30 465 läst · 178 svar
30k läst
178 svar
Ansluta PEN, vad säger reglerna?
Det enda (tekniska) kravet jag kunde hitta för typ A var om frekvensen. Jag kunde inte hitta något i den som skulle hjälpa mig förstå det tekniska i det vi diskuterar här.GK100 skrev:
Jag började fundera om mitt dieselverk bör räknas in här, då det inte är den primära energikällan utan det är ju solcellerna, mitt dieselverk kommer ju inte vara igång samtidigt som jag är nätansluten.
Men strunt i det, hur menade du att det skulle hjälpa mig förstå problemet genom att sätta mig ini direktivet.
Vill du att jag läser igenom även det som gäller för typ BCD också?
P.s det är detta dokument jag läst: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=OJ:L:2016:112:FULL&from=EN
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 760 inlägg
TS sa redan i #19 att nätägaren godkänt utrustningen. Menar du att det finns konkret fog för att både nätägare och tillverkare av växelriktare inte har koll på kraven så att konsumenten måste läsa och förstå en förordning??F Fredrik Sjödin skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Ja, inte bara det. Konsumenten ska skriva under på att förordningens regler är uppfyllda. Läs artikel 30, punkt h.Bo.Siltberg skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Det är ingen nyhet för de som verkar inom området, sen en annan sak hur det följs och krävs i olika fall och olika nätägare osv. Ungefär samma med vilka tekniska bilagor etc som ska med in vid anmälan dvs typiskt för viss byråkratisk formalia som av tid och verklighet ofta slipas av till en praktik. Nu kan kanske just det du kommit in med här ses som lite i nutid och nytt men varför dra det så långt när TS redan i princip skött sig som flertalet i praktiken sett till denna för tråden OT aspekt.F Fredrik Sjödin skrev:
Jag avvaktar med min medverkan här till dess TS är tillbaks i sina olika tekniska frågor och funderingar. I den riktningen kanske det kan/bör stärkas upp med lite JFB typ B eller liknande här? Vad säger direktivförordningen?
Utrustningen har detektering av läckergom på dc-sidan så en JFB typ A ska räcka enligt tillverkaren.GK100 skrev:Det är ingen nyhet för de som verkar inom området, sen en annan sak hur det följs och krävs i olika fall och olika nätägare osv. Ungefär samma med vilka tekniska bilagor etc som ska med in vid anmälan dvs typiskt för viss byråkratisk formalia som av tid och verklighet ofta slipas av till en praktik. Nu kan kanske just det du kommit in med här ses som lite i nutid och nytt men varför dra det så långt när TS redan i princip skött sig som flertalet i praktiken sett till denna för tråden OT aspekt.
Jag avvaktar med min medverkan här till dess TS är tillbaks i sina olika tekniska frågor och funderingar. I den riktningen kanske det kan/bör stärkas upp med lite JFB typ B eller liknande här? Vad säger direktivförordningen?
Jag kommer inte ihåg att typ B var ett krav för typ A anläggning i förordningen.
Skulle du vilja förklara de bonntekniska för mig nu vad man skulle kunna ändra i centralen och på aggregatet med små medel för att få en bättre anläggning?
När du och FS är klara över RFG osv kan ni nog lägga lite kraft på JFB typ B också det verkar för FS vara ett kärt ämne inte bara tex tråden här på forumet på temat och helt utan uppföljning dvs FUD. Givetvis kan du fundera lite själv också med ditt lite speciella system och val av olika delar, det är inte självklart att vad som anges av tex Fronius kan antas gälla i ditt fall med de andra omformarna osv. Nu är och behöver det inte vara något problem för dig jag har mest varit lätt ironisk vid några tillfällen tidigare sen "RFG-direktivet" kom med i leken.
I de konkreta och vettiga delarna av tråden har du ännu inte svarat på tex hur du ser på TN-C och TN-S i de viktiga delarna där sammankopplingen sker mellan dina delar tex aggregatet, dina enpoliga omformare och ordinarie nät. Att koppla hop vissa av de delarna i en ordinarie normcentrals plintar och via en mängd kablar per pol och fas in/ut är inte vad jag ser som fackmässigt. Att du stryker reläet som jordar N vid vissa driftmoder gör ju inget bättre, viktigare är hur du vet att det inte körs IT vilket är troligt i något fall och hur du bör lösa det robust i stället.
I de konkreta och vettiga delarna av tråden har du ännu inte svarat på tex hur du ser på TN-C och TN-S i de viktiga delarna där sammankopplingen sker mellan dina delar tex aggregatet, dina enpoliga omformare och ordinarie nät. Att koppla hop vissa av de delarna i en ordinarie normcentrals plintar och via en mängd kablar per pol och fas in/ut är inte vad jag ser som fackmässigt. Att du stryker reläet som jordar N vid vissa driftmoder gör ju inget bättre, viktigare är hur du vet att det inte körs IT vilket är troligt i något fall och hur du bör lösa det robust i stället.
