Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man kan verkligen undra vad du vill säga med detta, och exakt vilken bäring det har på ämnet i denna tråd? Menar du att det finns något i installationen som har betydelse? Nej, det handlar kort o gott om att köpa en växelriktare som nätägaren godkänner att den inte stör deras nät. Det finns ingen anledning att slänga sig med förordningar här. Eller vill du lyfta fram något speciellt i den? Vill du kanske att man ska anlita en elfirma med lämpligt EKP för att köpa in dessa produkter?
RFG måste vara uppfyllt för att få ansluta anläggningen. Jag frågade TS hur han gjort för att uppfylla den, med tanke på att det är en rätt avancerad anläggning. Jag ”slänger” mig med förordningar om jag vill, vare sig du gillar det eller inte.

GK100 GK100 skrev:
Det går att ha kvar uttagen med sitt skydd och samtidigt lägga fast mot övriga delen. Du får tala om hur du ser på fastanslutningen vilken typ du tänkt dig där. Sen som jag skrev tidigare om möjligt se över hur du kopplar samman dina enpoliga omformare. Helst med klara snitt trefasigt mot de tre hållen och en stadig PEN. Inget du vettigt får till i det du visat med normcentralen.

Men innan dess kanske du ska titta till RFG-förordningen och dess krav så du inte står handfallen där också. Hjälp verkar ju finnas i någon form i tråden, lite väl lakonisk kan tyckas kanske rent av kataton.
Jag håller på att läsa igenom RFG-förordningen nu, men har ritat upp en bild så som jag har uppfattat och tror blir rätt.
Vad som gör mig fundersam är om du menar att man inte behöver göra någon förändring i reservkraftsaggregat, då vet jag inte hur man skulle göra.

Elektriskt schemas ritning som visar en anslutning av omvandlare och reservkraft med TN-S system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det inte var uppenbart så fasförskjuter omvandlarna faserna, jag tänkte det är bäst jag skriver det.
Om en av de tre omvandlarna får problem så stängs samtliga av, det finns lite såna säkerhetsfunktioner inbyggda.
Ifrån omvandlarna är det TN-S till förbrukare.
Vad är det med centralen som inte är rätt gjort, eller som möjliggör mitt mål?
Jag har suddat bort reläet som bryggar N med PE vid inverterdrift, det behövs inte iom jordtaget.

Redigerat:
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det enda krav min nätägare ställde på min anläggning var enligt SS-EN 50438:2013 dvs:

Överspänning 60 s 255,3 V
Överspänning 0,2 s 264,5 V
Underspänning 0,2 s 195,5 V
Överfrekvens 0,5 s 51 Hz
Underfrekvens 0,5 s 47 Hz

Och min anläggning klarar detta. Några andra krav var det inte tal om från nätägarens sida.
De har tagit del av dokumentation av samtliga enheter i anläggningen och gett ok på att ansluta den som produktionsanläggning.
intressant. Inga krav från nätägaren om att anläggningen ska klara kraven på 30 minuters drifttid om nätet får frekvensstörningar?

F Fredrik Sjödin skrev:
intressant. Inga krav från nätägaren om att anläggningen ska klara kraven på 30 minuters drifttid om nätet får frekvensstörningar?
Nä, min anläggning bryter mot elnätet enligt tidigare parametrar och tider.
Hur tänker du dig att ett sådant krav skulle regleras eller följas upp? Ska man bli bötfälld om man får slut på diesel innan 30min har gått?

X xLnT skrev:
Nä, min anläggning bryter mot elnätet enligt tidigare parametrar och tider.
Hur tänker du dig att ett sådant krav skulle regleras eller följas upp? Ska man bli bötfälld om man får slut på diesel innan 30min har gått?
RFG riktar sig mot elnätföretagen. Du blir inte bötfälld. Men elnätföretaget kommer att tvingas koppla bort din produktionsanläggning från elnätet.

F Fredrik Sjödin skrev:
Är inte RFG uppfyllt får inte anläggningen kopplas in på nätet.
Om jag förstår det rätt så kan växelriktarn synka mot elnätet och mata ut aktiv effekt, då är det nätet som bestämmer spänning och frekvens.
Men vid offgrid drift med generatordrift, skall växelriktaren då också användas? I så fall är det diesel motorn som bestämmer frekvensen.
Men en sak får aldrig förekomma att generator och nät samtidigt kan kopplas in!
I små anläggningar under 40A har man en 3fas Y-kopplad brytare med 0 i mitten.
I dom större anläggningarna är kontaktorerna elektrisk förreglade så en kontaktor måste vara helt ute innan den andre kan gå in.

L Leif i Skåne skrev:
Om jag förstår det rätt så kan växelriktarn synka mot elnätet och mata ut aktiv effekt, då är det nätet som bestämmer spänning och frekvens.
Men vid offgrid drift med generatordrift, skall växelriktaren då också användas? I så fall är det diesel motorn som bestämmer frekvensen.
Men en sak får aldrig förekomma att generator och nät samtidigt kan kopplas in!
I små anläggningar under 40A har man en 3fas Y-kopplad brytare med 0 i mitten.
I dom större anläggningarna är kontaktorerna elektrisk förreglade så en kontaktor måste vara helt ute innan den andre kan gå in.
Det är rätt, utrustningen håller koll på det där.
Hade jag haft ett reservkraftsaggregat med infasning så hade jag kunnat köra det samtidigt som jag hade elnät. Men det är en annan diskussion.
Min utrustning styr en fristående växelriktare från Fronius hur mycket den ska generera.
Eller om den ska stängas av.

tommib tommib skrev:
Förlåt att jag blir lite OT nu men jag har lurkat lite i den här ytterst lärorika och intressanta tråden och måste ställa en fråga.

