trähandtag trähandtag skrev:
Om du läser mitt inlägg 404 så kanske du också begriper vad som skrivs
Är du född dryg eller är det ett val?

D
trähandtag trähandtag skrev:
å andra sidan har det varit ett högt tonläge om elpriserna, dvs inte hela kedjan. Problem med höga elpriserna var det under 2022 -2023. I mitt exempel kan man se att mellan 2013 och 2024 så har inte elpriset varit kostnadsdrivande, utan det är andra kostnader, fasta avgifter, skatter mm som gjort det totalt dyrare och betydligt dyrare jmf med KPI.
Så är det, allt fokus ligger på pris per kWh, men elbolagen har på senare tid valt att kompensera sig med allt högre nätavgifter istället, de nät jag slagit ett öga på som fortfarande är i kommunal ägo beter sig inte så.

Gungor och karuseller, inte alls oväntat.

S
D djac skrev:
Så är det, allt fokus ligger på pris per kWh, men elbolagen har på senare tid valt att kompensera sig med allt högre nätavgifter istället, de nät jag slagit ett öga på som fortfarande är i kommunal ägo beter sig inte så.

Gungor och karuseller, inte alls oväntat.
Näe där finns ju incitament att hålla det lågt. Men det kunde vara intressant att se hur set totala skattetrycket ser ut i en sån kommun, mht. gungor och karuseller.

Sen borde abonnent per km2 också vara en faktor.

Redigerat:
Att bara titta på elpriset är ju samma fenomen som att bara titta vad bilen kostar i förbrukning vid pump/elsnabbladdning/hemmaladdning och inte se hela kostnadskedjan

S Snikhol skrev:
Näe där finns ju incitament att hålla det lågt. Men det kunde vara intressant att se hur set totala skattetrycket ser ut i en sån kommun, mht. gungor och karuseller.

Eller kommunens storlek 6000 innevånare på några mindre tätorter i landsbygd, jämfört med en kommun på 100 000 varva merparten i en större stad.

• Gilla
Snikhol
  • Laddar…
C
S Snikhol skrev:

Kolla Nils Holgersson-rapporten, den sammanfattar detta på ett föredömligt sätt.
https://nilsholgersson.nu/wp-content/uploads/2024/11/NH2024_Slutrapport_m-bil1-4_v241120.pdf

Sen beträffande gungor och karuseller gäller ju självkostnadsprincipen i kommunal verksamhet.

• Gilla
Snikhol
  • Laddar…
D
S Snikhol skrev:

Ja det skulle man kunna göra, man får ta hänsyn till väldigt många faktorer i en sådan bedömning så för oss är det nog ogörbart. När jag tänker efter är det nog knappast relevant heller, bättre isf att titta på elnätsbolaget och dess lönsamhet, jag skulle bli förvånad om något kommunalt elnätsbolag, eller fastighetsbolag, går med ständig förlust som täcks upp av skattepengar.

Ibland behöver man inte gå över ån efter vatten, självklart gör elnätsbolaget allt i sin makt för att maximera uttaget från kunderna, alla lagliga och halvlagliga verktyg ska såklart användas och skulle man bli påkommen så tar man nog glatt den smällen, det lär då ha pågått i så många är att det ändå varit en god affär.

• Gilla
Snikhol
  • Laddar…
S
A AndersS skrev:
Eller kommunens storlek 6000 innevånare på några mindre tätorter i landsbygd, jämfört med en kommun på 100 000 varva merparten i en större stad.
Absolut, sen har de väl en intäktsram som går ut på att de måste ha ganska mycket avskrivningar dvs. investera i näten för att få lov att tjäna pengar.

Skulle kunna tänkas att mindre bolag förvaltar befintligt nät i högre utsträckning än att bara bygga nytt.

S
C cpalm skrev:
Kolla Nils Holgersson-rapporten, den sammanfattar detta på ett föredömligt sätt.
[länk]

Sen beträffande gungor och karuseller gäller ju självkostnadsprincipen i kommunal verksamhet.
Tack för tipset! 😀 den där kände jag inte till! Ska absolut läsas

C
  • Älska
Snikhol
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det gäller inte kommunala bolag.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Det gäller inte kommunala bolag.
Självkostnadsprincipen var väl lite slarvigt uttryckt i sammanhanget, och bl.a. just kommunala energibolag är undantag som skall bedrivas på affärsmässig grund. Menade framför allt att ingen kommun, så vitt jag känner till, använder skattepengar för att "subventionera" energiförsörjningen i kommunen.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nej, naturligtvis ska energibolaget bära sina kostnader.

D
C cpalm skrev:
Självkostnadsprincipen var väl lite slarvigt uttryckt i sammanhanget, och bl.a. just kommunala energibolag är undantag som skall bedrivas på affärsmässig grund. Menade framför allt att ingen kommun, så vitt jag känner till, använder skattepengar för att "subventionera" energiförsörjningen i kommunen.
Jag kikade på grannen, Trelleborg, och de gör en vinst, såklart EONs styrelse hade skrattat åt dessa små marginaler men det är iaf ingen förlust och skattesubvention.

https://trelleborgsenergi.se/nyheter/trelleborgs-energis-arsredovisning-2023-ar-nu-publicerad/

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
C cpalm skrev:
[länk]

Gör den? En kommun kan väl mkt väl gå plus på en verksamhet som elnät och sedan skicka pengarna till nåt meningslöst projekt som tex Västlänken i Göteborg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.