Jag har suttit ikväll och kollat på ritningen jag klistrade in senast och kommer i ärlighetens namn inte på något att skriva om hur jag ser på TN-C kontra TN-S där. Jag ser inte vad jag skulle vinna på att bryta upp TN-C i fasadmätarskåpet och ta bort byglingen i min normcentral.GK100 skrev:I de konkreta och vettiga delarna av tråden har du ännu inte svarat på tex hur du ser på TN-C och TN-S i de viktiga delarna där sammankopplingen sker mellan dina delar tex aggregatet, dina enpoliga omformare och ordinarie nät. Att koppla hop vissa av de delarna i en ordinarie normcentrals plintar och via en mängd kablar per pol och fas in/ut är inte vad jag ser som fackmässigt. Att du stryker reläet som jordar N vid vissa driftmoder gör ju inget bättre, viktigare är hur du vet att det inte körs IT vilket är troligt i något fall och hur du bör lösa det robust i stället.
Hur skulle man gjort fackmässigt för att ansluta alla poler enligt dig?
Jag går också bet på att se ett scenario som skulle innebära IT-drift i anläggningen. Om inte inkommande PEN går av, men faserna är intakta. Men är det ett scenario man planerar för, det borde väl inte vara unikt för min situation?
Eller om jag hade brutit upp PEN i fasadmätarskåpet, stängt av bryggningen av N+PE i mina omvandlare vid inverterdrift då hade jag väl fått en IT-anläggning (när den körde i inverterläge)?
Normcentralen är temporär, när jag är (mer)klar med (hus)bygget och har hunnit slipa betonggolvet så ska där in ett Rittalskåp där jag har tänkt samla allting prydligt. På dig låter det som att det är en dum idé och att man istället ska placera ut mindre kopplingsskåp istället. Eller förstår jag dig fel?
Redigerat:
Du ska givetvis inte försöka få till något annat än TN-C i ditt fall och det så långt möjligt dvs i princip till utgången från utrustningen AC 2 out. Att bygga upp något likt det du visar och hålla strikt TN-S kräver betydligt mer av den som utför och det har ju även gett den långa kovändningen när det gäller eldistribution på kundnivå från nätägarna.X xLnT skrev:Jag har suttit ikväll och kollat på ritningen jag klistrade in senast och kommer i ärlighetens namn inte på något att skriva om hur jag ser på TN-C kontra TN-S där. Jag ser inte vad jag skulle vinna på att bryta upp TN-C i fasadmätarskåpet och ta bort byglingen i min normcentral.
Hur skulle man gjort fackmässigt för att ansluta alla poler enligt dig?
Jag går också bet på att se ett scenario som skulle innebära IT-drift i anläggningen. Om inte inkommande PEN går av, men faserna är intakta. Men är det ett scenario man planerar för, det borde väl inte vara unikt för min situation?
Eller om jag hade brutit upp PEN i fasadmätarskåpet, stängt av bryggningen av N+PE i mina omvandlare vid inverterdrift då hade jag väl fått en IT-anläggning (när den körde i inverterläge)?
Normcentralen är temporär, när jag är (mer)klar med (hus)bygget och har hunnit slipa betonggolvet så ska där in ett Rittalskåp där jag har tänkt samla allting prydligt. På dig låter det som att det är en dum idé och att man istället ska placera ut mindre kopplingsskåp istället. Eller förstår jag dig fel?
Dina enpoliga omformare är konstruerade och normalt avsedda användas enfasigt i den stora majoriteten fall och då är de vad du borde försöka närma dig med din layout dvs komplett enhet med tydliga snitt för anslutning dvs i ditt fall då trefas (samlat) med tillhörande N och PE utåt sett som PEN. Enkelt gjort och utan något udda material osv inte heller någon kostnad som väsentligt skiljer mot andra sätt. Man kan tänka sig olika mellansteg tex att varje omformare på AC sidan ansluts med en kabel 5Gx som du använder i din samlingspunkt (central). Dvs lite på temat för din TS man ska inte vingla omkring med enstaka kablar och ledare när de i sig utgör ett samlat system och tom slutligen samma punkt.
Enligt principschemat för omformarna ligger de ju IT när de går i ren omformardrift därav det extra reläet som skulle kunna koppla PE mot N. Dvs skiljarna tvåpoligt på respektive AC x in ger möjlighet att skilja den ev jordade N vid diverse fall både avsedda i utrustningen och rena felfunktioner. Utgående från AC 2 out ska du istället bilda ditt egentliga förbrukarnät och då välja lägga upp detta som TN-S som först.
