I
Tyvärr måste elnätet bedrivas under monopol, det finns ingen annan hållbar lösning. Men att låta privata företag bedriva denna verksamhet är horribelt. Dels finns det ingen riktig myndighet med stake som ser till att priserna är rimliga, dessutom är elnätet en väldigt viktig del av samhället, inte minst om det bryter ut krig. E.ON har gång på gång visat hur man går runt regler för att pressa ut sin vinst från svenska hushåll, man lägger förvisso stora summor på att bygga ut elnätet i Sverige men inte jämfört med summorna som skickas hem till ägarna i Tyskland. EON är dock inte helt ensamma, det finns flera andra elnät som går i samma fotspår. Det enda man kan göra som privatperson för att visa sitt missnöje är att absolut inte köpa några tilläggstjänster från dessa bolag och absolut inte köpa el från dem.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Tyvärr måste elnätet bedrivas under monopol, det finns ingen annan hållbar lösning. Men att låta privata företag bedriva denna verksamhet är horribelt. Dels finns det ingen riktig myndighet med stake som ser till att priserna är rimliga, dessutom är elnätet en väldigt viktig del av samhället, inte minst om det bryter ut krig. E.ON har gång på gång visat hur man går runt regler för att pressa ut sin vinst från svenska hushåll, man lägger förvisso stora summor på att bygga ut elnätet i Sverige men inte jämfört med summorna som skickas hem till ägarna i Tyskland. EON är dock inte helt ensamma, det finns flera andra elnät som går i samma fotspår. Det enda man kan göra som privatperson för att visa sitt missnöje är att absolut inte köpa några tilläggstjänster från dessa bolag och absolut inte köpa el från dem.
Det finns en myndighet som ansvarar för detta. Men de riktmedel som står till förfogande är menlösa.
Nätbolagen har rätt att ta vinst motsvarande "rimlig" förräntning på investerat kapital.
Det låter rimligt.
Men hur många vet om att kapitalet, som ju via uppköp ofta är rena fynden och inte alls kopplat till vad som investerats sen 50-talet eller nåt, ska beräknas på vad ett motsvarade helt nytt nät ute i Sibirien eller annat eftersatt land, skulle kosta att bygga upp idag?

Så klart som korvspad man fakturerar.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Om elen i vinter kommer att kosta som imorgon, då tycker åtminstone jag att det är läge att klaga på elpriserna...

Graf över elpriser idag och imorgon, med två kurvor som visar variationer och genomsnittliga priser per timme.

• Gilla
  • Arg
karlmb och 3 till
  • Laddar…
R
pacman42 pacman42 skrev:
Och här ser vi tydligt att det är "dunkelfleute" i Tyskland imorgon, i princip vindstilla:
- [länk]
Ja det är sjukt att stora delar av Sverige ska ta den smällen😢

Och här ser vi morgondagens medelpriser i EU, har inte hittat timpriserna i Tyskland för imorgon än...

Karta över medelpriser på el i Europa för den 11 december 2024, med priser i euro per megawattimme (%-förändring) för olika länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Dial_595 Dial_595 skrev:
Det går också att vända på argumentet och hävda att vi faktiskt gjorde oss beroende av ett (numer inte optimalt) kärnkraftssystem och la krokben för oss själva genom att inte avskaffa det till förmån för annat och bygga ut tex vindkraft som har fördelen att också bli decentraliserat och därmed eventuellt mindre känsligt för sabotage.

Med det sagt, Danmark har framgångsrikt byggt ut vindkraften till en större andel av sin produktion än oss, men resterande andelar av energiproduktionen kräver fossila bränslen (tex kol) så svårt att säga vad som hade varit att föredra. Fanns ju kanske inte riktigt incitament i Sverige att expandera vindkraften ytterligare med kärnkraften i ryggen.
Du är medveten om att vindkraft inte fungerar som baskraft va ?

P Peter787 skrev:
Du är medveten om att vindkraft inte fungerar som baskraft va ?
Definitivt inte imorgon...

pacman42 pacman42 skrev:
Om elen i vinter kommer att kosta som imorgon, då tycker åtminstone jag att det är läge att klaga på elpriserna...

[bild]
I SE4 är priset "bara" 15% högre i morgon än i SE3.

Idag är det 68 % högre än i SE3

Samma land, samma produkt.
Elektricitetspriser i Sverige: SE1 Luleå 2,65 öre/kWh, SE2 Sundsvall 0,79 öre/kWh, SE3 Stockholm 96,71 öre/kWh, SE4 Malmö 162,67 öre/kWh.

• Ledsen
Rejäl
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Definitivt inte imorgon...
Eller de närmaste åren.

Jag har fortfarande inte hittat priser för Tyskland per timme.

Intressant också att SE3 tidvis är dyrare än SE4 imorgon, det tycks häga ihop med exporten till DK2. Jag förstår dock inte riktigt hur det kan vara så, SE3 är omringat av enbart billigare områden och man exporterar till de flesta av dessa, men man följer ändå DK2 trots att det inte finns någon direkt kabel dit. Någon som kan förklara det?

Jag gissar att det har med flödesmodellen att göra, men hur den kan leda till högre priser i en region som exporterar än i angränsande regioner som den exporterar till, det förstår jag inte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
Flödesmodellen är lite som en hävert fungerar. Det kan leda till att man exporterar från högt till lågt pris, dvs mot prisriktningen, om det indirekt medför att totala priset för hela området sänks (om jag förstått det rätt).

B BSOD skrev:
@pacman42 [länk]
Tysklands priser för imorgon saknas där också...

R
P Peter787 skrev:
Eller de närmaste åren.
Eller någonsin..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.