30 436 läst · 178 svar
30k läst
178 svar
Ansluta PEN, vad säger reglerna?
Har du redan anslutit aggregatet, vad har du för kabel där? Ser inte ut att vara typen med uttag bara avsedd för anslutning mot plinten eller sitter det mer säkringar någonstans?
Verkar enkelt att lägga TN-C efter vad som syns där och schemat i beskrivningen bara att skilja från jorden som går genom strömtrafon och isolera den änden. Uttaget görs sen mot L1-3 och N anslutningen PE blir ren skyddsjord för stommen. Om du läser det Leif skrev tidigare är det ett bra sätt även i ditt fall, om du inte byggt in dig för mycket redan vill säga utan kan ordna till regelrätt TN-C kring dina omformare mm och bara TN-S ut via AC1-out.
Vore enkelt att ordna en riktig låda som vettigt samlar ihop allt från dina enpoliga enheter och där man samlat ser till att få en skena typ PEN för allt sen även ev avsäkringar ACx-in där också. Du kunde då dra gemensamt för sidan ACx-in för vardera enhet och inte dubbla N, PE där till ingen nytta tex RK i rätt typ slang och sen liknande bara L-N för AC1-out till motsvarande samlingslåda för utgående där du samtidigt gör koppling till PEN för att gå vidare TN-S.
Nu är kanske det mesta för sent att ordna men om du frågat tidigare hade det varit enkelt och med små kostnader i material för en riktigt bra uppbyggnad av den lite mer udda, ovanliga anläggningen.
Verkar enkelt att lägga TN-C efter vad som syns där och schemat i beskrivningen bara att skilja från jorden som går genom strömtrafon och isolera den änden. Uttaget görs sen mot L1-3 och N anslutningen PE blir ren skyddsjord för stommen. Om du läser det Leif skrev tidigare är det ett bra sätt även i ditt fall, om du inte byggt in dig för mycket redan vill säga utan kan ordna till regelrätt TN-C kring dina omformare mm och bara TN-S ut via AC1-out.
Vore enkelt att ordna en riktig låda som vettigt samlar ihop allt från dina enpoliga enheter och där man samlat ser till att få en skena typ PEN för allt sen även ev avsäkringar ACx-in där också. Du kunde då dra gemensamt för sidan ACx-in för vardera enhet och inte dubbla N, PE där till ingen nytta tex RK i rätt typ slang och sen liknande bara L-N för AC1-out till motsvarande samlingslåda för utgående där du samtidigt gör koppling till PEN för att gå vidare TN-S.
Nu är kanske det mesta för sent att ordna men om du frågat tidigare hade det varit enkelt och med små kostnader i material för en riktigt bra uppbyggnad av den lite mer udda, ovanliga anläggningen.
Ja, jag var där idag och anslöt änden till aggregatet, det är en N1XV då den ligger delvis i mark.GK100 skrev:Har du redan anslutit aggregatet, vad har du för kabel där? Ser inte ut att vara typen med uttag bara avsedd för anslutning mot plinten eller sitter det mer säkringar någonstans?
Jag har ju allt samlat i centralen (som är tillfällig) just nu som du beskriver.
Såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där ser du PEN-plint längst ner, frånskiljare med kontaktor och intern huvudsäkring mot elnätet längst upp och gruppsäkringar i mitten. Nollplinten ovanför PEN-plinten är för grupper anslutna till AC-1 UT. PE-plinten sidan om är för att samla alla 4mm2 kablarna då de tog för stor plats i centralens PEN-plint där nere.
