59 950 läst · 960 svar
60k läst
960 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
Det var det jag var rädd för. Så det lönar sig att exportera elen via SE3 till Tyskland trots att det ligger flera elområden emellan, dvs man bryter ned kablarna så att elen som skickas genom exempelvis SE4 till Tyskland inte påverkar priset i SE4 så länge som kablarna i SE4 inte är mättade. Så det som händer imorgon är att det tidvis är överföringskapaciteten i SE3 som är mättad och då kommer SE3 att få högre priser än de omkringliggande områdena.B BSOD skrev:
Jag är inte helt övertygad om att detta är en bra idé. Det optimerar intäkterna i nätet, men det gynnar ju faktiskt inte att man skaffar fram ny elproduktion där det är brist då det i praktiken leder till att det troligen är billigare att bygga kablar än kraftverk för att få ned elpriserna i ett land/region med lite egen produktion om omgivningen har bra överföringskapacitet.
Nej
Nej, så fungerar det inte.pacman42 skrev:Det var det jag var rädd för. Så det lönar sig att exportera elen via SE3 till Tyskland trots att det ligger flera elområden emellan, dvs man bryter ned kablarna så att elen som skickas genom exempelvis SE4 till Tyskland inte påverkar priset i SE4 så länge som kablarna i SE4 inte är mättade. Så det som händer imorgon är att det tidvis är överföringskapaciteten i SE3 som är mättad och då kommer SE3 att få högre priser än de omkringliggande områdena.
Jag är inte helt övertygad om att detta är en bra idé. Det optimerar intäkterna i nätet, men det gynnar ju faktiskt inte att man skaffar fram ny elproduktion där det är brist då det i praktiken leder till att det troligen är billigare att bygga kablar än kraftverk för att få ned elpriserna i ett land/region med lite egen produktion om omgivningen har bra överföringskapacitet.
Tack.pacman42 skrev:
En site typ den där har jag velat hitta.
OBS, vinden visas i km/h, klicka på "km/h" så byts det till m/s som är mer vanligt att ange.
Och då ser vi att stora områden har 1-1,5 m/s. Vindkraften börjar ge märkbart vid 4m/s, men under 3m/s så är det riktigt värdelöst.
Jo, earth 🌎 är en riktigt trevlig site. Jetströmmar, vattenströmmar, temperaturer osv. Den förklarar ofta vädret.Mikael_L skrev:
Nordpools vanliga site har också timpriser för olika elområden
https://data.nordpoolgroup.com/auct...regation=DeliveryPeriod&deliveryAreas=SE3,SE4
Här Se3 och SE4
Klickar man i t.ex. GER så ser det ut såhär:
https://data.nordpoolgroup.com/auct...tion=DeliveryPeriod&deliveryAreas=GER,SE3,SE4
Denna sida är inte så dum, du kan t.ex. välja "flows" i spalten till vänster, och få se beräknade flöden (de flöden som handeln troligen resulterar i).
Men den sidan kräver sin man att förså, så jag gillar att istället gå allra högst upp på sidan och välja "MAP"
Sen kan man se flöden och priser både som genomsnitt under dagen eller välja timme.
Då kan vi också se att vi är långt ifrån att maximera ledningen till Tyskland under dyraste timmen. Däremot är Fennoskan från Finland på max effekt som import till Sverige.
Jag är också förvånad över hur mycket vi kommer importera från Litauen.
edit:
Om du kör en scriptblocker måste du tillåta allt från .nordpoolgroup.com
https://data.nordpoolgroup.com/auct...regation=DeliveryPeriod&deliveryAreas=SE3,SE4
Här Se3 och SE4
Klickar man i t.ex. GER så ser det ut såhär:
https://data.nordpoolgroup.com/auct...tion=DeliveryPeriod&deliveryAreas=GER,SE3,SE4
Denna sida är inte så dum, du kan t.ex. välja "flows" i spalten till vänster, och få se beräknade flöden (de flöden som handeln troligen resulterar i).
Men den sidan kräver sin man att förså, så jag gillar att istället gå allra högst upp på sidan och välja "MAP"
Sen kan man se flöden och priser både som genomsnitt under dagen eller välja timme.
Då kan vi också se att vi är långt ifrån att maximera ledningen till Tyskland under dyraste timmen. Däremot är Fennoskan från Finland på max effekt som import till Sverige.
Jag är också förvånad över hur mycket vi kommer importera från Litauen.
edit:
Om du kör en scriptblocker måste du tillåta allt från .nordpoolgroup.com
Redigerat:
Tja, väljer man årets dyraste timme och tänker sig det under årets alla 8760 timmar så skulle det verkligen vara dags att klaga.pacman42 skrev:
Om du vill kan jag kontra med årets billigaste timme och fundera över hur roligt det skulle vara med -69 öre i 8760 timmar.
Det lär kanske lite överoptimistiskt. Verken börjar ge ett bidrag, men det är t.ex. en mycket stor skillnad till t.ex. 6m/s.Mikael_L skrev:
Det finns att hitta lite olika kurvor över detta på nätet, typ denna. De skiljer sig inte åt så väldigt mycket.
Observera också att om man ska vara noga ska man även ha koll på luftens temperatur, kall luft har högre densitet och då ger vindkraftverket mer effekt vid samma vindhastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast om det går elkostnad motsvarande en månad på en enda dag, så behöver man inte särskilt många sådana dagar för att de där gratis sommardagarna med låg förbrukning inte ska spela någon roll. (Även om det är trevligt med de billiga dagarna ändå.)Mikael_L skrev: