59 883 läst · 959 svar
60k läst
959 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
Är skatten mer än 100% av den höjningen?
Jag är rätt säker på att det inte är elen som är dyrare.
Jag är rätt säker på att det inte är elen som är dyrare.
Ja om vi hade haft samma förbrukning 2013 som idag så har priset på alla elkostnader gått nästan dubbelt så mycket jmf med KPI.
Elpriset vi hade 2013 var 59 öre inkl moms och priset 2024 var väl 82 öre/kWh ink moms oreglerat med KPI, så om jag räknar lite snabbt i huvudet så borde det var nästan lika stort kostnad för elen med hänsynstagen till KPI. Nu tog jag bara 2013 utan en tanke om det finns någon faktor som gör att priset studsar åt något håll.
Elpriset vi hade 2013 var 59 öre inkl moms och priset 2024 var väl 82 öre/kWh ink moms oreglerat med KPI, så om jag räknar lite snabbt i huvudet så borde det var nästan lika stort kostnad för elen med hänsynstagen till KPI. Nu tog jag bara 2013 utan en tanke om det finns någon faktor som gör att priset studsar åt något håll.
En annan sak jag funderar över som kanske inte direkt påverkar elpriserna, eller så finns det korrelation jag vet faktiskt inte.
Finns det någon uppsida med att svenska systemet agerar effektreserv åt andra länder? Man kan invända att vi nyttjar detta själva vilket är sant, men det finns ju bra och sämre grannländer 🤔
Finns det någon uppsida med att svenska systemet agerar effektreserv åt andra länder? Man kan invända att vi nyttjar detta själva vilket är sant, men det finns ju bra och sämre grannländer 🤔
I det specifika fallet OL3 så är det en uppsida att de kan köra på full effekt, fastän reaktorn egentligen är för stor för Finlands nät att hantera. En av anledningarna är att 300 MW på SE1->FI hålls i reserv.S Snikhol skrev:En annan sak jag funderar över som kanske inte direkt påverkar elpriserna, eller så finns det korrelation jag vet faktiskt inte.
Som bieffekt sänker det här troligen elpriserna i SE1 lite grann, eftersom exportkapaciteten minskar med de där 300 MW utan att importkapaciteten minskar.
Finland är en bra granne låter det som.K krfsm skrev:I det specifika fallet OL3 så är det en uppsida att de kan köra på full effekt, fastän reaktorn egentligen är för stor för Finlands nät att hantera. En av anledningarna är att 300 MW på SE1->FI hålls i reserv.
Som bieffekt sänker det här troligen elpriserna i SE1 lite grann, eftersom exportkapaciteten minskar med de där 300 MW utan att importkapaciteten minskar.
Jo mycket bra granne och nästa år ska Auroralinjen vara klar där SvK samt finska Fingrid bygger en ny överföring mellan just SE1-FIS Snikhol skrev:
https://www.svk.se/utveckling-av-kr...nsnatet/transmissionsnatsprojekt/aurora-line/
Det enda som är intressant ur ett plånboksperspektiv är hur mycket man totalt betalar för all el. Själva elpriset är idag bara en midrre del. Lägg på eventuella abonnemangskostnader och sedan alla nätavgifter så har man en relevant siffra att jämföra. Där landar jag för november på 3.21 per kWh för 444 kWh... Elområde 4... Det (summan) är mer än jag betalade i den eluppvärmda villa för 20 år sedan för en 5 ggr högre förbrukning...trähandtag skrev:Ja om vi hade haft samma förbrukning 2013 som idag så har priset på alla elkostnader gått nästan dubbelt så mycket jmf med KPI.
Påverkas även av elavtal man har, vi hamnade på 2,71 kWh SE4 respektive 3,82 kWh SE3, båda rörligt. Så knepigt att jämföra.Slottsbäcksväktarn skrev:Det enda som är intressant ur ett plånboksperspektiv är hur mycket man totalt betalar för all el. Själva elpriset är idag bara en midrre del. Lägg på eventuella abonnemangskostnader och sedan alla nätavgifter så har man en relevant siffra att jämföra. Där landar jag för november på 3.21 per kWh för 444 kWh... Elområde 4... Det (summan) är mer än jag betalade i den eluppvärmda villa för 20 år sedan för en 5 ggr högre förbrukning...