Här ser du gruppsäkringar för respektive uttag på aggregatet:
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Nyfiken fråga. Hur har du säkerställt att anläggningen uppfyller kraven i RFG-förordningen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 743 inlägg
Så det är en fast installation, och har varit så hela tiden? Men du har inte talat om hur den är gjord. Varför frågar du då hur det ska göras? Vad är din fråga egentligen? Du kanske inte har någon fråga längre utan bara vill visa upp vad du har? Jag tror jag kliver av denna tråd innan jag slösar mer tid.X xLnT skrev:
Nej, jag var på plats igår och anslöt kabeln till plintarna på aggregatet igår, så ni ser hur det är tänkt att bli en fast installation och inte några cee-don.Bo.Siltberg skrev:Så det är en fast installation, och har varit så hela tiden? Men du har inte talat om hur den är gjord. Varför frågar du då hur det ska göras? Vad är din fråga egentligen? Du kanske inte har någon fråga längre utan bara vill visa upp vad du har? Jag tror jag kliver av denna tråd innan jag slösar mer tid.
Min fråga gäller just N och PE, om det tex går att ha en sådan fast installation men samtidigt kunna (inte för att det är ett krav men ett önskemål) använda uttagen på aggregatet på ett säkert sätt.
Jag begriper så mycket att jag kan stänga av jordfelsreläet och köra på, men det vill jag uppenbart inte.
Men om lösningen är att ta bort byglingen mellan N+PE i generatorn, gå förbi jordfelsreläet, dra tre faser och en PEN och jorda PE på aggregatet så kan jag göra så.
Eller har jag missuppfattat er då?
Det känns lite tråkigt att du har såna funderingar Bo, jag får inte ut något av att visa upp vad jag har. Då hade jag haft väldigt många projekttrådar här.
De gånger jag visar mina saker, gör jag det för att antingen hjälpa andra eller ge andra inspiration i deras egna trådar,
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 743 inlägg
Så aggregatet är inte anslutet till anläggningen ännu? En faktisk helhetsbild gör det möjligt att ge kommentarer. Det går inte att ansluta aggregatet till en TN-C-anläggning samtidigt som uttag på aggregatet har sitt jordfelsskydd intakt. Alla uttag måste blockeras när aggregatet är anslutet till din anläggning. Att helt plocka bort jordfelsskyddet är möjligt då det är fast anslutet, men gör ju att aggregatets uttag inte kan användas ens när det är frånkopplat från intaget. Den skiss jag visade tillåter att ett av trefasuttagena används för att mata ett intag till din anläggning, men det kan också vara fast anslutet, det är valbart. Det tillåter att man drar ur stickproppen till huset och pluggar in en maskin istället. Men det är fortfarande samma begränsning att både hus och enskilda maskiner inte kan användas samtidigt då intaget till anläggningen sätter aggregatets PE ur spel. Eventuellt skyddsjordas aggregatet från intaget via PE-stiftet. Hur som helst bör aggregatet skyddsjordas med en separat fast ansluten skyddsledare mot anläggningens intag. Rita upp detta och tänkt dig alla olika fall och hur jordfelsskyddet träder in och hur N, PE och PEN uppstår och omvandlas, plus alla andra krav på reservkraftsaggregat. Jag kan inte garantera att jag är 100% korrekt...
Det gäller att vara exakt när man beskriver sånt här. Varifrån menar du att du drar en PEN? När intaget är TN-C-kopplat så har du från generatorn endast en N, ingen PEN eller PE. PEN skapas i intaget. Därifrån tas PE ut som skyddsjordar aggregatet via den externa skyddsledaren. I intaget får PE (eventuellt) omvänd "riktning" då aggregatet även internt ska vara skyddsjordat mot PE.X xLnT skrev:
Som det ser ut just nu är kabeln ansluten, men aggregatet är inte i drift. Dvs jag ensam har nyckeln dit och det går inte att starta det utan nyckel.Bo.Siltberg skrev:Så aggregatet är inte anslutet till anläggningen ännu? En faktisk helhetsbild gör det möjligt att ge kommentarer. Det går inte att ansluta aggregatet till en TN-C-anläggning samtidigt som uttag på aggregatet har sitt jordfelsskydd intakt. Alla uttag måste blockeras när aggregatet är anslutet till din anläggning. Att helt plocka bort jordfelsskyddet är möjligt då det är fast anslutet, men gör ju att aggregatets uttag inte kan användas ens när det är frånkopplat från intaget. Den skiss jag visade tillåter att ett av trefasuttagena används för att mata ett intag till din anläggning, men det kan också vara fast anslutet, det är valbart. Det tillåter att man drar ur stickproppen till huset och pluggar in en maskin istället. Men det är fortfarande samma begränsning att både hus och enskilda maskiner inte kan användas samtidigt då intaget till anläggningen sätter aggregatets PE ur spel. Eventuellt skyddsjordas aggregatet från intaget via PE-stiftet. Hur som helst bör aggregatet skyddsjordas med en separat fast ansluten skyddsledare mot anläggningens intag. Rita upp detta och tänkt dig alla olika fall och hur jordfelsskyddet träder in och hur N, PE och PEN uppstår och omvandlas, plus alla andra krav på reservkraftsaggregat. Jag kan inte garantera att jag är 100% korrekt...