Du kan givetvis göra något med gemensamma skåpet men vad gör att vi ska anta att du väljer rimligare utförande då mot den tillfälliga och då med tanke på att väl kablaget och kopplingarna där ska ses som de slutgiltiga?
Du får givetvis göra precis hur du vill och jag har väldigt lite som motiverar mig att utgöra facit för dina övningar, men som vanligt brukar jag skriva lite här i eldelen ibland och då försöka hålla nivån rimlig och korrekt. Ser det som alldeles för få som medverkar i din tråd mest Bo som vanligt här och så vår representant från IN, tyder det som att det är för ointressant och långt från BH kärna.
https://www.lansforsakringar.se/glo...ntbruk/11078-faktablad-solcellsanlaggning.pdf
Reservkraftsdrift
Vid reservkraftsdrift ska växelriktaren (solscellsanläggningen) kopplas ifrån för att undvika störningar som till exempel svängningar i det lokala nätet. Vid automatiskt startande reservkraftverk ska denna frånkoppling ske automatiskt.
Ok, din första fråga var hur och var ansluter man jord från ett reservkraftverk. Jag tror att det enklaste är att ha ett TN-C nät i hela anläggningen även på växelriktarna och skapa TN-S i första gruppcentralen.
Först av allt måste din anläggningen ha ett godkänt jordtag lokalt. Den anläggningen jag känner till fick man gräva ner till infiltration bädden för att hitta tillräckligt fuktig jord att gräva ner en kopparplåt.
Elföretaget var och verifierade jordtaget. Dessutom måste man ha en mekanisk
NÄT-0-RESERVKRAFT omkopplare för att förhindra matning ut på elnätet. Denna anläggning har även 64 solpaneler som levererar till fastigheten men de kopplar ner då nätet försvinner, men när man kopplar in resevkraftverket 40kVA traktordrivet så startar växelriktarna och börjar leverera aktiv effekt medan generatorn står för reaktiv effekt och frekvens.
Jag såg att ditt reservgenerator hade elektronisk regulator på motorn vilket betyder att den förmodligen håller exakt 50,00 Hz vid alla stabila belastningar.
Detta rimmar dåligt med att kunna köra växelriktare i ödrift. Klarar din ZIEHL URF1001E att skilja från inkommande kabel till fastigheten om någon gräver av den kabeln eller att nätägaren bryter på högspänningen? Eller är där en risk att din anläggning driver hela byn? För jag antar att du bor en bit ut på landet med luftledningar både på låg och högspännings sidan.
Reservkraftsdrift
Vid reservkraftsdrift ska växelriktaren (solscellsanläggningen) kopplas ifrån för att undvika störningar som till exempel svängningar i det lokala nätet. Vid automatiskt startande reservkraftverk ska denna frånkoppling ske automatiskt.
Ok, din första fråga var hur och var ansluter man jord från ett reservkraftverk. Jag tror att det enklaste är att ha ett TN-C nät i hela anläggningen även på växelriktarna och skapa TN-S i första gruppcentralen.
Först av allt måste din anläggningen ha ett godkänt jordtag lokalt. Den anläggningen jag känner till fick man gräva ner till infiltration bädden för att hitta tillräckligt fuktig jord att gräva ner en kopparplåt.
NÄT-0-RESERVKRAFT omkopplare för att förhindra matning ut på elnätet. Denna anläggning har även 64 solpaneler som levererar till fastigheten men de kopplar ner då nätet försvinner, men när man kopplar in resevkraftverket 40kVA traktordrivet så startar växelriktarna och börjar leverera aktiv effekt medan generatorn står för reaktiv effekt och frekvens.
Jag såg att ditt reservgenerator hade elektronisk regulator på motorn vilket betyder att den förmodligen håller exakt 50,00 Hz vid alla stabila belastningar.
Detta rimmar dåligt med att kunna köra växelriktare i ödrift. Klarar din ZIEHL URF1001E att skilja från inkommande kabel till fastigheten om någon gräver av den kabeln eller att nätägaren bryter på högspänningen? Eller är där en risk att din anläggning driver hela byn? För jag antar att du bor en bit ut på landet med luftledningar både på låg och högspännings sidan.
Redigerat:
Jag tycker min anläggning är i mångt och mycket så som du beskriver att den borde vara. Den är väl TN-C så som jag har ritat det överallt utom på AC-1 UT. Jag tycker jag har tydliga snitt och det samlat. Jag går med 3G4 kabel till respektive ingång/utgång eftersom det är så ingångarna/utgångarna är uppbyggda i respektive omvandlare (se bild nedan). Detta samlas sen i centralen. Vad hade du gjort annorlunda och varför?GK100 skrev:Du ska givetvis inte försöka få till något annat än TN-C i ditt fall och det så långt möjligt dvs i princip till utgången från utrustningen AC 2 out. Att bygga upp något likt det du visar och hålla strikt TN-S kräver betydligt mer av den som utför och det har ju även gett den långa kovändningen när det gäller eldistribution på kundnivå från nätägarna.