Om du läser mitt inlägg 404 så kanske du också begriper vad som skrivs. Sista inläggen var kommentar till några skribenter och utvidgningar. Jag tror du finner all fakta och resultat där.Slottsbäcksväktarn skrev:Det enda som är intressant ur ett plånboksperspektiv är hur mycket man totalt betalar för all el. Själva elpriset är idag bara en midrre del. Lägg på eventuella abonnemangskostnader och sedan alla nätavgifter så har man en relevant siffra att jämföra. Där landar jag för november på 3.21 per kWh för 444 kWh... Elområde 4... Det (summan) är mer än jag betalade i den eluppvärmda villa för 20 år sedan för en 5 ggr högre förbrukning...
å andra sidan har det varit ett högt tonläge om elpriserna, dvs inte hela kedjan. Problem med höga elpriserna var det under 2022 -2023. I mitt exempel kan man se att mellan 2013 och 2024 så har inte elpriset varit kostnadsdrivande, utan det är andra kostnader, fasta avgifter, skatter mm som gjort det totalt dyrare och betydligt dyrare jmf med KPI.
A AndersS skrev:
Ja, visst. När vi tittar på sista raden vad kostnaden för oss konsumenter blir så är dessa poster betydande.trähandtag skrev:å andra sidan har det varit ett högt tonläge om elpriserna, dvs inte hela kedjan. Problem med höga elpriserna var det under 2022 -2023. I mitt exempel kan man se att mellan 2013 och 2024 så har inte elpriset varit kostnadsdrivande, utan det är andra kostnader, fasta avgifter, skatter mm som gjort det totalt dyrare och betydligt dyrare jmf med KPI.
Det är dock en hårt reglerad marknad, och utan dessa regler skulle aktörerna kunna skinna oss ännu mer.
Verkar inte ens gå att sälja havsparker som är klara för byggnationK krfsm skrev:Det skulle kunna tänkas att elmarknaden är lite speciell ändå, eftersom EU i andra fall oroar sig främst för importhinder hos medlemsländerna (för att inte otillbörligen skydda den inhemska industrin gentemot de andra medlemsländernas industri) men i elmarknadsfallet så är den enda oron begränsningar i export. För att begränsning av exporten gynnar inhemsk industri (på elproducenternas bekostnad, förstås).
Jag fetade den relevanta punkten.
Med dagens genomsnittliga elpriser är det i princip bara landbaserad vindkraft som i teorin går att bygga. Problemet är att de samvarierar tillräckligt för att vara olönsamma de med, om inte en del av affärsplanen är "blås tyska banker". Därför ser beställningarna av nya turbiner ut så här:
[bild]
Havsvindkraft är inte heller lönsamt att bygga. Senaste prisuppgifterna för havsvind från Storbritannien är minimum £54/MWh i 2012 års priser, vilket är ca 105 öre/kWh. Att bygga havsvind i SE4 - där priserna är bäst - samvarierar med vind i Danmark/Tyskland, vilket minskar vinsten. Således kommer de inte heller bygga något om de inte får pengar av staten i någon form, t.ex. genom att staten betalar anslutningen.
Kärnkraft vill du ju inte heller att staten ska lägga pengar på, och jag behöver knappast övertyga dig om att det är lite riskfyllt för den industrin att bygga i Sverige som det är. Med nuvarande räntenivåer och riskprofil kan privata företag troligen inte bygga utan att staten går in på något sätt (t.ex. lånegarantier).
Dvs inte troligt att det byggs mer kraftverk i någon större omfattning om inte priserna går upp, såvida inte antingen elköparkollektivet eller skattebetalarna subventionerar det. Samtidigt är priserna för höga/osäkra för att de stora elektrifieringsprojekten ska ta fart, så det är ett hönan eller ägget för nybyggare av kraftverk.
https://ens.dk/en/press/north-sea-o...anish-energy-agency-has-not-received-any-bids
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skulle det vara bättre om den var undantagen från moms och 25% högre?S Snikhol skrev:
Skattens utformning är inte anpassad för dagens marknad. Det blir extremt hög andel skatt när det finns ett överflöd av el. Men din invändning håller jag inte med om.
Jag fattar vad du menar. Naturligtvis också bra för företag att kunna lyfta momsdelen, och givet att staten ska ha in sin deg så skulle utfallet bli som du säger. Högre energiskatt.D Daniel 109 skrev:
Men det är väl just mervärdesskatt på en skatt som jag har svårt att acceptera. Men det är väl bara att hacka i sig, man får ju betala i alla fall.