Det gäller att vara exakt när man beskriver sånt här. Varifrån menar du att du drar en PEN? När intaget är TN-C-kopplat så har du från generatorn endast en N, ingen PEN eller PE. PEN skapas i intaget. Därifrån tas PE ut som skyddsjordar aggregatet via den externa skyddsledaren. I intaget får PE (eventuellt) omvänd "riktning" då aggregatet även internt ska vara skyddsjordat mot PE.
Det är det du beskriver nu som jag inte har koll på, jag har trott att det blir en PEN från generatorns nolla när PE är anslutet till sann jord (via jordtaget) precis på samma sätt som min nätägaren gör i transformatorstationen. Och att jag då skulle kunna bygga om aggregatet så jordfelsreläet enbart gällde uttagen på aggregatet men plinten jag visat var TN-C.
Men om det inte går, alternativt innebär alldeles för komplicerade ingrepp så är jag som sagt nöjd med att kunna blinda uttagen på aggregatet och enbart köra på plinten.
Jag uppskattar er vilja att diskutera hjälpa och vill inte tro att jag tar er tid för given,
Ps, jag kan rita upp en bild ikväll på hur jag har uppfattat det. Det verkar förenkla väldigt mycket med en bild, då text lätt blir svårt att följa (iaf för mig).
Det går att ha kvar uttagen med sitt skydd och samtidigt lägga fast mot övriga delen. Du får tala om hur du ser på fastanslutningen vilken typ du tänkt dig där. Sen som jag skrev tidigare om möjligt se över hur du kopplar samman dina enpoliga omformare. Helst med klara snitt trefasigt mot de tre hållen och en stadig PEN. Inget du vettigt får till i det du visat med normcentralen.
Men innan dess kanske du ska titta till RFG-förordningen och dess krav så du inte står handfallen där också. Hjälp verkar ju finnas i någon form i tråden, lite väl lakonisk kan tyckas kanske rent av kataton.
Men innan dess kanske du ska titta till RFG-förordningen och dess krav så du inte står handfallen där också. Hjälp verkar ju finnas i någon form i tråden, lite väl lakonisk kan tyckas kanske rent av kataton.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 743 inlägg
Jo men det är precis vad jag försökt förklara. PEN skapas vid jordtaget. En Y-kopplad generator ger en N, ingenting annat än N. Det man till varje pris vill undvika är att uttag/intag förmedlar en PEN-ledaren, utan där ska det vara separata N och PE. Därför vill man ansluta jordtaget vid intaget och i denna punkt skapa PEN. Som sagt, rita upp detta och fundera. Du är alldeles för kvick med att inte förstå.X xLnT skrev:
Visst, det går att bygga om men vi talar då alltså om att bygga om aggregatet med en utgående plint som kräver ett matchande intag. Även om den är fast ansluten mot intaget så gäller att alla i framtiden fattar hur det är kopplat och vilken funktion PE har där.X xLnT skrev:
I väntan på RFG-direktivet kan vi koppla av lite med en ganska typisk nollpunktslåda för en mindre generator likt det säkert Leif arbetat med förr. Strömtrafos för mätning och skydd på rätt sida faserna och sen PE, PEN och stomjord välordnade i lådan.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Det kanske är läge att förklara RFG-förordningen. Det är alltså en EU-förordning, inget direktiv. En förordning gäller som lag i alla medlemsstater som den står. RFG hanterar vad som gäller för att ett nätföretag ska få koppla in elproduktionsanläggningar på elnätet. Bland annat ska installatören och innehavaren gemensamt intyga att anläggningen uppfyller kravet på frekvenssvar, innebärande att anläggningen måste kunna klara frekvenssvängningar utan att lösa ut momentant.