Dina enpoliga omformare är konstruerade och normalt avsedda användas enfasigt i den stora majoriteten fall och då är de vad du borde försöka närma dig med din layout dvs komplett enhet med tydliga snitt för anslutning dvs i ditt fall då trefas (samlat) med tillhörande N och PE utåt sett som PEN. Enkelt gjort och utan något udda material osv inte heller någon kostnad som väsentligt skiljer mot andra sätt. Man kan tänka sig olika mellansteg tex att varje omformare på AC sidan ansluts med en kabel 5Gx som du använder i din samlingspunkt (central). Dvs lite på temat för din TS man ska inte vingla omkring med enstaka kablar och ledare när de i sig utgör ett samlat system och tom slutligen samma punkt.
Enligt principschemat för omformarna ligger de ju IT när de går i ren omformardrift därav det extra reläet som skulle kunna koppla PE mot N. Dvs skiljarna tvåpoligt på respektive AC x in ger möjlighet att skilja den ev jordade N vid diverse fall både avsedda i utrustningen och rena felfunktioner. Utgående från AC 2 out ska du istället bilda ditt egentliga förbrukarnät och då välja lägga upp detta som TN-S som först.
Du kan givetvis göra något med gemensamma skåpet men vad gör att vi ska anta att du väljer rimligare utförande då mot den tillfälliga och då med tanke på att väl kablaget och kopplingarna där ska ses som de slutgiltiga?
Du får givetvis göra precis hur du vill och jag har väldigt lite som motiverar mig att utgöra facit för dina övningar, men som vanligt brukar jag skriva lite här i eldelen ibland och då försöka hålla nivån rimlig och korrekt. Ser det som alldeles för få som medverkar i din tråd mest Bo som vanligt här och så vår representant från IN, tyder det som att det är för ointressant och långt från BH kärna.
Vad skulle de extra ledarna göra för nytta i en 5Gx kabel i varje omvandlare menar du?
Så i mitt fall blir min anläggning ett IT-nät när jag går i inverter läge, om jag skulle plocka bort reläet som bryggar N+PE i omformarna?
Jag skapar ju mitt förbrukarnät precis som du förordar efter AC-1 UT i TN-S utförande.
"Du kan givetvis göra något med gemensamma skåpet men vad gör att vi ska anta att du väljer rimligare utförande då mot den tillfälliga och då med tanke på att väl kablaget och kopplingarna där ska ses som de slutgiltiga?" Det där förstår jag inte alls, jag tycker ju att så som du vill att det ska se ut, så ser det ju ut i min central redan.
Att det är få som skriver i tråden kan ju bero på att det är lite mer avancerad löning och inte många här har något att tillföra? Det behöver ju inte vara ointressant, en kan så klart vara det. Vad som motiverar dig har jag ingen aning om Men något fick dig ju att engagera dig i tråden, det tackar jag för, har du tröttnat så får jag tacka för att du tog dig tid och det du tillförde, även om jag så klart hoppas du fortsätter diskutera och hjälpa mig förstå mer.
Redigerat:
Det där är inga problem i min anläggning. Det är ingen risk att min anläggning driver hela byn.L Leif i Skåne skrev:[länk]
Reservkraftsdrift
Hur hanterar den anläggningen du skriver om när solcellerna producerar mer än vad som förbrukas, vart tar energin från solcellerna vägen då? Dvs när elnätet är bortkopplat och traktorverket är aktivt.
Redigerat:
@Bo.Siltberg @GK100
Nu har elektrikern varit här och det blev beslutat att vi tog bort byglingen i generatorn mellan N och PE och satte jordfelsbrytare som skyddar CEE donen på aggregatet.
Vi gjorde även en ny mätning på jordtaget både separerat och anslutet till nätägaren, det såg bra ut.
@GK100 jag är fortfarande nyfiken på vad du tyckte man skulle göra annorlunda/förbättra.
Nu har elektrikern varit här och det blev beslutat att vi tog bort byglingen i generatorn mellan N och PE och satte jordfelsbrytare som skyddar CEE donen på aggregatet.
Vi gjorde även en ny mätning på jordtaget både separerat och anslutet till nätägaren, det såg bra ut.
@GK100 jag är fortfarande nyfiken på vad du tyckte man skulle göra annorlunda/förbättra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 760 inlägg
Jag vet inte om jag hänger med, för vilket syfte har denna åtgärd gjorts? Kan du rita en ny principskiss på hur hela systemet ser ut nu med TN-C och TN-S. Inkommande nät antar jag fortfarande är TN-C?