59 883 läst · 959 svar
60k läst
959 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
Så är det, allt fokus ligger på pris per kWh, men elbolagen har på senare tid valt att kompensera sig med allt högre nätavgifter istället, de nät jag slagit ett öga på som fortfarande är i kommunal ägo beter sig inte så.trähandtag skrev:å andra sidan har det varit ett högt tonläge om elpriserna, dvs inte hela kedjan. Problem med höga elpriserna var det under 2022 -2023. I mitt exempel kan man se att mellan 2013 och 2024 så har inte elpriset varit kostnadsdrivande, utan det är andra kostnader, fasta avgifter, skatter mm som gjort det totalt dyrare och betydligt dyrare jmf med KPI.
Gungor och karuseller, inte alls oväntat.
Näe där finns ju incitament att hålla det lågt. Men det kunde vara intressant att se hur set totala skattetrycket ser ut i en sån kommun, mht. gungor och karuseller.D djac skrev:
Sen borde abonnent per km2 också vara en faktor.
Redigerat:
Att bara titta på elpriset är ju samma fenomen som att bara titta vad bilen kostar i förbrukning vid pump/elsnabbladdning/hemmaladdning och inte se hela kostnadskedjan
Eller kommunens storlek 6000 innevånare på några mindre tätorter i landsbygd, jämfört med en kommun på 100 000 varva merparten i en större stad.S Snikhol skrev:
Kolla Nils Holgersson-rapporten, den sammanfattar detta på ett föredömligt sätt.S Snikhol skrev:
https://nilsholgersson.nu/wp-content/uploads/2024/11/NH2024_Slutrapport_m-bil1-4_v241120.pdf
Sen beträffande gungor och karuseller gäller ju självkostnadsprincipen i kommunal verksamhet.
Ja det skulle man kunna göra, man får ta hänsyn till väldigt många faktorer i en sådan bedömning så för oss är det nog ogörbart. När jag tänker efter är det nog knappast relevant heller, bättre isf att titta på elnätsbolaget och dess lönsamhet, jag skulle bli förvånad om något kommunalt elnätsbolag, eller fastighetsbolag, går med ständig förlust som täcks upp av skattepengar.S Snikhol skrev:
Ibland behöver man inte gå över ån efter vatten, självklart gör elnätsbolaget allt i sin makt för att maximera uttaget från kunderna, alla lagliga och halvlagliga verktyg ska såklart användas och skulle man bli påkommen så tar man nog glatt den smällen, det lär då ha pågått i så många är att det ändå varit en god affär.
Absolut, sen har de väl en intäktsram som går ut på att de måste ha ganska mycket avskrivningar dvs. investera i näten för att få lov att tjäna pengar.A AndersS skrev:
Skulle kunna tänkas att mindre bolag förvaltar befintligt nät i högre utsträckning än att bara bygga nytt.
Finns för övrigt också i en mer interaktiv webb-version:S Snikhol skrev:
https://nilsholgersson.nu/rapporter/rapport-2024/
Självkostnadsprincipen var väl lite slarvigt uttryckt i sammanhanget, och bl.a. just kommunala energibolag är undantag som skall bedrivas på affärsmässig grund. Menade framför allt att ingen kommun, så vitt jag känner till, använder skattepengar för att "subventionera" energiförsörjningen i kommunen.D Daniel 109 skrev:
Nej, naturligtvis ska energibolaget bära sina kostnader.
Jag kikade på grannen, Trelleborg, och de gör en vinst, såklart EONs styrelse hade skrattat åt dessa små marginaler men det är iaf ingen förlust och skattesubvention.C cpalm skrev:Självkostnadsprincipen var väl lite slarvigt uttryckt i sammanhanget, och bl.a. just kommunala energibolag är undantag som skall bedrivas på affärsmässig grund. Menade framför allt att ingen kommun, så vitt jag känner till, använder skattepengar för att "subventionera" energiförsörjningen i kommunen.
https://trelleborgsenergi.se/nyheter/trelleborgs-energis-arsredovisning-2023-ar-nu-publicerad/
Gör den? En kommun kan väl mkt väl gå plus på en verksamhet som elnät och sedan skicka pengarna till nåt meningslöst projekt som tex Västlänken i Göteborg.C cpalm skrev: