera att det inte är lasten på pumpar på detta vis, som t.ex en varmluftspistol på ¾ effekt kan göra.
Därefter man kan rikta blicken mot generatorn. Kanske något överlastskydd som är låg inställt?
Vad för slags last hade du - hela huset? Du behöver ju först kontrollera att det inte är lasten på pumpar på detta vis, som t.ex en varmluftspistol på ¾ effekt kan göra.
Därefter man kan rikta blicken mot generatorn. Kanske något överlastskydd som är låg inställt?
Fört av allt vill jag börja med att be om ursäkt för att jag slösat med eran tid genom att ha undermålig mätutrustning (multimeter modell billig). Så tyvärr är ovanstående mätningar inte aktuella och vi kan bortse från dessa.
För det andra har jag nu lånat en installationstestare och gjort fler mätningar, som nog speglar verkligheten väldigt bra.
Så nedan följer en kavalkad av bilder med förklarande text.
Vi börjar i rätt ände genom att kika på vart jag har mätt och hur de förhåller sig till varandra på en enkel skiss.
Första mätpunkten är fasadmätarskåpet på inkommande från nätägaren.
L1
L2
L3
Sen kommer huvudcentralen, mätt i UC under på L3.
Elnät
Reservkraft (Batteri)
Sen går vi över till garage, även här mätt på L3.
Elnät
Reservkraft (Batteri)
Sen förflyttar vi oss till pannrummet, mätpunkt är L3 även här.
Elnät
Reservkraft (Batteri)
Fortsättning följer i nästa inlägg (bildbegränsning per tråd)
För det andra har jag nu lånat en installationstestare och gjort fler mätningar, som nog speglar verkligheten väldigt bra.
Vi börjar i rätt ände genom att kika på vart jag har mätt och hur de förhåller sig till varandra på en enkel skiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
L1
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
L2
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
L3
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Elnät
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Reservkraft (Batteri)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Elnät
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Reservkraft (Batteri)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Elnät
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Reservkraft (Batteri)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är det dags för mätningar i centralen som solcellerna är anslutna till. Mätningarna har gjorts på L3.
Elnät
Reservkraft (Batteri)
Sen följer två olika mätpunkter som jag tror befinner sig längst ut i anläggningen, med sämst förutsättningar.
Stall uttag L3 Elnät
Stall uttag L3 Reservkraft (Batteri)
Barack uttag L1 Elnät
Barack uttag L1 Reservkraft (Batteri)
Det var de mätningar jag hunnit med idag, elverket får jag ta och köra imorgon om jag hinner.
Åsikter tas varmt emot.
Trevlig kväll!
Elnät
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Reservkraft (Batteri)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen följer två olika mätpunkter som jag tror befinner sig längst ut i anläggningen, med sämst förutsättningar.
Stall uttag L3 Elnät
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Stall uttag L3 Reservkraft (Batteri)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Barack uttag L1 Elnät
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Barack uttag L1 Reservkraft (Batteri)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det var de mätningar jag hunnit med idag, elverket får jag ta och köra imorgon om jag hinner.
Åsikter tas varmt emot.
Trevlig kväll!
Att spänningen stiger är bara en effekt av att strömmen ökar dvs spänningsregleringens sk droop gör troligtvis detta. Är den ställbar kan du ju justera vid tillfälle och även vanliga börvärdet ligger kanske lite högt om det börjar vid 240 V. Mer intressant som Bo skrev vad du har för last som i så fall beter sig så som syns på strömmen.X xLnT skrev:Jag noterade en lustig sak när jag körde elverket, spänningen ökade med 1V/s i 5 sekunder, sen gick det tillbaka igen, och proceduren upprepade sig.
[video]
Några idéer?
Om du kollar lite närmare på alla dina mätningar ser du att de inte är logiskt samhörande vid de olika matningskällorna vid samma punkt och samma med de relativt stora skillnaderna mellan faserna vid nätinmatningen, mätarskåpet. Dvs lite av ett prov utan större värde med det instrumentet, fortfarande är vattenkokaren överlägsen bara du har en vettig spänningsmätning för den.X xLnT skrev:Fört av allt vill jag börja med att be om ursäkt för att jag slösat med eran tid genom att ha undermålig mätutrustning (multimeter modell billig). Så tyvärr är ovanstående mätningar inte aktuella och vi kan bortse från dessa.
[bild]
L1
[bild] [bild]
L2
[bild] [bild]
L3
[bild] [bild]
Elnät
[bild] [bild]
Reservkraft (Batteri)
[bild] [bild]
Elnät
[bild] [bild]
Reservkraft (Batteri)
[bild] [bild]
Elnät
[bild] [bild]
Reservkraft (Batteri)
[bild] [bild]
Nu när du har en bra skiss över delarna lägg in mätvärdena i rutorna där så går det enkelt att följa jämfört med det långa bildgalleriet.
Beställde en Fluke 179, så ska ta tag i det där igen när jag fått den. Känns som en rimlig investering.GK100 skrev:Om du kollar lite närmare på alla dina mätningar ser du att de inte är logiskt samhörande vid de olika matningskällorna vid samma punkt och samma med de relativt stora skillnaderna mellan faserna vid nätinmatningen, mätarskåpet. Dvs lite av ett prov utan större värde med det instrumentet, fortfarande är vattenkokaren överlägsen bara du har en vettig spänningsmätning för den.
Nu när du har en bra skiss över delarna lägg in mätvärdena i rutorna där så går det enkelt att följa jämfört med det långa bildgalleriet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 791 inlägg
Svårt att se bilden, men svänger det mellan 212 och 247 V? Med din höga förimpedans får det ses som normalt. Vill minnas att jag loggade 205 - 250 V över ett dygn hemma hos mig.
Inte riktigt så illa, men såhär diffar det under ett antal timmar på eftermiddag/kväll.Bo.Siltberg skrev:
L1 - Min: 212,7V och Max: 241,4V
L2 - Min: 224,3V och Max: 245,6V
L3 - Min: 218,4V och Max: 247,1V
Då är det kanske inte så onormalt som jag trodde, men det ger ju en fingervisning om att förimpedansen inte är den bästa.
Jag har fått min nya multimeter, så jag ska bara hitta lite tid, sen ska jag utföra lite kontrollmätningar.
En liten uppdatering, jag drar inte benen efter mig som man kanske kan tro.
Jag anmälde spänningsvariationerna till Eon som varit ute och loggat anläggningen, så jag väntar på svar från dom, eventuellt kommer de dra om min matning från en transformator som är närmre än den jag har idag.
Så jag avvaktar med mina mätningar tills detta har blivit utrett.
@GK100 vilka värden skulle vara intressanta att fylla i rutorna på skissen? Spänningarna varierar ju hejvilt så de skiljer ju sig markant.
Jag anmälde spänningsvariationerna till Eon som varit ute och loggat anläggningen, så jag väntar på svar från dom, eventuellt kommer de dra om min matning från en transformator som är närmre än den jag har idag.
Så jag avvaktar med mina mätningar tills detta har blivit utrett.
@GK100 vilka värden skulle vara intressanta att fylla i rutorna på skissen? Spänningarna varierar ju hejvilt så de skiljer ju sig markant.
Då var saken utredd, spänningskvalitén är för dålig så jag kommer få en ny serviskabel matad från en annan transformator som ligger bättre till.
Då vill jag ju skapa mig rätt förutsättningar för framtiden, detta börjar med ett markskåp istället för att använda mitt nuvarande fasadmätarskåp.
Jag har kikat på följande från Garo: http://www.garo.se/installation/matarskap/markmatarskap-b/markmatarskap-b-1-63-norm
Är det ett lämpligt skåp om man vill ha separata förbruknings- och produktionssäkringar?
När den nya kabeln är på plats så ska jag göra nya mätningar och föra in dom på bilden.
Då vill jag ju skapa mig rätt förutsättningar för framtiden, detta börjar med ett markskåp istället för att använda mitt nuvarande fasadmätarskåp.
Jag har kikat på följande från Garo: http://www.garo.se/installation/matarskap/markmatarskap-b/markmatarskap-b-1-63-norm
Är det ett lämpligt skåp om man vill ha separata förbruknings- och produktionssäkringar?
När den nya kabeln är på plats så ska jag göra nya mätningar och föra in dom på bilden.