Denna nollpunktslåda är alltså den fysiska realiseringen av neutralpunkten i en Y-kopplad generator, är det rätt uppfattat? Det var lite svårt i början att fatta vad jag såg och varför det inte blir katastrofkortis men om det är som ovan så förklarar det kopplingen.

Är då den ledaren som ser helt gul ut och går till den nedre skenan en jordtagsledare och den svarta PEN eftersom den är kopplad till neutralpunkten? Den sista, gulgröna, skulle då bli PE eftersom den sitter på den nedre skenan och kan skiljas från neutralpunkten. Skulle det göras slutar den svarta vara en PEN och blir en neutralledare?
Ja du har uppfattat det i princip rätt, det är ett vanligt sätt vid generatorer med mätning för skydd på det sättet. Och principen givetvis i stort samma vid en trafo fast då oftast med nollpunkten som bara en anslutningspunkt.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag håller på att läsa igenom RFG-förordningen nu, men har ritat upp en bild så som jag har uppfattat och tror blir rätt.
Vad som gör mig fundersam är om du menar att man inte behöver göra någon förändring i reservkraftsaggregat, då vet jag inte hur man skulle göra.

[bild]

Om det inte var uppenbart så fasförskjuter omvandlarna faserna, jag tänkte det är bäst jag skriver det.
Om en av de tre omvandlarna får problem så stängs samtliga av, det finns lite såna säkerhetsfunktioner inbyggda.
Ifrån omvandlarna är det TN-S till förbrukare.
Vad är det med centralen som inte är rätt gjort, eller som möjliggör mitt mål?
Jag har suddat bort reläet som bryggar N med PE vid inverterdrift, det behövs inte iom jordtaget.
Vi får återkomma till det när du kommit genom RFG-direktivet och är tillbaks i den mer jordnära eltekniken dvs den FUD-fria. Jag förstår vad du har i din anläggning till 100% och hur den är byggd samtidigt tycker jag det är vettigt om du med enkla medel kan få den bättre.

tommib
OK.

Ledsen xLnT om jag fortsätter med OT i din tråd men jag skulle gärna vilja lära mig mer....

Stämmer det då att strömtransformatorerna principielllt gör samma sak som summaströmstrafon i en JFB, dvs summan av de inducerade strömmarna ska bli noll (eller någon minimal ström som man kan acceptera)?

I xLnTs fall ser mätningen ut att sitta på en gulgrön ledare. Det var om jag förstod det rätt ett problem när man ville koppla ihop aggregatet med den befintliga anläggningen där N och PE var byglade. Är det för att det blir samma som ett N-PE-fel i en lite mer normal anläggning och en del av nollans belastningsström tar vägen förbi den övervakade PE-ledaren?

tommib tommib skrev:
OK.

Ledsen xLnT om jag fortsätter med OT i din tråd men jag skulle gärna vilja lära mig mer....

Stämmer det då att strömtransformatorerna principielllt gör samma sak som summaströmstrafon i en JFB, dvs summan av de inducerade strömmarna ska bli noll (eller någon minimal ström som man kan acceptera)?

I xLnTs fall ser mätningen ut att sitta på en gulgrön ledare. Det var om jag förstod det rätt ett problem när man ville koppla ihop aggregatet med den befintliga anläggningen där N och PE var byglade. Är det för att det blir samma som ett N-PE-fel i en lite mer normal anläggning och en del av nollans belastningsström tar vägen förbi den övervakade PE-ledaren?
Du behöver inte vara ledsen, jag vil också veta mer :)

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
OK.

Nej de är för skydd typ överlast och kortslutning och placeringen där gör att "skyddszonen" även täcker fel som uppstår internt i maskinen det gör det inte om man mäter på utgående sida vid anslutningsklämmorna. Analogt vid trafo kan man täcka det fallet via skydd på primärsidan och en sån finns ju inte i generatorfallet. Enkelt uttryckt och utan komplikationer kan man se det så.

I TS fall är det som du skriver forumets vanliga N-PE fel som genom strömdelning stör och kommer kunna lösa falskt vid uppkoppling på vissa sätt. Övervakningen är ju den mer udda med strömmätning i PE det går ju bra i tex vissa fall som generatoraggregatet här om det är normalt enda matningskällan.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Du behöver inte vara ledsen, jag vil också veta mer :)
Börja med att sätta dig in i direktivet så du inte blir bortkopplad. De bonntekniska detaljerna följer direkt sen ur dina nya fräscha kunskaper, inte fel att börja top-down.

• Gilla
xLnT
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Börja med att sätta dig in i direktivet så du inte blir bortkopplad. De bonntekniska detaljerna följer direkt sen ur dina nya fräscha kunskaper, inte fel att börja top-down.
Jag är just nu här:
AVDELNING II KRAV KAPITEL 1 Allmänna krav Artikel 13 Allmänna krav för kraftproduktionsmoduler av typ A

• Gilla
Fredrik Sjödin och 1 till
  • Laddar…
tommib
Aha, ok. Så de fungerar som en lite mer avancerad och "utspridd" trepolig dvärgbrytare? Eftersom de sitter på den här sidan om generatorn så "ser" de även själva generatorn och allt internt kablage?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.