B
pacman42 pacman42 skrev:
Tysklands priser för imorgon saknas där också...
Tabell över elpriser och volymer för DE-LU den 11 december 2024 från epexspot, inklusive bas- och topplastpriser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror de-lux är rätt område? 11/12 leveransdag

B BSOD skrev:
Flödesmodellen är lite som en hävert fungerar. Det kan leda till att man exporterar från högt till lågt pris, dvs mot prisriktningen, om det indirekt medför att totala priset för hela området sänks (om jag förstått det rätt).
Det var det jag var rädd för. Så det lönar sig att exportera elen via SE3 till Tyskland trots att det ligger flera elområden emellan, dvs man bryter ned kablarna så att elen som skickas genom exempelvis SE4 till Tyskland inte påverkar priset i SE4 så länge som kablarna i SE4 inte är mättade. Så det som händer imorgon är att det tidvis är överföringskapaciteten i SE3 som är mättad och då kommer SE3 att få högre priser än de omkringliggande områdena.

Jag är inte helt övertygad om att detta är en bra idé. Det optimerar intäkterna i nätet, men det gynnar ju faktiskt inte att man skaffar fram ny elproduktion där det är brist då det i praktiken leder till att det troligen är billigare att bygga kablar än kraftverk för att få ned elpriserna i ett land/region med lite egen produktion om omgivningen har bra överföringskapacitet.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
[bild]
Tror de-lux är rätt område? 11/12 leveransdag
Jo, nu kommer de fram för mig också. Men inte i alla tabeller och grafer på den siten, bara i en del.

Nej
pacman42 pacman42 skrev:
Det var det jag var rädd för. Så det lönar sig att exportera elen via SE3 till Tyskland trots att det ligger flera elområden emellan, dvs man bryter ned kablarna så att elen som skickas genom exempelvis SE4 till Tyskland inte påverkar priset i SE4 så länge som kablarna i SE4 inte är mättade. Så det som händer imorgon är att det tidvis är överföringskapaciteten i SE3 som är mättad och då kommer SE3 att få högre priser än de omkringliggande områdena.

Jag är inte helt övertygad om att detta är en bra idé. Det optimerar intäkterna i nätet, men det gynnar ju faktiskt inte att man skaffar fram ny elproduktion där det är brist då det i praktiken leder till att det troligen är billigare att bygga kablar än kraftverk för att få ned elpriserna i ett land/region med lite egen produktion om omgivningen har bra överföringskapacitet.
Nej, så fungerar det inte.

D Daniel 109 skrev:
Nej
OK, så förklara då hur SE3 kan vara dyrare än omgivande områden?

• Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Frågade nu Googles Gemini och enligt den så beror det högre priset i SE3 på att det är en flaskhals för exporten. Men jag vet inte hur mycket man skall lita på en AI... 😎

• Haha
karlmb
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Har +22 inne, kör bil ca 30-40 tusen mil/år.
Storfräsare efter vägen då.

Byter du bil varje eller vartannat år då?

S
Export av el är jättebra…. Jättebjaa faktiskt.
Majknaden lösej alla pjoblem.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Och här ser vi tydligt att det är "dunkelfleute" i Tyskland imorgon, i princip vindstilla:
- [länk]
Tack.
En site typ den där har jag velat hitta.

OBS, vinden visas i km/h, klicka på "km/h" så byts det till m/s som är mer vanligt att ange.
Och då ser vi att stora områden har 1-1,5 m/s. Vindkraften börjar ge märkbart vid 4m/s, men under 3m/s så är det riktigt värdelöst.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tack.
En site typ den där har jag velat hitta.

OBS, vinden visas i km/h, klicka på "km/h" så byts det till m/s som är mer vanligt att ange.
Och då ser vi att stora områden har 1-1,5 m/s. Vindkraften börjar ge märkbart vid 4m/s, men under 3m/s så är det riktigt värdelöst.
Jo, earth 🌎 är en riktigt trevlig site. Jetströmmar, vattenströmmar, temperaturer osv. Den förklarar ofta vädret.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Nordpools vanliga site har också timpriser för olika elområden

https://data.nordpoolgroup.com/auct...regation=DeliveryPeriod&deliveryAreas=SE3,SE4
Här Se3 och SE4

Klickar man i t.ex. GER så ser det ut såhär:
https://data.nordpoolgroup.com/auct...tion=DeliveryPeriod&deliveryAreas=GER,SE3,SE4

Denna sida är inte så dum, du kan t.ex. välja "flows" i spalten till vänster, och få se beräknade flöden (de flöden som handeln troligen resulterar i).

Men den sidan kräver sin man att förså, så jag gillar att istället gå allra högst upp på sidan och välja "MAP"

Sen kan man se flöden och priser både som genomsnitt under dagen eller välja timme.

Då kan vi också se att vi är långt ifrån att maximera ledningen till Tyskland under dyraste timmen. Däremot är Fennoskan från Finland på max effekt som import till Sverige.
Jag är också förvånad över hur mycket vi kommer importera från Litauen.

edit:
Om du kör en scriptblocker måste du tillåta allt från .nordpoolgroup.com

Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Om elen i vinter kommer att kosta som imorgon, då tycker åtminstone jag att det är läge att klaga på elpriserna...

[bild]
Tja, väljer man årets dyraste timme och tänker sig det under årets alla 8760 timmar så skulle det verkligen vara dags att klaga.

Om du vill kan jag kontra med årets billigaste timme och fundera över hur roligt det skulle vara med -69 öre i 8760 timmar.

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Nej
Vill du dela med dig av din kunskap eller är det hemligt😳

• Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vindkraften börjar ge märkbart vid 4m/s, men under 3m/s så är det riktigt värdelöst.
Det lär kanske lite överoptimistiskt. Verken börjar ge ett bidrag, men det är t.ex. en mycket stor skillnad till t.ex. 6m/s.

Det finns att hitta lite olika kurvor över detta på nätet, typ denna. De skiljer sig inte åt så väldigt mycket.
Observera också att om man ska vara noga ska man även ha koll på luftens temperatur, kall luft har högre densitet och då ger vindkraftverket mer effekt vid samma vindhastighet.
Effektkurva för vindkraftverk som visar effekten i megawatt (MW) beroende på vindhastighet i meter per sekund (m/s) mellan 0 och 30 m/s.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, väljer man årets dyraste timme och tänker sig det under årets alla 8760 timmar så skulle det verkligen vara dags att klaga.

Om du vill kan jag kontra med årets billigaste timme och fundera över hur roligt det skulle vara med -69 öre i 8760 timmar.
Fast om det går elkostnad motsvarande en månad på en enda dag, så behöver man inte särskilt många sådana dagar för att de där gratis sommardagarna med låg förbrukning inte ska spela någon roll. (Även om det är trevligt med de billiga dagarna ändå.)

• Gilla
Snikhol och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.