Är inte RFG uppfyllt får inte anläggningen kopplas in på nätet.
Det enda krav min nätägare ställde på min anläggning var enligt SS-EN 50438:2013 dvs:F Fredrik Sjödin skrev:Det kanske är läge att förklara RFG-förordningen. Det är alltså en EU-förordning, inget direktiv. En förordning gäller som lag i alla medlemsstater som den står. RFG hanterar vad som gäller för att ett nätföretag ska få koppla in elproduktionsanläggningar på elnätet. Bland annat ska installatören och innehavaren gemensamt intyga att anläggningen uppfyller kravet på frekvenssvar, innebärande att anläggningen måste kunna klara frekvenssvängningar utan att lösa ut momentant.
Överspänning 60 s 255,3 V
Överspänning 0,2 s 264,5 V
Underspänning 0,2 s 195,5 V
Överfrekvens 0,5 s 51 Hz
Underfrekvens 0,5 s 47 Hz
Och min anläggning klarar detta. Några andra krav var det inte tal om från nätägarens sida.
De har tagit del av dokumentation av samtliga enheter i anläggningen och gett ok på att ansluta den som produktionsanläggning.
Förlåt att jag blir lite OT nu men jag har lurkat lite i den här ytterst lärorika och intressanta tråden och måste ställa en fråga.GK100 skrev:
Denna nollpunktslåda är alltså den fysiska realiseringen av neutralpunkten i en Y-kopplad generator, är det rätt uppfattat? Det var lite svårt i början att fatta vad jag såg och varför det inte blir katastrofkortis men om det är som ovan så förklarar det kopplingen.
Är då den ledaren som ser helt gul ut och går till den nedre skenan en jordtagsledare och den svarta PEN eftersom den är kopplad till neutralpunkten? Den sista, gulgröna, skulle då bli PE eftersom den sitter på den nedre skenan och kan skiljas från neutralpunkten. Skulle det göras slutar den svarta vara en PEN och blir en neutralledare?
Jag gör samma tolkning av den bilden som du, så det stämmer kanske dåtommib skrev:Förlåt att jag blir lite OT nu men jag har lurkat lite i den här ytterst lärorika och intressanta tråden och måste ställa en fråga.
Denna nollpunktslåda är alltså den fysiska realiseringen av neutralpunkten i en Y-kopplad generator, är det rätt uppfattat? Det var lite svårt i början att fatta vad jag såg och varför det inte blir katastrofkortis men om det är som ovan så förklarar det kopplingen.
Är då den ledaren som ser helt gul ut och går till den nedre skenan en jordtagsledare och den som följer den svarta, antagna nolledaren, PEN (i egenskap av att den är förbunden med neutralpunkten via blecket mellan de två kopparskenorna)?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 743 inlägg
Man kan verkligen undra vad du vill säga med detta, och exakt vilken bäring det har på ämnet i denna tråd? Menar du att det finns något i installationen som har betydelse? Nej, det handlar kort o gott om att köpa en växelriktare som nätägaren godkänner att den inte stör deras nät. Det finns ingen anledning att slänga sig med förordningar här. Eller vill du lyfta fram något speciellt i den? Vill du kanske att man ska anlita en elfirma med lämpligt EKP för att köpa in dessa produkter?F Fredrik Sjödin skrev: